تبیان، دستیار زندگی

پیکر ناصر ملک مطیعی در میان مردم و اهالی سینما تشییع شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر ملک مطیعی در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تشییع ناصر ملک مطیعی

 مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر ملک مطیعی صبح یکشنبه ۶ خرداد در ساختمان شماره ۲ خانه سینما با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای مراسم کامران ملکی از مردم خواست سکوت کنند تا سخنرانی ها آغاز شود.

علی دهکردی رییس انجمن بازیگران سینما در ابتدای مراسم و در میان شعارهای مردم گفت: همه ما برای بدرقه یکی از درخشان ترین های سینمای ایران دور هم جمع شده ایم. ناصر ملک مطیعی ۴۰ سال به مردم و خاک خود احترام گذاشت.

وی افزود: امروز برابر کسی قرار گرفته ایم که به ما یاد داد سکوت بُرنده ترین اسلحه است.

در میان صحبت های وی مردم درخواست داشتند پرویز پرستویی سخنرانی کند.

پوری بنایی بازیگر نیز گفت: هموطنان عزیزم ما هرچه داریم از شماست. یک خواهش از همه شما عزیزان دارم که سکوت را رعایت کنید تا سخنرانی ها تمام شود بعد هرچه دوست داشتید بگویید.

محمد متوسلانی بازیگر سینما در سخنانی بیان کرد: صحبت درباره ملک مطیعی زمان طولانی می خواهد و اینجا جایش نیست فقط متاسفم که ما یک دوست عزیز و هنرمند را که می توانست برای سینمای ایران مفید باشد از دست دادیم. آینده و تاریخ درمورد او و کسانی که ظلم کردند قضاوت خواهد کرد.

پژمان بازغی هم به عنوان یکی از سخنرانان مراسم گفت: من سینمای ایران را با ملک مطیعی، فردین و وثوقی شناختم که ۲ نفر از آنها را دیگر نداریم. قدر پیشکسوتان را بدانیم. من آخرین نفری بودم که ملک مطیعی را دیدم او مثل ماه شده بود.

همچنین فریدون جیرانی از محسن امیریوسفی خواست روی صحنه بیاید. امیریوسفی گفت: بر سر جنازه فرمون سینمای ایران باید یادی کنیم از قیصر سینمای ایران. چند ساعت پیش با بهروز خان صحبت کردم و یک پیام داشت. صدای بهروز وثوقی را ضبط کردم که برای شما پخش می کنم.

در ادامه مراسم پرویز پرستویی با اشاره به شعارهای مردم درباره صدا و سیما بیان کرد: در ساعات گذشته صدا و سیما به خاطر آورد که از ناصر خان بگوید؛ درست بعد از مرگ وی. صدا و سیما برای همه است و از پول بیت المال تامین می شود پس باید منصفانه تر رفتار کند. چرا بعد از ۴۰ سال از ملک مطیعی خواستید به تلویزیون بیاید و با او اینگونه رفتار کردید؟

وی افزود: آقای مهران مدیری عزیز شما مگر نمی دانستید ناصر عاشق مردم بود چرا از این قسمت از برنامه دفاع نکردید. ۴۰ سال نام این هنرمند را نیاوردیم، مگر دزدی و اختلاس کرده بود.

این بازیگر سینما در پایان صحبت هایش گفت: از اهالی سینما می خواهم هوای هم را داشته باشیم. ما بسیار قدرتمند هستیم و نباید یاران خود را از دست بدهیم. بیاییم به خاطر خدا قدر پیشکسوتان خود را بدانیم. دیشب همه شبکه ها از ناصر ملک مطیعی فیلم نشان می داد اما انگار که فقط یک فیلم بازی کرده است، انگار قیصر و امیرکبیر را بازی نکرده است. اگر ناصر می توانست دیشب از تلویزیون پخش شود در این سال ها نیز می توانست تصویر وی پخش شود. ناصر ملک مطیعی به عشق شما مردم به تلویزیون آمد تا با شما صحبت کند ولی اینگونه با او رفتار شد.

در ادامه و در حالی که مردم پرویز پرستویی را به خاطر صحبت هایش تشویق می کردند، مسعود کیمیایی روی صحنه آمد و گفت: من حال خوشی ندارم ولی باید می آمدم و وداع آخرم را با جسم ملک مطیعی می کردم. روح او در قلب های ما زنده است.
تشییع ناصر ملک مطیعی

وی با یادی از بازیگرانی که قبلا با آنها کار کرده است، افزود: فیلمسازی اینجا سخت است ولی ما مانده ایم. درود بر همه شما که هنرمندان خود را تشویق می کنید. آن کسی که اینجا مانده بسیار سختی می کشد و به همین دلیل من به ناصر ملک مطیعی تعظیم می کنم. من با او قیصر را کار کردم و دیگر بخت یارم نبود که همراهش باشم. با پرویز پرستویی هم کار کردم او بی پروا حرف می زند درود بر کسی که نمی ترسد. بدانید ترس دشمن جسارت است از آدم های ترسو بترسید آنها دروغ می گویند. درود بر همه شما.

امیرعلی فرزند ناصر ملک مطیعی در ادامه بیان کرد: کاش پدرم این جمعیت را می دید. من آرزویم بود که پدرم را روی پرده ببینم آقای عطشانی بازی در فیلم «نقش نگار» را پیشنهاد داد و من می خواستم به آرزویم برسم چراکه او دوست داشت روی پرده باشد و یادگاری برای مردم بگذارد. در دورانی که فیلم توقیف شد پرویز پرستویی بسیار کمک کرد و مردانه پشت پدرم ایستاد.

وی افزود: حجت الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی هم بسیار به ما کمک کرد و من به آرزویم رسیدم. یک بار پدرم را بردم و عکس او را در سر در سینما نشان دادم و او از شادی بغض کرد و به آرزویش رسید.

فرزند ناصر ملک مطیعی در پایان عنوان کرد: صدا و سیما نگذاشت تصویر پدر من هنگام حیاتش پخش شود، حال سوال من این است که چرا تصویر پدر من همراه با خبر مرگ او در شبکه های تلویزیون پخش می شود؟ چگونه است که یک هنرمند پس از مرگش می تواند تصویرش پخش شود ولی پیش از فوتش و در حالی که دوست داشت تصویرش پخش شود این اتفاق نمی افتد.

پس از صحبت های وی نماز میت توسط حجت الاسلام آهنگران برای این هنرمند خوانده و اعلام شد مراسم ختم وی سه شنبه در باشگاه پیام برگزار می شود.

ناصر ملک مطیعی بازیگر سینمای ایران بامداد روز شنبه ۵ خردادماه در سن  ۸۸ سالگی درگذشت.

این بازیگر طی هفته گذشته به دلیل نارسایی کلیه و تنگی نفس در بیمارستان بستری شده بود.
منبع: مهر