تبیان، دستیار زندگی

احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

شواهد جدید نشان می‌دهد که احتمال وجود یک سیاره نهم در منظومه شمسی وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceAlert، آیا سیاره نهمی در منظومه شمسی ما وجود دارد؟ سیاره‌ای که از چشم ستاره‌ شناسان دور مانده باشد و در فاصله زیادی از مدار پلوتون (سیاره نهم سابق) قرار داشته باشد؟ براساس مشاهدات رفتارهای عجیب یک سنگ‌ در فضای عمیق، ممکن است جواب این سوالات مثبت باشد.
این جرم جدید که قابل رویت است «2015 BP519» نام دارد و به نظر می‌رسد که به بزرگی یک سیاره کوتوله است. جالب است که این سنگ در سطح مشابهی با سیارات منظومه شمسی نیست؛ همه این سیارات در دیسکی با زاویه 54 درجه گسترش یافته‌اند.
دیوید گردس، از دانشگاه میشیگان و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، در این باره می‌گوید: «وجود این سیاره لزوما به این معنی نیست که سیاره نهم وجود دارد. به نظرم وجود چنین چیزی در منظومه شمسی ما نشان می‌دهد که احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی بسیار بالاست».

شواهد جدید در رابطه با وجود سیاره نهم از اطلاعات پروژه «بررسی انرژی تاریک» استخراج شده است؛ دراین پروژه تلاش می‌شود از قسمت‌هایی فراتر از فضای گوشه کهکشان نقشه‌ برداری شود.
موقعیت این سیاره کوتوله با پیش‌بینی‌ های چند سال پیش همخوانی دارد؛ دانشمندان پیش از این متوجه هماهنگی عجیب اجرام در کمربند کویپر به سمت حاشیه منظومه شمسی شده بودند.

کمربند کویپر نخستین‌ بار توسط اخترشناس هلندی تبار، جرارد کویپر تعریف شد؛ وی بر پایه مدار برخی از دنباله‌ دارهای شناخته‌ شده و وجود اجرامی مانند سیاره کوتوله پلوتون باور داشت که کمربندی از اجرام دنباله‌ دار مانند در ورای مدار نپتون وجود دارند. ۲۰ سال پس از مرگ او نخستین جرم کمربند کویپر در فاصله ۴۲ واحد نجومی از خورشید شناخته شد. این جرم به قطر ۲۴۰ کیلومتر با نام «۱۹۹۲QB۱» نامگذاری شد.
به نظر می‌رسد که شش مورد از این اجرام کمربند کویپر توسط یک سیاره بزرگ و پنهان مجبور به هم‌ترازی شده‌ اند. در سال 2016، کنستانتین باتیجین و مایکل براون، ستاره‌ شناسان موسسه فناوری کالیفرنیا، اعلام کردند که با گذشت زمان اجرام کمربند کویپر، مانند این شش مورد، می‌توانند به شیب مداری بالاتری بروند. درست مانند اتفاقی که برای 2015 BP519 افتاد.


مطالب مرتبط:
منظومه شمسی چگونه متولد شد؟
کاوش در الگوی تصادفی منظومه شمسی
خودآزمایی منظومه شمسی
سیارات منظومه شمسی


منبع: خبرگزاری آنا