تبیان، دستیار زندگی

بچه فیل این حیوان عظیم الجثه

من حیوانی قوی و بسیار بزرگ جثه هستم و در کنار خانواده زندگی می کنم ولی وقتی به سن 12 سالگی می رسم گله را ترک می کنم و سپس برای تشکیل دادن گله ای کوچک تر به فیل های نر جوان ملحق می شوم و زندگی جدیدی را شروع می کنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بچه فیل این حیوان عظیم الجثه

بچه فیل قوی ترین و بزرگ ترین خانواده جهان را دارد. فیل مادر، خواهر ها، خاله ها ، عمه ها و حتی مادر بزرگ بچه فیل که رهبر گله است از آن مراقبت می کنند.

فیل ها مادری فوق العاده هستند، وقتی  بچه فیل می خواهد استراحت کند، مادرش طوری می ایستد که سایه اش را روی بچه اش بیندازد و آن را خنک نگه دارد.

مادر پیوسته با خرطومش بچه اش را لمس می کند. اگر فیل مادر  در حال غذا خوردن باشد، یکی از خواهرهای بزرگ تر یا عمه و خاله ی بچه فیل از ان مراقبت می کنند تا از هر خطری در امان بمانند.

بچه فیل در یک تا دوسال اول زندگی اش از کنار مادرش دور نمی شود.

غذای مورد علاقه فیل، اقاقیا است. اگر مورچه ها در حال راه رفتن بر روی درخت باشند، فیل ها از درخت دور می شوند چراکه مورچه ها می توانند به خرطوم حساس فیل صدمه بزنند.

بچه فیل ها (نوزاد فیل ها) خرطومشان را می مکند درست مثل نوزاد انسان که انگشت شستش را می مکد. این کار حس تسلی خاطر به بچه فیل می دهد.

بچه فیل تا حدود چهار سالگی از شیر مادرش تغذیه می کند.

فیل ها به طور متوسط در شبانه روز 2 تا 3 ساعت می خوابند و در طول روز چیزی در حدود 150 کیلوگرم غذا می خورند تا بتوانند پاسخ گوی نیازهای بدن بزرگ خود باشند.

فیل ها به خاطر جثه بزرگ شان در روز به خوردن 150 کیلوگرم سبزیجات نیاز دارند.
فیل های ماده وقتی 12 ساله هستند بچه به دنیا می آورند و دوره بارداری آنها 22 ماه است.

بچه فیل این حیوان عظیم الجثه

 گوش های آن ها از شبکه پیچیده ای ازرگ های خونی تشکیل شده که به تنظیم دمای شان کمک می کند خون در میان گوش های فیل ها می چرخد تا آن ها را در آب و هوای گرم خنک کند.

  فیل ها شکارچی طبیعی ندارند اما گاهی اوقات در حیات وحش، شیرها، بچه فیل ها یا فیل های ضعیف را شکار می کنند. خطر اصلی برای فیل ها از جانب انسان ها است که از طریق شکار غیر مجاز و ایجاد تغییر در زیست گاه ها حیات شان را به خطر انداخته اند.

همان گونه که انسان بدون دندان متولد می شود و در طول عمر خود ابتدا صاحب دندان های شیری شده و سپس دندان های دائمی آن رشد می کنند ، فیل نیز از چنین روشی پیروی می کند.

آن ها در ابتدا دارای عاج های شیری هستند که پس از مدتی افتاده و عاج های اصلی جایگزین آن می شوند.

معمولا هر فیل در طول زندگی خود 6 یا 7 بار دندان های خود را تعویض می کند و آن هم به دلیل استفاده بسیار زیاد از دندان است

فیل ها از جمله باهوش ترین حیوانات موجود در جهان هستند . وزن مغز یک فیل در حدود 5 کیلوگرم است و از نظر پیچیدگی پس از مغز نهنگ ها پیچیده ترین مغز در بین جانوران است

فیل های مهربون
چرا فیل های آسیایی کم می شوند؟

کانال کودک و نوجوان تبیان

تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: کتاب حیوانات دوست داشتنی- سایت: آسمونی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.