تبیان، دستیار زندگی

«بچه مهندس» می‌توانست اولین سریال رمضانی باشد

قرار نبود «بچه مهندس» جزء کنداکتور رمضان قرار بگیرد ولی انتظار داشتیم مدیران سیما زمان مناسب‌تری را برای ما درنظر می‌گرفتند؛ چرا که این سریال ساعت دیگری پخش می‌شد مردم بهتر با دغدغه‌های "بچه مهندس" ارتباط برقرار می‌کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سعید سعدی

 تلویزیون هر سال برای ماه مبارک رمضان برنامه‌های مناسبی را از جمله سریال‌های موضوعی قابل توجهی را درنظر می‌گیرد. معمولاً سریال‌های شبکه یک و سه سیما بیشتر مورد استقبال مخاطبین قرار می‌گرفت اما رمضان 97، شبکه دو با کودکانه‌ای از جنس «بچه مهندس» را با تم داستانی مفرح و آموزشی، از دیگر سریال‌های تلویزیونی سبقت گرفته و نسبت به سنوات قبل شبکه دو را برای تماشای سریال رمضانی خودشان انتخاب کرده‌اند. داستانی که پیرامون یک پرورشگاه و بخصوص کودکی به نام جواد می‌گذرد که توسط مادرش رها شده است و با یکی از مربی‌ها به نام صدیقه، صمیمیت عجیبی پیدا کرده است. به تعبیر سعید سعدی تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی، تاکنون کمتر در سریال‌ها به زندگی کودکان رها شده در پرورشگاه‌ها پرداخته شده است.

مشروح این گپ و گفت کوتاه را در ادامه می‌خوانید:


سعید سعدی با اشاره به پخش سریال "بچه مهندس" در ایام رمضان که مناسبتی نیست، اظهار کرد: این سریال برای ماه مبارک رمضان ساخته نشده و اصلاً مناسبتی نیست اما براساس تصمیم معاونت سیما این کار را برای رمضان درنظر گرفتند و پخش سریال "پدر" را به زمان دیگری موکول کردند. این مسأله به قصه آسیب نمی زند به دلیل اینکه قصه سریال در سه فاز مختلف نوشته شده و در هر زمان دیگری که می‌خواست پخش شود در فازبندی های مختلف باید روی آنتن می‌رفت. در واقع فاز دوم و سوم سریال ادامه داستان بخش اول است.

وی با تأکید بر این نکته که ساعت پخش بهتر، دغدغه‌های "بچه مهندس" را بهتر بازگو می‌کرد، اظهار کرد: من نمی‌گویم که پخش در ماه مبارک رمضان به سریال آسیب نمی‌زند اما می توان فازها را به صورت مستقل هم تماشا کرد به دلیل اینکه بخش دوم و سوم با بخش اول مقداری فرق دارد. اتفاقاً از کنداکتور ماه مبارک رمضان که جزء بهترین زمان‌های پخش سریال‌های تلویزیونی به شمار می‌رود، استقبال می‌کنیم اما انتظار داشتیم ساعت بهتری را برای این سریال درنظر می‌گرفتند. جذابیت و نو بودن داستان "بچه مهندس" می‌توانست مخاطب رمضانی تلویزیون را بیشتر درگیر خودش کند. از این جهت اگر این سریال در ساعت دیگری پخش می‌شد شاید زحمات عوامل بهتر دیده می‌شد.

سعدی درباره اینکه سریال با یک وقفه‌ای دوباره به کنداکتور تلویزیون برمی‌گردد، افزود: ما در حال تصویربرداری فاز دوم هستیم که شامل 17 تا 20 قسمت است. تصویربرداری سریال تا اواسط یا اواخر مهر طول خواهد کشید. حدود اوایل مهرماه بعد از ایام دهه اول محرم فاز دوم سریال پخش خواهد شد و در ادامه فاز سوم روی آنتن می‌رود. البته در این میان یک وقفه‌ای را میان فاز اول و دوم پشت سر خواهیم گذاشت اما استقلال داستان باعث نمی‌شود مخاطب در پیچ داستان قرار بگیرد و به اصطلاح سردرگم بشود.

سعدی با اشاره به تغییرات در فازهای بعدی "بچه مهندس"، خاطرنشان کرد: پخش این سریال به دلیل اینکه به سفارش سیما فیلم ساخته شده براساس تصمیم معاونت سیما از شبکه دو سیما ادامه خواهد داشت. تعدادی از بازیگران بزرگسال که در فاز اول حضور داشتند در فاز دوم نیستند؛ برای مثال برزو ارجمند، هاله گرجی و نفیسه روشن در فاز دو ایفای نقش نکرده اند. بازیگران خردسال نیز جای خود را به بازیگران نوجوان خواهند داد.
سریال «بچه مهندس»

وی در پاسخ به این سوال که قرار است مخاطب در پای تماشای "بچه مهندس" چه چیزی را به عنوان یک برداشت فرهنگی بدست آورد، اظهار کرد: درست است که "بچه مهندس" رمضانی ساخته نشد اما می‌توان گفت کمتر در دنیای تصویر شاهد پرداختن به سریال‌هایی با مفهوم زندگی کودکان رها شده در پرورشگاه بوده‌ایم. این محتوا کاملاً آموزنده، اجتماعی و در عین حال مفرح و سرگرم‌کننده است. در داستان "بچه مهندس" مخاطب با سلیس بودن تم داستان و دیالوگ‌ها مواجه می‌شود؛ از این جهت به راحتی می‌تواند با این سریال ارتباط برقرار کند. ما در لایه‌های پیدا و پنهان سریال به دنبال نشان دادن تصویری از تعامل آدم‌ها در مقاطع زمانی مختلف به مخاطب هستیم.

براساس این گزارش، "سریال بچه مهندس" به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری، زندگی پسری را تصویر می‌کند که در کودکی رها شده و در پرورشگاه بزرگ می‌شود. لوکیشن اصلی این سریال پرورشگاه است که در بوستان ولایت دکورسازی شده است. "بچه مهندس" در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می‌رود. پرویز پورحسینی، بهناز جعفری، محمد کاسبی، ساناز سعیدی، بهاره رهنما، برزو ارجمند، اندیشه فولادوند،کریم اکبری مبارکه، نفیسه روشن، سوگل طهماسبی، عباس جمشیدی فر، سلمان فرخنده، فرزین محدث، مریم خدارحمی، سیاوش چراغی‌پور، حمید شریف‌زاده، هاله گرجی، افشین نخعی، افشین سنگ‌چاپ، طوفان مهردادیان، شهروزابراهیمی، کریم قربانی، بهار نوحیان، مهرناز بیات، بهرام سروری‌نژاد، ساعد هدایتی، فرخنده فرمانی‌زاده، فرج‌الله گل سفیدی، شیدا یوسفی، سمانه حبیب پور، علی برقی، و بازیگران کودک یوناتدین، نیوشا علیپور و آریا نرج‌آبادی در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

منبع: تسنیم