تبیان، دستیار زندگی

سوره بلد

این سوره در مکه نازل شده است و بیست آیه دارد. بلد به معنی شهر و سرزمین است و در این سوره، منظور شهر مکه است که از ابتدا حرمت داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سوره بلد

شهر مکه برای اعراب بسیار محترم بود. در آن شکار نمی کردند، برگ درختان را نمی ریختند. حتی اگر کسی پدرشان را می کشت، قاتل را تعقیب نمی کردند و اگر شاخه ای از درختان حرم را بر گردن می انداختند، از خطر مجازات در امان می ماندند. کشتار در مکه حرام بود و خداوند فقط در روز فتح مکه به پیامبر (ص) چنین اجازه ای داد. پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: کشتار در مکه برای هیچ کس قبل از من حلال نبود و برای هیچ کس بعد از من نیز حلال نخواهد شد و برای من نیز بیش از ساعتی از روز حلال نشده است. اما کافران و مشرکان در این شهر، پیامبر خدا (ص) را آزار دادند و یارانش را شکنجه کردند.

نام این سوره از ‌آیه‌ی اول آن گرفته شده است.

عقبه چیست؟

بعضی از افراد، ادعای مسلمانی می کنند اما وقتی به آنان گفته شود در راه دین انفاق کنند و کار خیری انجام دهند، از روی مال دوستی اعتراض می کنند و حاضر نیستند پولی خرج کنند. می گویند: حارث بن عامر مرتکب گناهی شده بود. پیامبر اکرم (ص) فرمود: باید کفاره بدهد. او اعتراض کرد و گفت: از روی که مسلمان شده ام، اموال زیادی تباه کرده ام. خداوند مهربان می فرماید:

به نام خداوند بخشنده مهربان

سوگند به این شهر و تو که در این شهر زندگی می کنی. سوگند به پدر و فرزند، به راستی که هیچ کس بر او قادر نیست. می گوید مال فراوانی تباه کردم. آیا می پندارد کسی او را ندیدده است. آیا به او دو چشم ندادیم؟ و زبان و دو لب؟ و به هر دو راه او را هدایت نکردیم؟ پس او وارد عقبه نشد و تو چه می دانی عقبه چیست؟ بنده ای را آزاد کردن یا غذا دادن در روز گرسنگی به یتیمی خویشاوند یا درمانده ای محتاج. آن گاه از کسانی است که ایمان آورده و به صبر سفارش کرده و به مهربانی سفارش کرده. اینان یاران مبارکی هستند و کسانی که به آیات ما کافر شدند، آنان یارانی نامبار کند. بر آنان آتش فراگیر و پوشاننده است.
                                                                                                                                                  آیات 1 الی 20

سوره بلد



سوره انفطار
سوره بروج


کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله-منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.