تبیان، دستیار زندگی

پوشش مناسب در ماه رمضان

برای تشنه نشدن در ماه رمضان چی بپوشیم؟

تقارن ماه رمضان با ماه های گرم سال، افزایش گرما و تعریق بیشتر، از دست رفتن آب بیشتر بدن نسبت به ماه های دیگر سال، تبدیل به مسأله ای بسیار مهم شده است. اما پوشش مناسب در این ماه می تواند علاوه بر خنک نمودن بدن، مانع تعریق بیش از حد گردد و آب بدن را حفظ نموده و از تشنگی های سخت جلوگیری می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تشنگی، گرمای هوا، ماه رمضان، لباس، پوشاک، الیاف طبیعی، آرامش، زیبایی، انسان زیبا


هرساله و با حلول ماه مبارک رمضان، مسلمانان جهان، در خصوص نحوه تغذیه خود در این ماه به پزشکان مراجعه کرده و در این خصوص با آنان مشاوره می کنند. این مراجعه به علت اهمیت تغذیه در سلامت و هم چنین توانایی فرد برای روزه گرفتن در تمامی ماه مبارک رمضان می باشد. از طرفی تقارن ماه رمضان با ماه های گرم سال، افزایش گرما و تعریق بیشتر، از دست رفتن آب بیشتر بدن نسبت به ماه های دیگر سال، تبدیل به مسأله ای بسیار مهم شده است. اما پوشش مناسب در این ماه می تواند علاوه بر خنک نمودن بدن، مانع تعریق بیش از حد گردد و آب بدن را حفظ نموده و از تشنگی های سخت جلوگیری می کند.

۱- طبیعی پوش باشید

الیاف و پارچه های طبیعی، مانند پنبه و پشم، کتان و ابریشم، هادی حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل می کنند. در نتیجه باعث خنک تر شدن و تعریق کمتر بدن می گردند. هرچه پوشاکی که بر تن می کنید از الیاف مصنوعی بیشتری مانند نایلون، پلی استر و ویسکوز تشکیل شده باشد، میزان هدایت حرارتی آن کمتر شده و موجب می گردد شما احساس خفگی و گرمای بیشتری کنید. در نتیجه تعریقتان بیشتر شده و آب بیشتری را از دست می دهید.

۲- نازک اما بلند بپوشید

در کنار استفاده از پارچه هایی با الیاف طبیعی، استفاده از لباس های نازک نیز توصیه می شود. پارچه های نازک با توجه به ساختارشان، معمولاً موجب گردش بیشتر هوا در لباس شده و مانند دستگاه تهویه بدن را خنک نگه داشته و از تعریق بدن جلوگیری می کنند. در عوض می بایست از پوشیدن لباس های باز و به عنوان مثال آستین کوتاه پرهیز نمایید. این لباس ها باعث می شوند هوای گرم محیط به درون بدن نفوذ کرده و باعث تعریق بدن گردند.

۳- کفش ها مهم اند

بخش بسیار زیادی از گرمای بدن از طریق پاها دفع می شود. این امر باعث اهمیت دو چندان کفش ها می گردد. اگر در طول روز مسیر زیادی را پیاده روی می کنید حتماً از کفش های اسپرت که منافذ بیشتری نسبت به دیگر کفش ها دارند استفاده نمایید. این کفش ها به دلیل راحتی و گردش هوا در آن موجب خنکی پاها شده و درجه حرارت بدنتان را پایین می آورند. در صورتی که پیاده‌روی زیادی نمی کنید؛ می توانید از صندل ها و کفش هایی که منافذ آزاد بیشتری دارند استفاده نمایید. حتی الامکان توصیه می شود از پوشیدن کفش های مجلسی و هم چنین کفش هایی که پاها در آن تحت فشار هستند اجتناب گردد.

۴- زیبایی یا آرامش

اگرچه بستن شال و یا استفاده از مقنعه، علاوه بر حفظ مناسب حجاب اسلامی موجب زیباتر شدن فرد نیز می گردد؛ ولی با توجه به شکل و نحوه طراحی و استفاده شان، مانع گردش آزادانه هوا در بدن می شوند. لذا باعث محبوس گشتن گرمای بدن شده و در نتیجه گرمای بیشتری به فرد القا می کنند. لذا اگر بیشتر از حد معمول تعریق می کنید، و یا فردی با مزاج گرمایی هستید و در برابر گرما حساس هستید، مناسب تر است که آرامشتان را فدای زیبایی نکرده و از روسری های بلند و نخی با رنگ های روشن تر که به آسانی هم حجاب را رعایت می کنند و هم آرامش را برای فرد به ارمغان می آورند؛ استفاده کنید. هم چنین در این ماه می باید از استفاده لباس های چسبان و تنگ به شدت پرهیز گردد.

۵- شلوار جین را کنار بگذارید

هرچقدر هم که عادت به پوشیدن شلوارهای جین دارید، در این فصل باید این عادت را کنار بگذارید. شلوارهای جین به علت ضخامت و سختی پارچه شان علاوه بر این که گرمای بدن را بیشتر می کنند، در فعالیت های روزانه باعث آسیب دیدن بدن نیز می شوند. از نمونه های این آسیب ها می توان به عرق سوز شدن بدن اشاره کرد. در مقابل می توان با استفاده از شلوارهای نخی و گشادتر هم احساس راحتی بیشتری کرد و هم با عبور هوا از آن، احساس خنکی بیشتری نمود.

منبع : بوستان حجاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.