تبیان، دستیار زندگی

دزفول

سنگری با نام دزفول در جنگ تحمیلی

دزفول سرزمینی که بارها مود اصابت موشک های صدام قرار گرفت تا اینکه شهر را ترک کنند اما آنها سنگر را خالی نکردند.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دزفول

دِزفول شهری است در جنوب غربی ایران و سی امین شهر پرجمعیت کشور و مرکز شهرستان دزفول است که با مساحت نزدیک به ۴۷۶۲ کیلومتر مربع رودخانه دز و در بخش‌های جلگه‌ای استان خوزستان واقع شده‌است.

تاریخچه ی دزفول

برپایه نوشته ایرج افشار (شهرهای ایران) دزفول شهری است که پیشینه آن به چندین هزار سال می‌رسد. از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان به‌شمار می‌رود و از دید تاریخ و فرهنگ ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. بر پایه گفته‌های کاوشگران باختری در سده‌های گذشته کسانی مانند والتر هینتس آلمانی، آوان پایتخت نخستین امپراتوری پهناور کشور عیلام در دزفول کنونی جای داشته‌است.

تپه‌های باستانی چغامیش با دیرینه‌ای نزدیک به ۴۰۰۰ سال پیش از زایش مسیح که به گفته باستان‌شناسان، گنجینه ارزشمندی از دانستنی‌های سودمند پیرامون رخدادهای زمان باستان از هزاره هفتم پیش از زایش تا شکوفایی تمدن شوش را دربردارند نیز در دزفول جای دارد. از این تپه‌های باستانی آثار ارزشمندی چون نخستین سند دریانوردی جهان، لوح‌های تکامل موسیقی و مهرهای استوانه‌ای چند هزار ساله کشف شده که کلیه این آثار در موزه ملی ایران و موزه مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو نگهداری می‌شوند.

بانو هلن کنتور، یکی از دست‌اندرکاران گروه کاوشگری و باستان‌شناسی این گستره، در هنگام یک سخنرانی در تهران پیرامون کاوش‌های انجام گرفته در تپه چغامیش از دزفول به نام ‹‹شهری از سپیده دم تاریخ›› یاد کرده‌است

تاریخ شهر «دزفول» را خاورشناسان ازآن هنگام که این شهر پایتخت عیلامیان (حدود ۲۶۰۰پیش از میلاد) بود و «اوان» خوانده می‌شد، نزدیک به پنج هزار سال برآورد کرده‌اند. در نوشته‌های باستانی پس از طوفان نوح، از شهری به نام «اوان» نام برده شده‌است. این شهر، پایتخت تمدّن «عیلام» و سرآمد شهرهای مشرق زمین بوده‌است. کاوشگران غربی در نیم قرن اخیر، ازجمله والتر هینتس آلمانی، در کتاب خود تحت عنوان «دنیای گمشده عیلام» که به فارسی ترجمه شده، می‌نویسد: «ممکن است اوان در جایی که امروز دزفول قرار دارد، بوده باشد .»

پس از مطالعات و تحقیقات فراوان تصریح کرده‌اند که اَوان همان دزفول کنونی است. در این صورت، «دزفول» فعلی یا اوان پنج هزار سال پیش را باید نخستین پایتخت امپراتوری گسترده کشور «عیلام» دانست.

اما دزفول در طول دوران هشت سال دفاع مقدس...

در طول دوران هشت سال دفاع مقدس شهرهای مختلف ایران بصورت مرتب باموشکهای اهدایی کشورهای جهان به صدام موررد اصابت قرار می گرفت در اطلاعیه هایی که صدامیان بعثی عراق صادر می کردند همیشه بند الف آن به حمله موشکی به شهر دزفول اختصاص داشت. شلیک های متعدد درطول روزها که این موشکها در اندازه های 3 متری ، 9 متری و حتی 12 متری محله های مختلف شهر دزفول بویژه میدان اصلی این شهر ار هدف قرار می داد. 

دزفول سرزمینی که بارها جهت خوشایند مهمانان صدام موشک 12 متری را حواله این شهر سبز سوخته می کردند تا شاید مردم سنگر شهر را ترک کنند اما...همیشه شهر در رفت وآمد بود ..و آن زمان همه بسیجی و رزمنده ..خانه ها مرد نداشت تنها زنان چرخ خانه را می گرداندند . مردان در جبهه نبرد بودند و زنان و کودکان سالمندان در شهر می ماندند و درآتش و دود ، صدا وسیله ارتباط آنها با آسمان بود و نگاه خدا گریان از ثانیه هایمان .  امام خمینی در مورد دزفول این چنین گفت :

«شما دزفولی ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید. شما دین خود را به اسلام ادا کردید»


چرا دزفول ؟

قرارگرفتن دزفول در نقطه ی سوق الجیشی و استراتژیک که به عنوان گلوگاه خوزستان و کلید فتح خوزستان و ایران بشمار می رفت. چرا که با گرفتن دزفول رابطه خوزستان با تهران و صدور نفت و گاز و دیگر فرآورده های صنعتی و نفتی و کشاورزی قطع و در نتیجه ایران سقوط می کرد.

نظامیان عراق بارها اعلام کرده بودند که ما باید کاری بکنیم تا مردم «دزفول» شهر را تخلیه کنند تا ما به اهدافمان برسیم. ولی هیچ گاه موفق نشدند.

وجود پادگان آرزومندان شهادت پادگان کرخه و پاسداری از پاسگاه های نوار مرزی و دستگیری وابستگان  به رژیم بعث عراق. دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام کرد. وجود لشکر7 ولی عصر (عج) و تیپ3 از جوانان خوزستانی به ویژه جوانان خونگرم خط شکن دزفول که در کل عملیات ها خط شکن بودند و نقش محوریت و فرمان دهی رزمندگان در جنگ را داشتند و حمایت بی دریغ مردم از رزمندگان و مهمان نوازی آنها از جوانان ایران زمین با پذیرایی نهار و چای صلواتی و در اختیار گذاشتن تلفن خانه ها و مغازه ها و حمام عمومی ها همه بغض و کینه دزفول را در خود جمع کرده بودند.

دزفول کلید فتح ایران شد و 8 سال مردانه مقاومت کرد ولی تن به ذلت نداد.  به دلیل چنین نقش با اهمیت و ایستادگی مثال زدنی مردم این دیار روز چهارم خرداد با نام دزفول نام گذاری شده است.

پی نوشت:
1-موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی به نقل از  پایگاه "دزفول پایتخت مقاومت ایران"
2- سایت شهردای دزفول