تبیان، دستیار زندگی

شیشه هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور ساخته شد

شیشه پنجره‌ های هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور توسط محقق واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
شیشه هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور ساخته شد

به گزارش گروه رسانه‌ های دیگر خبرگزاری آنا، فروزان فقیری محقق واحد علوم و تحقیقات گفت که در تابستان و روزهای گرم به واسطه عبور نور از شیشه اتومبیل‌ ها و پنجره ساختمان‌ ها، فضاهای داخلی به‌ شدت گرم می‌ شود و هزینه‌ های زیادی برای خنک نگه داشتن این مکان‌ ها صرف می‌ شود. به همین دلیل در این طرح تلاش برای صرفه‌ جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ ها روی پنجره‌ ها متمرکز شده است.
این پژوهشگر با بیان این که مطالعات زیادی برای یافتن انواع جدیدی از پنجره‌ های شیشه‌ ای با قابلیت دودی شدن در ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها و همچنین سالن‌ ها و مکان‌ های عمومی انجام شده است، تاکید کرد: «این تکنولوژی کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. به عنوان مثال شیشه‌ ای را تصور کنید که قابلیت تغییر از حالت شفاف به حالت کدر، توسط یک کلید را داشته باشد. می‌توان از این شیشه برای پنجره خانه (در حالت نیاز به ایجاد عدم دید)، برای جلوی فروشگاه‌ها در شب و همچنین در حمام‌ ها استفاده کرد».
فقیری خاطرنشان کرد: «با وجود این که استفاده از این شیشه‌ های خصوصی، هنوز متداول نشده اما نمونه‌هایی در دنیا وجود دارد. پنجره‌های هوشمند موجود، از پنجره‌های الکتروکرومیک گرفته تا پنجره‌های با ذرات معلق، همگی به طریقی هوشمند به کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی کمک می‌کنند».
وی اظهار داشت: «هزینه تمام شده برای ساخت این شیشه ها ‌اکنون برای کاربری کلان مقرون به صرفه نیست. این دستاورد در صنایع خودروسازی، صنایع هواپیمایی، صنایع کشتی‌ سازی و گردشگری دریایی، صنعت ساختمان، علوم ارتباطات و فناوری تصویری کاربرهای فراوانی دارد».

مطالب مرتبط:
ساخت اتاقک نور با قابلیت کنترل شرایط فتو سنتز
تولید پیل خورشیدی که نور مرئی را جذب می‌کند
نور مرئی

منبع: خبرگزاری آنا