تبیان، دستیار زندگی
اولین احساس امنیت وآرامش در کودکان با نوازش شکل می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین ابراز عشق با نوازش

نوازش

اولین مرحله ی بیدار و فعال كردن حس لامسه در نوزادان ، نوازش و در آغوش گرفتن آنهااست.با این عمل به نوزادمان این حس را منتقل می كنیم كه دوستش داریم و جایش امن است.اولین احساس امنیت که پایه گذار بسیاری از توانمندی های آیند ه است از همین زمان شکل می گیرد.

اولین رابطه ی نوزاد با دنیای خارج از طریق لمس كردن می باشد و این حس را نوزاد ازطریق پوست و سپس به وسیله ی دهان تجربه می كند.

در دوران جنینی به دلیل وجود كیسه آبی كه درآن قرار دارد و به وسیله ی دیواره بطن مادر، جنین به این احساس آرامش و امنیت دست می یابد ولی با تولد ، این رابطه ی فیزیكی از بین می رود و اینجاست كه نوزاد ، نیاز به نوازش پیدا می كند تا فقدان رابطه ی فیزیكی دوران جنینی را جبران كند و والدین بایك برنامه ریزی مناسب می توانند این خلاء راپر كنند.

اولین مرحله ی بیدار و فعال كردن حس لامسه در نوزادان ، نوازش و در آغوش گرفتن آنهااست.با این عمل به نوزادمان این حس را منتقل می كنیم كه دوستش داریم و جایش امن است.

در عین حال كه ماساژ برای نوزاد لذتبخش است، حس لامسه ی كودك را نیز تقویت می كند.

ماساژ باعث نرمی پوست، مفاصل و رفع خستگی نوزاد می شود. برای شروع این كار والدین نیاز به یكسری اطلاعات دارند تا بهتر و موثرتر نوزادشان را آرام كنند.

نوازش

برای رسیدن به این هدف رعایت نكاتی الزامی می باشد.

شما باید آرامش داشته باشید تا بتوانید از طریق دست هایتان آرامش را به فرزندتان منتقل كنید. زمانی كه مضطرب هستید از انجام دادن این كار پرهیز نمایید.

* بهترین زمان را برای ماساژ كودكتان انتخاب كنید كه به دور از هرگونه عوامل مزاحم همچون زنگ تلفن، صدای تلویزیون و ...باشد.

* به یاد داشته باشید كه ابتدا شما باید آرامش داشته باشید تا بتوانید از طریق دست هایتان آرامش را به فرزندتان منتقل كنید. زمانی كه مضطرب هستید از انجام دادن این كار پرهیز نمایید.

* هیچ گاه زمانی كه كودك تازه شیر خورده یا برعكس هنگامی كه گرسنه است این كار راانجام ندهید. فراموش نكنید كه برای شروع ابتدا كودكتان را برهنه كنید. باید توجه شود كه دمای اتاق مناسب باشد.یك حوله ی تمیز و نرم روی زمین پهن

كرده یا اینكه كودك را روی پایتان یا میز قرار دهید.

قبل از شروع ماساژ، زیورآلات را از دستتان خارج نموده تا بدن كودك آسیب نبیند. حتماً دستهایتان را قبل از ماساژ خوب بشویید.

* می توانید دستهایتان را 3 الی 4 دقیقه درآب ولرم قرار دهید.

برای ماساژ می توانید از روغن بادام شیرین یا روغن زیتون هم استفاده كنید. بهترین روغن برای ماساژ كودكان و نوزادان، روغن اسطوخودوس می باشد.

* ماساژ را با عجله انجام ندهید. ابتدا از پشت گردن شروع کنید و بعد بازوها و دست ها را ماساژ دهید.شكم كودك را همیشه به صورت دایره ها ی كوچك ماساژ دهید.

* در مرحله بعد نوبت به پاها و صورت نوزاد می رسد. با انگشتان صورتش را به آرامی به صورت دایره وار نوازش كنید و همزمان هنگام ماساژ دادن با كودكتان صحبت كنید. در نهایت، به آرامی كارتان را به پایان برسانید.

* استفاده از روغن باعث می شود كه بین دستان شما و بدن كودك اصطكاك ایجاد نشود و پوست حساس كودك آسیبی نبیند.

منبع : ماهنامه ی تخصصی کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.