تبیان، دستیار زندگی
یكی از اعضای گروه نمایشی «اپرای فلوت سحرآمیز» ساعاتی پیش در تالار اصلی با نمایش‌دادن چند نمونه از عروسك‌های این اجرا، توضیح داد: نمونه‌ی اولیه این عروسك‌های نخی در «پایاشنیت» مونیخ و درابعاد كوچك‌تری ساخته می‌شد كه بعدها گروه ما این عروسك‌ها را تغییر داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروسك‌های «فلوت سحرآمیز» گروه اتریشی

فلوت سحرآمیز

در حاشیه‌ی جشنواره‌ی تئاتر عروسكی

گروه اتریشی عروسك‌های «فلوت سحرآمیز» را به نمایش گذاشت

یكی از اعضای گروه نمایشی «اپرای فلوت سحرآمیز» ساعاتی پیش در تالار اصلی با نمایش‌دادن چند نمونه از عروسك‌های این اجرا، توضیح داد: نمونه‌ی اولیه این عروسك‌های نخی در «پایاشنیت» مونیخ و درابعاد كوچك‌تری ساخته می‌شد كه بعدها گروه ما این عروسك‌ها را تغییر داد و آنها را كامل كرد.

او با معرفی بخش‌های مختلف این عروسك‌ها توضیح داد: دست، سر و پاهای عروسك از چوب است و مفاصل آنها قابلیت تغییر دارند. بدن عروسك هم از ابر است و قسمت بالای سینه آن چوب است. البته برای عروسك‌های سیاهی لشگر می‌توان از مواد پلی‌استر هم استفاده كرد، ولی باید دقت داشت تا وزن آنها به اندازه‌ی چوب باشد تا حركت عروسك‌ها را دچار مشكل نكند.

فلوت سحرآمیز

او با اشاره به مراحل ساخت این عروسك‌ها، تصریح كرد: سازندگان عروسك قبل از هركاری با كارگردان صحبت می‌كنند و از شخصیت‌پردازی و حركت عروسك‌ها مطلع می‌شوند، سپس عروسك ساخته، لباس آن طراحی و بعد رنگ می‌شود و درآخرین عرصه نخ‌های آن نصب و سرانجام عروسك‌ها آرایش می‌شوند.

عروسك‌های «فلوت سحرآمیز» گروه اتریشی

در حاشیه‌ی جشنواره‌ی تئاتر عروسكی

گروه اتریشی عروسك‌های «فلوت سحرآمیز» را به نمایش گذاشت

این عضو گروه اپرای «فلوت سحرآمیز» در توضیح چگونگی كنترل عروسك‌ها هم گفت: پسایی در این عروسك‌ها باعث می‌شود كه آنها را بهتر كنترل كنیم، ولی درعین حال باید مراقب باشیم كه چگونه این اتفاق به درستی انجام شود، زیرا عروسك‌ها باید صاف بایستد و وزن آنها تقسیم شود.

او اضافه كرد: برای كنترل درست و دقیق عروسك باید مركز صقل عروسك‌ها را پیدا كنیم تا دركنار آن بتوانیم حركت‌های دیگری به عروسك اضافه كنیم، اما اگر مركز صقل پیدا نشود، نمی‌توانیم توقع حركت‌های روان و زیبا را از عروسك‌ها داشته باشیم.

دست، سر و پاهای عروسك از چوب است و مفاصل آنها قابلیت تغییر دارند. بدن عروسك هم از ابر است و قسمت بالای سینه آن چوب است. البته برای عروسك‌های سیاهی لشگر می‌توان از مواد پلی‌استر هم استفاده كرد، ولی باید دقت داشت تا وزن آنها به اندازه‌ی چوب باشد تا حركت عروسك‌ها را دچار مشكل نكند.

او هم‌چنین درباره‌ی آموزش حركت این عروسك‌ها، گفت: آموزش تكنیك نخی درست مثل رانندگی است. یعنی بعد از فراگرفتن قواعد اولیه‌ی آن باید به قدری تمرین كرد تا مركز صقل عروسك پیدا شود و به درستی به حركت درآید. برای این كار هم شما باید خودتان را جای عروسك بگذارید و به جای او نفس بكشید تا به‌حركت درآید.

این عضو گروه اتریش، متذكر شد: برای درست نفس كشیدن باید نخ‌های عروسك را فراموش كرد و قبل از حرف‌زدن عروسك این نفس را كشید. اما درعین حال نباید فراموش كرد كه عروسك‌های نخی از طریق حركت درست سرزنده هستند و باید خوب نگاه كنند و خوب نفس بكشند.

فلوت سحرآمیز

او سپس نمونه‌ای از این عروسك‌ها را دراختیار حاضران گذاشت تاآنها را به حركت درآورند.

درادامه‌ی این كارگاه، گروه اپرای فلوت سحرآمیز تمام حاضران را به پشت صحنه نمایش خود بردند و آنها را با دكور و سایر عروسك‌های گروه آشنا كردند.

عضو گروه تئاتر اتریش، گفت: دكورهایی و صحنه‌ای كه اینجا می‌بینید برای سفرها و تورهای گروه است كه در سه‌ قسمت طراحی شده است.

او سپس بخش‌هایی از نمایش را برای حاضران و به كمك آنها اجرا و حاضران را با چگونگی حركت عروسك‌ها آشنا كرد.

منبع : ایسنا