تبیان، دستیار زندگی

طرح سنجش شایستگی‌ های حرفه‌ ای مدیران مهم‌ ترین و مؤثر ترین اقدام تحولی در آموزش‌ و پرورش است

وزیر آموزش‌ و پرورش در آئین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌ های حرفه‌ ای مدیران مدارس گفت: طرح سنجش شایستگی‌ های حرفه‌ ای مدیران مهم‌ ترین و مؤثر ترین اقدام تحولی در آموزش‌ و پرورش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
طرح سنجش شایستگی‌ های حرفه‌ ای مدیران مهم‌ ترین و مؤثر ترین اقدام تحولی در آموزش‌ و پرورش است

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی در آئین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌ های حرفه‌ای مدیران مدارس در اردوگاه شهید باهنر که با حضور جمعی از معاونین و مدیران حوزه ستادی، رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی و مدیران کل و معاونین سه استان تهران، البرز و شهرستان‌ های تهران برگزار شد؛ اظهار کرد: یکی از قطعات مهم پازل تحول در آموزش‌ و پرورش امروز در محل خود قرار می‌گیرد و شاهد رونمایی از طرحی هستیم که یکی از مهم‌ ترین و مؤث رترین اقدامات برای تحول در نظام آموزش‌ و پرورش است.
وی افزود: تا مدرسه به سطح قابل قبولی از کیفیت نرسد انتظار برای تحول در سایر بخش‌ها با شکست مواجه می‌شود.
وزیر آموزش‌ و پرورش خاطر نشان کرد: از دهه 60 تاکنون، شاید یکی از دلایل شکست اغلب طرح‌ های انجام‌ شده برای تحول در آموزش‌ و پرورش، عدم توجه به مدرسه به‌ عنوان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است، بنابر این تا زمانی به این شعار تحقق نبخشیم تلاش‌ ها برای تحول بی‌فایده است.

وی ادامه داد: اگر مهم‌ ترین مدرسه، بهترین تجهیزات و حتی بهترین نیروی انسانی در مدرسه باشد، اما مدیر مدرسه شایستگی‌های لازم را نداشته باشد بازهم در ایجاد تحول با شکست مواجه می‌شویم.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: در هیچ جای دنیا مدارس دستورات اداره مافوق را مانند ایران اجرایی نمی‌کنند و ادارات بالادست تا این اندازه به مدارس بخشنامه ارسال نمی‌کنند و در شرایطی که دنیا به سرعت در حال دگرگونی است، چنین مدارسی پاسخ گوی نیازهای جامعه نیست و باعث بی انگیزه‌ گی دانش آموزان و معلمان می‌شوند، زیرا خلاقیت از آن‌ ها گرفته‌ شده است و صرفا مجری دستورالعمل‌ها هستند و مدرسه به یک محیط فرسایشی تبدیل‌شده است.
وی افزود: با چنین شرایطی مدرسه نمی‌ تواند نسلی انقلابی، وطن‌ پرست، علمی و مدنی تربیت کند تا حافظ ارزش‌ های ملی و مذهبی کشورشان باشند.

بطحایی گفت: مدارس باید از سایه تمرکز خارج شوند و توان حرکت  و پویایی به مدارس داده شود.

وی ادامه داد: تلاش‌ های خوبی در مرکز برنامه‌ ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات با همکاری جهاد دانشگاهی صورت گرفته است و تجربه خوب جهاد دانشگاهی باعث شد تا با این سرعت موفق به رونمایی از سامانه سنجش شایستگی‌ های حرفه‌ ای مدیران مدارس شویم.
وزیر آموزش‌ و پرورش مقاومت احتمالی برخی مدیران در برابر اجرای این طرح را یکی از چالش‌ ها برشمرد و اظهار کرد: خودم را خدمتگزار معلمان مدرسه می‌دانم و تلاش می‌کنم شرایطی باشد که انگیزه خدمت در مدرسه تقویت شود و افراد با انگیزه و شوق فراوان مدرسه را برای خدمت انتخاب کنند.
وی دلسوز ترین فرهنگیان را مدیران مدارس دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح در 3 استان تهران، البرز و شهرستان‌ های تهران تجربه‌ای را برای اجرای آن در سطح کشور در اختیار قرار می‌دهد و این تحول در سطح مدیریت مدارس زمینه‌ ساز افزایش سرعت تحول در سایر بخش‌های آموزش‌ و پرورش خواهد شد.
شایان‌ ذکر است در این مراسم، تفاهم‌ نامه همکاری بین آموزش‌ و پرورش و جهاد دانشگاهی به امضای وزیر آموزش‌ و پرورش و رئیس جهاد دانشگاهی رسید و لوح یادبود نظام سنجش توسط طرفین به امضا رسید.

مطالب مرتبط:
«سنجش هوش» برای داوطلبان پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش