تبیان، دستیار زندگی

کره شمالی سایت آزمایش اتمی خود را تخریب کرد

کره شمالی همان‌طور که وعده داده بود امروز (پنجشنبه) سایت آزمایش اتمی خود تحت عنوان پانگی – ری را به طور کامل تخریب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کره شمالی

 به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایسنا،  کره شمالی همان طور که وعده داده بود امروز سایت آزمایش اتمی خود به نام پانگی – ری را تکمیل کرد.

معاون رئیس موسسه تسلیحات اتمی کره شمالی در این باره گفت: تخریب سایت آزمایش اتمی پانگی – ری نشان دهنده نیات و مقاصد صلح‌آمیز پیونگ یانگ است.

وی افزود: کره شمالی هرگز در زمینه توسعه اتمی نه با سوریه و نه با ایران همکاری نکرده بود.

موسسه تسلیحات اتمی کره ‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد، پیونگ یانگ متعهد شده بود تا به ساخت جهان عاری از تسلیحات اتمی کمک کند.

این موسسه افزود،‌ کارمندان سایت آزمایش اتمی پانگی ری این سایت را ترک کرده و در حال حاضر غیرممکن است آزمایش‌های اتمی در اینجا انجام شود.

تام چشایر، گزارشگر شبکه اسکای نیوز نیز گفت: ما از کوهستانی که این سایت آزمایش اتمی در آن قرار داشت بالا رفتیم و از فاصله ۵۰۰ متری تخریب این سایت را مشاهده کردیم.

وی افزود: آنها با شمارش معکوس ۳- ۲- ۱- این سایت را منفجر کردند. انفجار عظیمی رخ داد به طوری که شما می‌توانستید با این فاصله آن را حس کنید. گرد و خاک به هوا برخاست و گرمای این انفجار را می‌توانستیم احساس کنیم، صدای این انفجار بسیار بلند و شدید بود.

این انفجارها در سایت آزمایش اتمی پانگی – ری در سه تونل این سایت زیرزمینی در تعدادی از برج‌های مراقبت و نظارت رخ داد که در اطراف آن قرار داشت.

اوایل هفته جاری تعدادی از خبرنگاران خارجی از آمریکا، انگلیس، روسیه و چین وارد شهر "وان سان" کره شمالی شدند تا روند تخریب این سایت آزمایش اتمی را پوشش دهند.

 خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی نوشته بود، تخریب و متوقف کردن فعالیت این سایت آزمایش اتمی یک اقدام معنادار و مهم است که به صورت داوطلبانه توسط دولت پیونگ یانگ صورت می‌گیرد و هدف از آن، خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره بر اساس توافق به دست آمده در نشست رهبران دو کره است.

 این اقدام به عنوان نشان دادن حسن نیت کره‌شمالی در آستانه دیدار احتمالی آتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی تلقی می‌شود.

رهبران دو کره در دیداری تاریخی بر خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره تاکید کرده بودند.
منبع: خبرگزاری ایسنا