تبیان، دستیار زندگی

فاز اول پروژه انتقال داده بر بستر فیبر نوری کرج افتتاح شد

فاز اول پروژه FTTX اپراتور چهارم (انتقال داده بر بستر فیبر نوری کلانشهر کرج) با حضور صادق عباسی شاهكوه مدیر عامل شركت ارتباطات زیرساخت به بهره برداری رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فاز اول پروژه انتقال داده بر بستر فیبر نوری کرج افتتاح شد
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاز اول پروژه FTTX اپراتور چهارم (انتقال داده بر بستر فیبر نوری کلانشهر کرج) با ظرفیت ۲۰ هزار شماره با حضور صادق عباسی شاهكوه مدیر عامل شركت ارتباطات زیرساخت، محمدعلی نجفی استاندار البرز و محسن باقری چناری مدیرعامل اپراتور چهارم در اداره كل ارتباطات زیرساخت استان البرز به بهره برداری رسید.

این پروژه در اردیبهشت ماه 94 در کرج آغاز شد و فاز نخست این پروژه با هزینه ای بالغ بر58 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

در مراسم بهره برداری از این طرح دكتر عباسی شاهكوه مدیر عامل شركت ارتباطات زیرساخت گفت: ما در شهریور ماه 93 با 500 هزار كاربر نسل سوم تلفن همراه آغاز كردیم و موفق شدیم ظرف یك سال بیش از بیست میلیون كاربر نسل سوم و چهارم داشته باشیم كه این میزان رشد و توسعه باوركردنی نبود و امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد همین اتفاق در حوزه دسترسی فیبر نوری باشیم و انشاءالله با برنامه ریزی هایی كه شده است به این هدف خواهیم رسید.

وی با اشاره به این نكته كه در حوزه فیبر نوری بین شهری توسعه خوبی داریم ، افزود: هم اكنون شركت ارتباطات زیرساخت كه متولی ارتباطات بین استانی و بین الملل است بیش از 65 هزاركیلومتر فیبر نوری در سطح كشور دارد و شركت مخابرات نیز بیش از این رقم در داخل شهرها و استان ها فیبر نوری دارد.

بازگشت سرمایه در این كار بسیار دیر است و از این رو قانونگذار مجوز داد دولت وارد این سرمایه گذاری شود و بیست درصد سهام این اپراتور به شركت ارتباطات زیرساخت واگذار شد تاكمك كند سرمایه گذاری در این بخش شكل بگیرد.



مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت ادامه داد : در برنامه ششم توسعه به صورت مشخص، به ما تكلیف شده است كه تا پایان برنامه باید دسترسی با سرعت حداقل 20 مگابیت برثانیه برای 80 درصد خانوارها فراهم شود كه اولا این دسترسی باید از طریق خطوط ثابت باشد و ثانیا این هدف گذاری از طریق VDSL یا فیبر نوری قابل اجراست ،چون سرعت بالای 16 مگابیت برثانیه برای ADSL امكان پذیر نیست.

عباسی شاهكوه با اشاره به یكی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر دسترسی 90 درصد روستاها به چهار خدمت سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی از طریق دولت الكترونیك گفت: اجرای این طرح مستلزم ارتباط روستاها با شبكه فیبر نوری كشوراست و با توجه به عبور فیبر نوری شركت ارتباطات زیرساخت و شركت مخابرات از روستاها امكان دسترسی به فیبر نوری برای آن ها فراهم است.

وی افزود: هدف گذاری ما برای سال 97 دو میلیون پورت پر سرعت است تا به مردم خدمات خوبی در بستر شبكه ملی اطلاعات ارایه شود.

عباسی شاهكوه اجرای طرح دسترسی فیبر نوری توسط اپراتور چهارم را بسیار سخت و پرهزینه دانست و افزود: بازگشت سرمایه در این كار بسیار دیر است و از این رو قانونگذار مجوز داد دولت وارد این سرمایه گذاری شود و بیست درصد سهام این اپراتور به شركت ارتباطات زیرساخت واگذار شد تاكمك كند سرمایه گذاری در این بخش شكل بگیرد.

در ادامه این مراسم دکتر محمدعلی نجفی استاندار البرزگفت: بستر لازم برای راه اندازی فاز ۲ و ۳ پروژه FTTX در کلانشهر کرج مهیا است و با اهتمام ویژه ای در جهت تسریع روند اجرای طرح گام برمی داریم.

استاندار البرز با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: از ابتدای ورود به استان البرز طی برگزاری نشستی تخصصی با مدیران اپراتور چهارم درصدد تسریع در روند بهره برداری از این پروژه بودیم.

وی افزود: استان البرز دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه، پژوهش، فناوری، نخبگان و دانشگاهیان است و با وجود مراکز تحقیقاتی ملی مستقر در این استان، ضرورت بهره برداری از چنین پروژه ای بیش از پیش حس می شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران