تبیان، دستیار زندگی

گسترش حاشیه‌نشینی

اگر جمعیت در یک کشور معماری نشود اهداف فرهنگی و اجتماعی در آن کشور دچار پراکندگی واختلال می‌شود و هماهنگی ملی در راه رشد و بالندگی ایجاد نخواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حاشیه نشینی
به گزارش تبیان به نقل از فارس نیوز، محمد قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار زنان و جوانان، با بیان اینکه مهندسی جمعیت از مسائل مهمی است که در کشور ما به آن توجهی نمی‌شود، اظهار کرد: مهندسی جمعیت طراحی و مدیریت جمعیت در حال پویایی و تحول است که به وسیله پیش‌بینی‌های لازم بر اساس آینده‌پژوهی و نظارت بر چرخه جمعیت از تولد تا فوت انجام می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: اگر جمعیت در یک کشور معماری نشود اهداف فرهنگی و اجتماعی در آن کشور دچار پراکندگی واختلال می‌شود و هماهنگی ملی در راه رشد و بالندگی ایجاد نخواهد شد.

چالش حاشیه‌نشینی به دلیل عدم مهندسی جمعیت در کشور ما ایجاد شده است؛ مهندسی جمعیت پروسه‌ای است که حداقل سه دهه طول می‌کشد و باید در آن تحولات جمعیتی در یک استان، منطقه و نهایتاً کشور مورد توجه قرار بگیرد.


پژوهشگر حوزه جمعیت با بیان اینکه مهمترین بُعد مهندسی جمعیت وجود خود جمعیت است، خاطرنشان کرد: توجه به استعدادهای جمعیتی در چرخه فوت تا تولد، فرهنگ، مسائل اقتصادی، خدمات‌دهی متقابل اجتماعی و بهره‌گیری از منابع سرزمینی در قالب اقدامات پژوهشگرانه می‌تواند مهندسی جمعیت صحیح را برای یک کشور شکل دهد و پس از وضع قوانین صحیح، آمایش سرزمینی از مؤلفه‌های مهم مهندسی جمعیت است.

وی با اشاره به کاهش موالید در برخی استان‌های کشور که در گذشته بیشترین زاد و ولد را داشتند، گفت: تغییر در شرایط اقتصادی، خشکسالی، تغییر سبک زندگی و گسترش رسانه‌ها در کاهش فرزندآوری و افزایش مهاجرت از حاشیه شهرها به مرکز استان تأثیرگذار بوده‌اند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت با تأکید بر اینکه علقه سرزمینی از مهاجرت جلوگیری می‌کند، بیان داشت: چالش حاشیه‌نشینی به دلیل عدم مهندسی جمعیت در کشور ما ایجاد شده است؛ مهندسی جمعیت پروسه‌ای است که حداقل سه دهه طول می‌کشد و باید در آن تحولات جمعیتی در یک استان، منطقه و نهایتاً کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تخریب و تخلیه برخی روستاهای کشور گفت: برخی معتقدند این اتفاق نوعی مهندسی جمعیت بوده است در حالی که به نظر می‌رسد این قبیل اتفاقات در کشور ما مطالعه شده نبوده و چهره فرهنگی مناطق را تحت‌الشعاع قرار داده است.
منبع: فارس نیوز