تبیان، دستیار زندگی

گرگ کوچولو خاکستری

تیره سگ سانان گوشت خوارانی هستند با بدنی کم و بیش باریک و دراز که برای سریع دویدن و تعقیب شکار مساعد شده‌اند. سر آن ها دراز و گوش ها قائم و نوک‌دار است. پاهای جلو مستقیم و باریک و تقریبا به اندازه پای عقب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گرگ خاکستری

 این گوشت خواران کاملا خشکی‌ زی بوده و در شرایط مختلف زندگی می‌کنند.

توله های گرگ خاکستری در چند هفته ی اول زندگی شان در لانه، غار یا سوراخ خود می مانند. آن ها از شیر مادرشان تغذیه می کنند. وقتی کمی بزرگ تر شدند از لانه خارج می شوند و شروع به خوردن گوشت می کنند.

گرگ مادر معمولا سه تا پنج توله دارد ولی گاهی اوقات مکن است تا ده توله به دنیا بیاورند.

توله ها گازمی گیرند،  جست و خیز می کنندو غلت می خورند، آن ها با این بازی ها شکار کردن را تمرین می کنند تا در بزرگ سالی بتوانند غذایشان را پیدا کنند.

علاوه بر گرگ مادر، گرگ پدر و بقیه ی اعضای گروه برای توله ها گوشت می آورند تا برای نخستین بار از آن تغذیه کنند.

زوزه:
گرگ ها به خاطر دیدن ماه در آسمان زوزه نمی کشند. وقتی گرگی زوزه می کشد، فقط می خواهد به بقیه ی گرگ ها بگوید: من این جام.

گه گاه به طور انفرادی یا یک جفت در حال شکار دیده می‌شوند. ولی اغلب گله‌هایی تشکیل داده و به طور دسته جمعی به شکار حمله می‌کنند.

گرگ خاکستری

با این که غذای اصلی گرگ از گوشت و مواد حیوانی است ولی گاهی دیده شده است که مواد گیاهی مانند بعضی از میوه‌جات را مورد تغذیه قرار داده‌اند. طعمه گرگ ها اهلی و وحشی ، خرگوش ها ، جوندگان و سگ و پرندگان است.

گرگ ها گاهی به گله‌های گوسفند حمله کرده و ممکن است تعداد زیادی از دام ها را تلف کنند و هم چنین گاهی سگ های روستاها و گله‌ها را کشته و گوشت آنها را می‌خورند.

بسیار درنده هستند و در هنگام حمله به سختی شکار خود را رها می‌سازند. گرگ ها بیشتر از زیر ریشه درختان افتاده و میان تنه درختان تو خالی و شکاف صخره‌ها و کوه ها و جاهای پوشیده به صورت لانه و پناه گاه استفاده می‌کنند . 

گاهی حفره‌های کنده شده به وسیله حیوانات دیگر را اشغال کرده و آن ها را تبدیل به لانه خود می‌کنند و یا در بیشه‌زارهای انبوه و نیزارها پنهان می‌شوند.

کانال کودک و نوجوان تبیان

تنظیم: شهرزاد فرهانی- منبع: کتاب بچه حیوانات را دوست دارم- سایت: دانشنامه رشد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.