تبیان، دستیار زندگی

سوره غاشیه

این سوره در مکه نازل شده است و بیست و شش آیه دارد. غاشیه یعنی پوشاننده، یکی از نام های روز قیامت است؛ زیرا روز قیامت همه را در پوشش خود قرار می دهد و شامل حال همه می شود. نام این سوره از آیه ی آن گرفته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سوره غاشیه

بهشت و جهنم

خداوند مهربان، مردم را از اخبار روز قیامت آگاه می سازد تا با ایمان و کارهای شایسته، خود را برای آن روز بزرگ آماده سازند.

به نام خداوند بخشنده مهربان

آیا خبر روز قیامت به تو رسیده است؟ در آن روز چهره هایی خوارند؛ رنج کشیده و فرسوده اند. در آتش سوزان وارد می شوند. از چشمه ای داغ به آنان می نوشانند. غذایی به جز خار خشک ندارند که نه چاق می کند و نه گرسنگی را رفع می سازد. در آن روز چهره هایی شادابند. از تلاش خود راضی هستند. در بهشت عالی هستند. در آن جا سخن بیهوده نمی شنوند. در آن چشمه ای روان است. تخت های زیبای بلند و جام های گذاشته شده و بالش های پهلوی هم و فرش های گسترده فراهم است.

                                                                                                                                                  آیات 1 الی 16

شتر حیوان پرفایده

شتر پر فایده ترین حیوان اهلی است. حیوانی نیرومند، رام و پرطاقت. شتر قادر است بار زیادی حمل کند و برای آن که بار را بر پشتش ببندند، می نشیند و کار را بسیار آسان می کند. این حیوان می تواند حتی یک هفته چیزی نخورد و نیاشامد و می تواند در یک روز پنجاه فرسنگ راه بپیماید. شتر می تواند در بیابان راه را تشخیص دهد و بدون اشتباه به مقصد برسد. کف پاهایش نرم است و در شن فرو نمی رود؛ برای همین می تواند به آسانی در شنزارها راه برود. انسان از شیر و گوشت و پشم شتر استفاده می کند. غذای این حیوان پرطاقت خار و گیاهان بیابان است. خداوند مهربان مردم را به تفکر درباره ی خلقت این موجود و سایر موجودات دعوت می فرماید:

آیا شتر را نمی بینند که چگونه آفریده شده است و آسمان را که چگونه آفریده شده است و آسمان را که چگونه افراشته شده و کوه ها را که چگونه استوار شده اند و زمین را که چگونه گسترده شده؟! پس تذکر بده که تو تذکر دهنده ای! تو بر آنان مسلط نیستی. مگر کسی که روی بگرداند کافر شود؛ پس خداوند او را به عذاب بزرگ مجازات می کند. به راستی بازگشت ایشان به سوی ماست. آن گاه حسابشان با ماست.
                                                                                                                                              آیات 17 الی 26

 
سوره غاشیه
سوره غاشیه



سوره طارق
سوره انشقاق

 
کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله-منبع: کتاب آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان   
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.