تبیان، دستیار زندگی

مدیران خانه موسیقی خسته شده‌اند

عبدالحسین مختاباد خواننده شناخته شده‌ی موسیقی ایران، نسبت واکنش‌های تندِ خانه موسیقی نسبت به منتقدانش واکنش نشان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عبدالحسین مختاباد

در سال‌های گذشته میانِ خانه موسیقی و منتقدانش چالش‌های بسیاری پدید آمده که تقریبا تمامِ این چالش‌ها هم بی‌نتیجه بوده است. نه خانه موسیقی از سیاست‌هایی که دارد قدمی عقب‌نشینی می‌کند و نه منتقدان دست از انتقادهایشان برمی‌دارند.
نتیجه این چالش‌ها ماجراهای بسیاری بوده است. اما تازه‌ترین چالش میانِ حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار ایجاد شد. ماجرا از جلسه‌ای آغاز شد که فرهاد فخرالدینی می‌خواست میانِ منتقدان و خانه موسیقی آشتی ایجاد کند. در این جلسه که بسیاری از اهالی موسیقی در آن حضور داشتند، کیوان ساکت یکی از منتقدان بود که صحبت‌هایی در انتقاد از روش و مدیریت خانه موسیقی بیان کرد. در همان جلسه هم حمیدرضا نوربخش پاسخ کیوان ساکت را دارد. اما نوربخش به پاسخ‌هایش در آن جلسه اکتفا نکرد و در جلسه ماهیانه خانه موسیقی صحبت‌های تندی بر علیه کیوان ساکت داشت. ساکت هم بلافاصله با نوشتن نامه‌ای خطاب به حمیدرضا نوربخش پاسخ او را صریح و تند داد.

این دعوایی است که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها تمام شود.

در همین باره عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا، گفت: خانه موسیقی مورد نیاز موسیقی دانان است و این خانه باید باشد و به مشکلات جامعه موسیقی رسیدگی کند. در طول سال‌های گذشته حجم انتقادها زیاد و زیادتر شده و آنطور که مشخص است منتقدان حاضر به رفتن به خانه موسیقی نیستند تا مشکلاتشان را با مدیران این نهاد در میان بگذارند. تلاش‌هایی که همه ما کردیم نتیجه عکس داده است. خانه موسیقی تحمل خودش را نسبت به منتقدان از دست داده است. اگر منتقدی حرفی میزند از او شکایت می‌کنند. اگر کسی هم انتقاد می‌کند پاسخ تندی به او می‌دهند. در حالی که مسئول خانه موسیقی نباید با تعریف‌ها خودش را ببازد و در مقابل در برابر انتقدادها سینه چاک کند.

او ادامه داد: انتظار نداشتیم که نوربخش به کیوان ساکت چنین پاسخ تندی بدهد. او به عنوان رئیس صنف باید آرامش خودش را حفظ کند. مدیریت باید صبوری و از خودگذشتگی داشته باشد. این بی تحملی خانه موسیقی برای خیلی از ما که از دور قضایا را نگاه می‌کنیم قابل هزم نیست. حرف‌های آقای نوربخش از نظر علم موسیقی محلی از اعراب ندارد. حرف‌های نوربخش نشان می دهد که ایشان مطالعه چندانی در زمینه موسیقی ندارد.

مختاباد تاکید کرد: کیوان ساکت سه دهه است که در عرصه موسیقی کار می کند و آثار بسیاری در زمینه آهنگسازی، نوازندگی و نویسندگی دارد. ممکن است سبک و روش آقای ساکت را نپسندیم اما ایشان زحمت خودش را کشیده است و روش خودش را در عرصه موسیقی در پیش گرفته است. در همه جای دنیا کتاب‌های بسیاری تنها درباره تاریخ موسیقی نوشته شده است. کسی نمی‌آید بگوید که فلان کتاب بی‌خود نوشته شده است.

او ادامه داد: در زمینه انتشار ردیف موسیقی ایرانی، هر هنرمندی می‌تواند ردیفی منتشر کند که ردیف خودش باشد. هر نوازنده و یا خواننده‌ای می‌تواند برداشتی از ردیف‌های موسیقی ایرانی داشته باشد. من هم می‌توانم برداشت خودم از ردیف‌های موسیقی ایرانی را منتشر کنم. این درست مانند تفسیرهای مختلفی است که از قرآن کریم منتشر می‌شود. مفسر قرآن تفسیر خودش را از قران می نویسد و آن را منتشر می‌کند. آن تفسیر به نام او ثبت می‌شود و همه می‌دانند که این تفسیر آن شخص از قرآن کریم است. در عین حال همه‌ی تفسیرها هم مانند هم نیست. پس قرار نیست ردیف‌های مختلفی که منتشر می‌شود با هم یکسان باشند.

مختاباد گفت: هر کسی نگاه خودش از ردیف را بیان می کند. اگر هم انتقادی به این نگاه داریم باید با ادله بیان شود. مثلا در صفحه فلان و در گوشه فلان اشکالاتی هست و این اشکالات هم بیان شود. انتقادها را باید علمی بیان کرد. نباید بحث‌ها را به اینجا بکشانیم. باید تحمل خانه موسیقی نسبت به منتقدان صبورانه تر باشد.

این خواننده ادامه داد: آقای ساکت هم خیلی تند جواب داد. من تلاش کردم که این اختلافات حل شود. اما باز هم سربرآورد. دوباره باز عده‌ای آتش این داستان را بلند می‌کنند.

مختاباد درباره مدیریت خانه موسیقی و عدمِ تحول در روند کاریشان، گفت: شاید این آقایان خسته شده اند. مدیریت در همه جای دنیا دوره‌ای دارد. این دوره که بگذرد کار برای افراد تکراری و روزمره می‌شود. آدم های جدید باید بیایند و خانه را با نگاهی جدید اداره کنند. آقایان خسته شده‌اند. صنف خانه موسیقی باید با قدرت به کارش ادامه دهد. اگر قرار بود اصلاحی در روندِ خانه موسیقی ایجاد شود که کار به اینجا کشیده نمیشد. آدم های بسیاری آمدند و صحبت کردند و گفتند که این کارها غلط است. اما گوشِ مدیران خانه موسیقی بدهکار نبود.

او ادامه داد: دکتر ساسان فاطمی محقق بزرگی است و اگر حرفی زده نباید او را به دادگاه کشاند. صنف باید اخوت و رحمانیت داشته باشد. این همه موسیقدان برجسته هستند. باید بیایند و کنار هم مشکلشان را حل کنند. در دادگاه و رسانه جای حل ماجرا نیست. آقای ساکت در محفلی که تمام حاضرانش از اهالی موسیقی بودند انتقادی را به خانه موسیقی بیان کرد. آقای نوربخش هم همان‌جا پاسخ داد. هیچ لزومی نداشت که نوربخش این مسئله را باز هم ادامه دهد.

مختاباد تاکید کرد: وقتی سایت خانه موسیقی حرف‌های نوربخش را منتشر کرده است باید جوابیه کیوان ساکت را هم منتشر کند. این سایت متعلق به شخص خاصی نیست و متعلق به تمام اهالی موسیقی است.

این خواننده درباره برنامه‌های کاریش در سال جاری گفت: برای بعد از ماه رمضان چند کنسرت در تهران خواهم داشت. پیگیر هستم تا اپرای آرش کمانگیر را برای پاییز اجرا  کنیم. این اپرا کار سنگینی است. یک دهه است که رویش کار می‌کنم. نگاه دیگری به موسیقی ایرانی است. اپرای آرش کمانگیر برای ارکستر و کُر بزرگ نوشته شده است. سه خواننده هم دارد و هم‌اکنون در ویرایش نهاییِ این کار هستیم. این اپرا را بر روی شعر معروف سیاوش کسرایی ساخته‌ام. یکی از خوانندگان در این اپرا خودم هستم و دو خواننده دیگر هم به کار اضافه می‌شوند.

مختاباد درباره عدم تشکیل ارکستر فیلارمونیک شهر گفت: امیدواریم شورای شهر جدید پروژه ارکستر فیلارمونیک شهر را پیگیری کند. این پروژه در حال حاضر و با توجه به مشکلات مالی شهر شاید محلی از اعراب نداشته باشد. اما هر زمان که شورای شهر جدید بخواهد و به سمت ما دست یاری دراز کند، من آماده‌ام که این پروژه را عملی کنم.

منبع: تسنیم