تبیان، دستیار زندگی

دریاچه هویز، بزرگ ترین دریاچه آب گرم دنیا در مجارستان

مجارستان کشوری سرسبز و تماشایی با طبیعتی منحصربفرد است که در قلب اروپا قرار گرفته است، کشوری با ۱۱۰۰ سال تاریخچه که حدود ۱۵۰ سال پیش مستقل شده و فرهنگی معروف در بین فرهنگ های اروپایی دارد. مجارستان مملوء از جاذبه های تاریخی و طبیعی ست که کشوری عالی برای گشت و گذار را رقم زده اند. یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی مجارستان دریاجه هویز است، دریاچه ای که بزرگ ترین دریاچه آب گرم دنیاست و با املاح معدنی فراوانش خاصیت درمانی هم دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دریاچه هویز،

درسته که شاید مهمترین جابه ی طبیعی مجارستان رودخانه دانوب و قایق سواری در آن باشد ولی مجارستان کشوری است که باید در آن گشت و گذار کرد و نقاط مختلف آن را از نزدیک دید و کشف کرد. سلایق افراد مختلف کاملا با هم متفاوت است ممکن است دوست داشته باشید به جاهای تاریخی بروید و از قلعه ها و قصرهای این کشور تماشایی دیدن کنید اما اگر بودن در طبیعت را دوست دارید و دلتان می خواهد ساعت ها در میان طبیعت بنشینید و یا به کنار دریا و دریاچه بروید در این صورت دریاچه هویز یکی از بهترین گزینه هاست.

دریاچه هویز در ۸ کیلومتری شهر Keszthely قرار دارد و بزرگ ترین چشمه ی آب گرم دنیاست که امکان شنا هم دارد. جریان آب این دریاچه خیلی قوی است و هر ۷۲ ساعت یک بار کاملا عوض می شود. حیات گیاهی و جانوری این دریاچه به خاطر دما و ترکیبات شیمیایی خاص کاملا منحصربفرد است. ترکیبات شیمیایی آب دریاچه شامل اسید کربنیک، کلسیم، منگنز، هیدروژن کربنات، ترکیبات کم گوگرد و همینطور اکسیژن در آب است برای همین شنا در دریاچه برای کسانی که دچار بیماری های روماتیسمی و اختلالات حرکتی هستند مفید است و خیلی ها برای استفاده از اثرات شفا بخش این دریاچه به این محل می روند. شهر هویز در سواحل شمالی دریاچه بالاتون در نیمه ی غربی مجارستان قرار دارد. این شهر که به چشمه های آب گرم معروف است با آب و هوای مدیترانه ای متبوع در احاطه ی تپه های سرسبز قرار دارد
دریاچه هویز،در مجارستان

دمای آب دریاچه هویز ۳۰ درجه سانتی گراد است و حتی در زمستان هم شرایط مطلوبی برای شنا دارد. چشمه های آب گرمی که پر از املاح معدنی هستند از یک کیلومتری زیر زمین این دریاچه را تغذیه می کنند. از آن جایی که چشمه های تغذیه کننده ی دریاچه خروجی زیادی دارند آب این دریاچه در عرض ۷۲ ساعت کاملا عوض می شود. در کنار این دریاچه ۹ استخر آب گرم هم هست که دمای آب آن ها حدود ۳۵ درجه سانتی گراد است. سطح آب دریاچه هویز ۴٫۴۴ هکتار است و اطراف آن را یک محیط طبیعی محافظت شده به مساحت ۶۰٫۵ هکتار احاطه کرده است.

یکی از جذابیت های این دریاچه نیلوفرهای آبی زیبایی است که در نقاط مختلف سطح آن به چشم می خورند و زیبایی خاصی را برایش به وجود آورده اند. تجربه ای خاص و منحصربفرد است شنا کردن در آب گرمی که پر از نیلوفرهای آبی ست و هر از گاهی نسیمی از مواد معدنی گوگرد هم در فضا می پیچد. دریاچه هویز، دریاچه ای در نزدیکی دریاچه بالاتون است و گردشگران زیادی برای گذراندن تعطیلات تابستانی به خصوص در ماه آگوست خودشان را به کنار این دریاچه ی منحصربفرد می رسانند.

قرن هاست که همه خواص درمانی این دریاچه را می شناسند و برای استفاده از خواص املاح معدنی چشمه های آب گرمی که به این دریاچه می رسند خودشان را به این محل می رسانند. این دریاچه به خصوص در ابتدای دهه ۱۹۰۰ خیلی محبوب شد و یک هتل مدرن هم در کنار آن ساخته شد تا این همه گردشگری که به دیدن این دریاچه می روند بتوانند در این هتل اقامت کنند. مردم مجارستان به سلامتی اهمیت زیادی می دهند و هر چند وقت یک بار برای استفاده از خواص درمانی این دریاچه به اینجا می آیند.
دریاچه هویز،در مجارستان

اگر  همیشه دوست داشتید که به کنار چشمه  های آب گرم بروید و حال و هوای متفاوت این دریاچه ها و چشمه ها را تجربه کنید بدون معطلی به شهر هویز مجارستان بروید چون بزرگ ترین دریاچه ی آب گرم دنیا در این شهر قرار دارد. آب گرم این دریاچه و خواص معدنی آن شرایطی عالی را برای شنا فراهم کرده است پس بی دلیل نیست که همیشه تعداد زیادی توریست را در اطراف دریاچه می بینید. با بازدید از این دریاچه از اینکه آب ان تا این حد تمیز است تعجب می کنید! ویژگی منحصربفرد این دریاچه آب تمیز آن است چون آب آن هر ۳ تا ۴ روز یک بار کاملا عوض می شود.

اگر در بوداپست هستید و می خواهید خودتان را به دریاچه هویز برسانید اصلا کار سختی پیش رو ندارید چون فاصله این دو شهر از هم حدود ۲ ساعت رانندگی است و می توانید به راحتی از قطارها و اتوبوس هایی که در مسیر این دو شهر هستند استفاده کنید. بعد از دیدن این دریاچه به سراغ دریاچه بالاتون بروید، دریاچه ای که در فاصله ی کمی از دریاچه هویز قرار دارد و آنقدر بزرگ است که گاهی به آن دریای مجارستان هم می گویند.

حالا وقتش است تا از دریاچه راهی شهر نزدیک Keszthely شوید، یکی از جذاب ترین شهرهای مجارستان که جایی عالی برای تفریح و گشت و گذر است. پیشنهاد می کنیم حتما سری به قصر این شهر بزنید و در باغ های آن گشت و گذار کنید. این قصر دقیقا مثل قصرهای فرانسوی قرن هجدهمی ست و باید نصف روز وقت بگذارید تا همه ی جذابیت های آن را تماشا کنید.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  lakeheviz.com