تبیان، دستیار زندگی

آیا یوتیوب پریمیوم می‌تواند از اپل موزیک پیشی بگیرد؟

سرویس یوتیوب پریمیوم این پتانسیل را دارد که بتواند از اپل موزیک و سایر رقبای خود پیشی بگیرد؛ اما چالش‌های اساسی در این مسیر وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یوتویوپ
به گزارش تبیان به نقل از زومیت، طبق اعلام گوگل، سرویس استریم یوتیوب پریمیوم جدید آن هم موسیقی و هم ویدیو را همزمان در دستور کار خود قرار می‌دهد. اما این سرویس هم مانند سایر سرویس‌های گوگل برای تمامی افراد نیست.
درواقع دو نوع سرویس جدید برای اجرا وجود دارد؛ یوتیوب موزیک پریمیوم و ۱۰ دلار به‌ازای هر ماه اشتراک که اساسا همان گوگل پلی موزیک است؛ و یوتیوب پریمیوم و ۱۲ دلار در هر ماه اشتراک که درواقع همان Youtube Red است. اما سوال اینجاست که آیا کنار گذاشتن اپل موزیک و رفتن به‌سوی چنین سرویس‌هایی از گوگل واقعا ارزشش را دارد؟ در ادامه به ۴ دلیل باارزش‌تر بودن یوتیوب پریمیوم نسبت‌به رقیبش یعنی اپل موزیک و همچنین ۴ دلیل باارزش‌تر نبودن آن می‌پردازیم:
۴ دلیل برای برتری یوتیوب پریمیوم نسبت به اپل موزیک

۱. محتویات ویدیویی یوتیوب پریمیوم بیشتر است

ایده‌ی پشت یوتیوب پریمیوم درواقع تبدیل یوتیوب رد به رقیب هولو و نت‌فلیکس است. این کار با ارائه‌ی برنامه‌های اصلی بیشتر صورت می‌گیرد. یوتیوب رد درحال حاضر نمایش‌هایی مثل کبرا کای و Step Up: High Water را ارائه می‌دهد، اما یوتیوب پریمیوم، محصولات استودیوهای گوگل را افزایش خواهد داد و در وهله‌ی نخست هم کار خود را با فیلم علمی‌تخیلی Impulse  (براساس رمان استیون گولد) و نمایش کمدی جدید از ستاره‌ی واین، لایزا کاشی، ادامه خواهد داد. البته گوگل مطمئنا خدماتش را برای غیر مشترکان خواهد بست. اپل هم نمایش‌هایی در چنین نمونه‌ کارهایی دارد؛ اما نمی‌دانیم که آنها از طریق اپل موزیک پخش خواهند شد یا به‌عنوان بخشی از یک برنامه‌ی کاربردی دیگر.

۲. محتویات صوتی و تصویری را با هم ارائه خواهد داد

آن دسته از طرفداران موسیقی‌ که می‌خواستند هم‌زمان هم به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند و هم ویدیو یا کلیپ مربوط به آن را تماشا کنند، باید از اپ یوتیوب رد به اپ گوگل پلی موزیک و برعکس می‌رفتند. چنین موردی با عرضه‌ی سرویس یوتیوب پریمیوم ازطریق یک برنامه‌ی کاربردی موبایل و رسانه‌ی پخش دسکتاپ جدید تغییر خواهد کرد. مشترکان یوتیوب پریمیوم همه‌ی موارد را باهم دریافت خواهند کرد: موزیک‌ویدیوهای بدون تبلیغ، برنامه‌های اصلی و میلیون‌ها قطعه موسیقی. اپل موزیک هم همین‌ کار را در قبال موزیک‌ویدیوها و نمایش‌هایی مثل کارپول کارائوکه و سیاره‌ی میمون‌ها کرد؛ اما هنوز مشخص نیست که چگونه سرویس استریم ویدیوهای آینده‌ی خود را ادغام خواهد کرد و هزینه آنها چقدر خواهد بود.

۳. هوش مصنوعی در کشف آهنگ‌های جدید به کاربر کمک خواهد کرد

وقتی میلیون‌ها موسیقی و ویدیو در دسترس کاربران باشد، مسلما یافتن موردی جدید کار آسانی نخواهد بود. برای همین اپل موزیک و اسپاتیفای، هر روز لیست پخش محصولات جدید را در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهند تا آنها موسیقی‌های جدید مورد نظرشان را پیدا کنند. گوگل هم به‌کمک هوش مصنوعی فوق‌العاده‌ی خود کاری مشابه انجام خواهد داد. البته یوتیوب پریمیوم به‌جای ارائه‌ی یک لیست پخش عمومی، یک صفحه‌ی خانگی شخصی‌سازی شده در اختیار کاربر قرار خواهد داد تا براساس سابقه موسیقی‌های قبلی، موارد جدید را در اختیار او قرار دهد. بنابراین اگر کاربری در باشگاه باشد، هوش مصنوعی متوجه آن خواهد شد و به‌طور اتوماتیک موسیقی‌هایی به وی پیشنهاد خواهد داد که ضربان قلب او را بالا ببرند و برای ورزش مناسب باشند. اما چنین قابلیتی، مسئله‌ی تکراری و همیشگی را مطرح می‌کند: پس تکلیف حریم خصوصی چه می‌شود؟

۴. ویدیوهای بدون تبلیغ، اجرای پس‌زمینه و قابلیت دانلود یوتیوب پریمیوم

یکی از آزاردهنده‌ترین جنبه‌های یوتیوب، تبلیغاتی هستند که باید هنگام یا قبل از مشاهده ویدیوی مورد علاقه‌تان به‌اجبار آنها را مشاهده کنید. یوتیوب پریمیوم مانند یوتیوب رد، کاربر را از گزند این تبلیغات رها می‌کند. اگر شما ویدیویی را از یوتیوب تماشا می‌کردید و در ادامه آن را مینی‌مایز می‌کردید تا کار دیگری انجام دهید، ویدیو متوقف می‌شد، ولی یوتیوب پریمیوم این مسئله را نیز حل کرده است و موسیقی و ویدیو در پس‌زمینه هم به پخش خود ادامه می‌دهند.
چون اپل موزیک، مجانی نیست، تبلیغات برای آن مشکل‌ساز نیستند. به‌علاوه یوتیوب پریمیوم قابلیت دانلود یوتیوب رد را نیز در خود دارد که به شما اجازه دانلود ویدیوها برای پخش موقع آفلاین بودن را می‌دهد. البته بسته‌به عادات تماشای ویدیوی شما اوضاع متفاوت می‌شود: آنهایی که وقت تماشای تبلیغات را دارند شاید حاضر به‌پرداخت ۱۲ دلار در ماه نباشند، ولی برای آنهایی که زمانی برای دیدن تبلیغات ندارند حذف تبلیغات در ازای دادن ۱۲ دلار می‌تواند خوب باشد.
۴ دلیلی که یوتیوب پریمیوم نمی‌تواند با اپل موزیک رقابت کند:

1. هزینه زیادتر یوتیوب پریمیوم

هزینه اشتراک ماهانه‌ی یوتیوب پریمیوم ۱۲ دلار است که بسیار گران‌تر از اپل موزیک، نت‌فلیکس، هولو و اسپاتیفای است. دلیل تعیین قیمت ۱۲ دلاری گوگل این است که شما به محتویات بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید؛ ولی مشترکان یوتیوب رد هم می‌توانند تنها با پرداخت ۱۰ دلار در ماه، یک حساب کاربری گوگل پلی موزیک مجانی دریافت کنند. باید در نظر داشته باشیم که بعضی از افراد به‌طور کلی از دادن پول اضافه خوششان نمی‌آید، حتی اگر تفاوت قیمت اشتراک ۲ دلار باشد. گوگل هم اعلام کرد که اگر قیمت‌ها در آینده تغییر کنند، اطلاع‌رسانی می‌کند. مسئله‌ی دیگر اینکه تخفیف، همیشگی نیست.

۲. سرویس‌ها گیج‌کننده و پیچیده هستند

سرویس یوتیوب پریمیوم سرویس ساده‌ای نیست و حتی اگر شما در یکی از سرویس‌های فعلی گوگل اشتراک داشته باشید، پیچیده‌تر هم می‌شود. سرویس‌ها متنوع و پیچیده هستند:
یوتیوب موزیک: شامل موزیک‌ویدیوهای بدون تبلیغ و دانلود میلیون‌ها موسیقی براساس تقاضا؛ با هزینه‌ی ۱۰ دلار در ماه.
یوتیوب پریمیوم: ترکیبی از ویژگی‌های توتیوب موزیک و بقیه دسته ویدیو‌های یوتیوب؛ با هزینه ۱۲ دلار در ماه
مشترکین فعلی یوتیوب رد (شامل هرکسی که قبل از راه‌اندازی در ۲۲ مه ثبت‌نام کرده باشد) سرویس پریمیوم را به‌ازای ۱۰ دلار تا آینده‌ای مشخص دریافت خواهند کرد.
مشترکین گوگل پلی موزیک، یک اشتراک یوتیوب موزیک (نه پریمیوم) دریافت خواهند کرد، ولی بازهم خواهند توانست از اپ گوگل پلی موزیک استفاده کنند.
مشترکین یوتیوب موزیک و پریمیوم، اشتراک گوگل پلی موزیک را دریافت خواهند کرد.
متوجه تمامی موارد بالا شدید؟ مشخصا اگر فردی مشترک جدیدی برای این سرویس‌ها باشد، یا حتی اگر پیش از این هم از سرویس‌های گوگل استفاده کرده باشد، تفاوت ۲ دلاری بین یوتیوب موزیک و پریمیوم وی را در هر حالت سردرگم می‌کند. نکته جالب این است که گوگل پلی موزیک هم به به فعالیت خودش ادامه می‌دهد. اما در طرف دیگر میدان، درک هزینه و سرویس اپل موزیک بسیار ساده است: ۱۰ دلار به‌ازای هر ماه یا سالانه ۹۹ دلار.

۳. نبودن امکان ذخیره موسیقی

بدترین خبر در مورد سرویس‌های جدید یوتیوب موزیک و پریمیوم این است که نمی‌توانید موسیقی‌های فعلی خود را ذخیره کنید. با اینکه گوگل پلی موزیک (و اپل موزیک) یک قفل‌کننده‌ی آنلاین برای آپلود موسیقی‌های فعلی کتابخانه‌ی کاربر دارد و موارد اضافه‌شده را به آنها نیز وارد می‌کند، ولی سرویس موزیک جدید یوتیوب، چنین قابلیتی ندارد. بنابراین اگر فردی بخواهد کار جمع‌آوری قطعات موسیقی را از اول انجام دهد، باید بین گوگل پلی موزیک و پریمیوم جابه‌جا شود تا بتواند به موسیقی‌ای که در کاتالوگ گوگل نیست، گوش دهد. مشخصا چنین موردی اصلا خوشایند نیست.
یوتیوب پریمیوم تنها برای عضویت یک‌نفره ۱۲ دلار دریافت می‌کند و خبری از عضویت خانوادگی نیست. یوتیوب رد، مانند اپل موزیک، طرحی خانوادگی برای دسترسی ۵ نفر از اعضای خانواده به‌ازای ۱۵ دلار در ماه ارائه می‌دهد، اما گوگل هنوز خبری مبنی‌بر تخفیف خانوادگی منتشر نکرده است. ممکن است که در موقع راه‌اندازی، گوگل از طرح تخفیف خانوادگی خود رونمایی کند، ولی عجیب است که هنوز مطلبی در این خصوص منتشر نکرده است. اگر فردی دانشجو باشد، اپل موزیک تنها نصف هزینه یعنی ۵ دلار در ماه را از شما دریافت می‌کند؛ ولی نه گوگل پلی موزیک و نه یوتیوب رد، تخفیف دانشجویی ارائه نکردند و احتمالا سرویس جدید هم چنین تحفیفی اعمال نخواهد کرد.
منبع:زومیت