تبیان، دستیار زندگی

فواید ختم قرآن به نیابت امام زمان(عج)

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر اینکه نخستین دعای منتظران در افطارها، سحرها و لیالی قدر برای سلامتی و فرج حضرت حجت(عج) باشد، گفت: این اولویت قائل شدن برای امام عصر(عج)، روح ایثار را در منتظران تقویت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماه رمضان

حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مركز تخصصی مهدویت در بخش دوم گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان انجام شد، با اشاره به دیگر منابع برای اصلاح و ارتقای بینش ها، گرایش ها و رفتارهای یک منتظر در ضیافت الله، اظهار کرد: بخش دیگر این منابع، ادعیه ارائه شده از سوی معصومان(ع)  است که خواندن آنها در این ماه سفارش شده و دنیایی از معارف را در بر دارد که می توانند به اصلاح و ارتقای بینش ها، گرایش ها و رفتارها کمک کنند.
وی با بیان اینکه یک منتظر باید در ماه رمضان سبک زندگی خود را تغییر داده و برای امور عبادی وقت بگذارد، تصریح کرد: در سبک زندگی منتظرانه، ماه رمضان بسیار تاثیرگذار است لذا باید از این فرصت مغتنم برای امور عبادی و انس با قرآن و ادعیه بهره گرفت.
ملایی با بیان اینکه دعاهای ماه مبارک رمضان عموماً ارتباط انسان با خداوند متعال را تقویت می کنند، تاکید کرد: در پرتوی این تقویت، ارتباط انسان با ولی خدا نیز تقویت شده و توسعه می یابد. از این رو، شب زنده داری ها به عبادت، خواندن نماز شب، تلاوت قران کریم و ... می تواند منتظران را در این باره کمک کند.

ضرورت تلاوت دعای افتتاح در شب های ماه مبارک رمضان

مدیر گروه اخلاق و تربیت مركز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در سبک زندگی منتظرانه باید به برخی از ادعیه توصیه شده برای ماه مبارک رمضان، توجه خاص تری داشته باشیم، اضافه کرد: لذا خواندن دعای شریف افتتاح یا حداقل فرازهایی از آن در شب های ماه مبارک ضرورت دارد چراکه این دعای صادره از سوی حضرت ولیعصر(عج) دارای مضامین بالای توحیدی مهدوی است.
وی اضافه کرد: قرائت دعای سلامتی امام مهدی(عج) «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ....» در طول این ماه بویژه شب ۲۳ ماه مبارک رمضان نیز ارتباط منتظران با حضرت صاحب الزمان(عج) را تقویت می کند چراکه رمضان ماه امام زمان(عج) است و در این ماه مقدرات یک ساله انسان ها به امضای مبارک ایشان می رشد.
ملایی ادامه داد: تلاوت این دعای کوتاه می تواند پیوند عاطفی منتظران و مومنان را در این ماه با امام زمان(عج) مستحکم تر از قبل نماید.

فواید ختم قرآن به نیابت از امام زمان(عج)

مولف «سبک زندگی منتظرانه» درباره دیگر راه هایت عمیق ارتباط با امام زمان(عج) در ماه مبارک رمضان، گفت: خوب است منتظران ظهور اگر در این ماه بنای ختم قرآن کریم را دارند، حتما به نیابت از امام عصر (عج) و هدیه به یکی از معصومان(ع) یا تمامی این حضرات علیهم السلام چنین کنند و زمانی که به آیات مهدوی رسیدند، بیشتر تامل کرده و با توسل به حضرت(عج)، از رازها و بواطن قرآن بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان موسم اتخاذ و اجرای سبک زندگی منتظرانه است، ابراز کرد: عنصر گرسنگی که در این ماه تمرین می شود، می تواند در دیگر ایام سال نیز در سبک زندگی منتظرانه وجود داشته باشد زیرا براساس آیات قرآن کریم و روایات، جوع و گرسنگی موجب نورانیت قلب و بهره مندی از رزقِ حکمت الهی می شود.

تمرین ایثار توسط منتظران در رمضان

مدیر گروه اخلاق و تربیت مركز تخصصی مهدویت با بیان اینکه توجه به نیازمندان در سبک زندگی منتظرانه و رمضانی بیشتر جلوه گر می شود، تاکید کرد: این توجه تمرین ایثار برای منتظران است که نه تنها در بُعد مادی بلکه در بعد معنوی از طرقی همچون دعا در حق دیگران می تواند جلوه گر شود چنان حضرت زهرا(س) ابتدا برای همسایگان و سپس برای خویش دعا می کردند.
وی با تاکید بر اینکه نخستین دعای منتظران در افطارها، سحرها و لیالی قدر باید برای سلامتی و فرج حضرت حجت(عج) باشد، گفت: این دعاها و اولویت قائل شدن برای امام عصر(عج)، روح ایثار را در وجود منتظران تقویت می کند.
ملایی در پایان با ارائه پیشنهاداتی برای منتظران امام زمان (عج)، خاطرنشان کرد: منتظران می توانند با تهیه یک دفترچه هر گونه ایده و معرفت نابی را که به برکت این ماه نسبت به امام زمان (عج) کسب کرده اند، یادداشت کنند تا در ماه ها و سال های دیگر از این انبوه معارف مهدوی هم خود و هم دیگران را بهره مند کنند.


منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.