تبیان، دستیار زندگی

سوره الاعلی

این سوره در مکه نازل شده است و نوزدده آیه دارد. اعلی به معنی برتر و بالاتر است. اسم این سوره از آیه ی اول آن گرفته شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سوره الاعلی

نگران نباش

هرگاه جبرئیل بر رسول خدا (ص) نازل می شد و آیات قرآن را وحی کرده می کرد، پیامبر (ص) فرمود که نگران نباشد، زیرا آیات را چندان تکرار می کند که وی فراموش نکند:

به نام خداوند بخشنده مهربان

نام پروردگار والایت را به پاکی یاد کن؛ آن که آفرید و متناسب کرد و آن که تقدیر کرد و هدایت کرد و آن که چراگاه ها را رویاند پس آن را خشک و سیاه کرد. به زودی ما بر تو خواهیم خواند تا فراموش نکنی به جز آن چه خدا بخواهد. به راستی که او هر چه را پیدا و پنهان است می داند و برایت آسانی فراهم کند.
                                                                                                                                                  (آیات 1 تا 8)

نصیحت کن

زندگی دنیا کوتاه و تمام شدنی است، در حالی که زندگی آخرت پایدارو همیشگی است. افرادی که زندگی دنیا را به آخرت ترجیح می دهند و از دستورات الهی سرپیچی می کنند و نصیحت به حالشان تاثیری ندارد، در روز قیامت دچار عذاب جهنم می شوند. در آن جا نه زنده هستند و نه می میرند. خداوند مهربان می فرماید:

پس پند بده اگر پند سود بخشد، کسی که بترسد به زودی عبرت می گیرد و بدبخت از آن دوری می کند. همان که در آتش بزرگ می افتد. آن گاه نه می میرد و نه زنده می ماند.
کسی که خود را پاک گردانید رستگار شد و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز خواند. لیکن شما زندگی دنیا را ترجیح می دهید و آخرت بهتر و پایدارتر است. به راستی این در کتاب های پیشین آمده است. کتاب های ابراهیم و موسی.

 (آیات 9 الی 19)

سوره الاعلی


مطالب مرتبط:
سوره انفطار
سوره بروج

 
کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: کتاب آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.