تبیان، دستیار زندگی

پانسمان‌ های پلیمری که موجب ترمیم زخم و تحریک رگ‌ زایی می‌ شود

پژوهش گران مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از پلیمرهای طبیعی پانسمان‌ های مرطوبی را برای ترمیم انواع زخم‌ های بستر و دیابتی ارائه دادند که علاوه بر ترمیم زخم و اسکار موجب تحریک رگ‌ زایی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
پانسمان‌ های پلیمری که موجب ترمیم زخم و تحریک رگ‌ زایی می‌ شود

به گزارش گروه رسانه‌ های دیگر خبرگزاری آنا، پانسمان هیدروژل ورقه‌ ای، یک پانسمان مرطوب است که با ایجاد رطوبت در سطح زخم‌، موجب تسریع روند ترمیم زخم خواهد شد.
حفظ محیط مرطوب و ممنوعیت از ایجاد محیط خشک در بستر زخم کمک می‌کند تا بهبود زخم را تسریع بخشد. عملکرد اصلی پانسمان مرطوب جلوگیری از کمبود آب در بافت و پیشگیری از مرگ سلولی است.

با ترویج رشد عروق خونی و افزایش فیبروپلاست‌های پوستی و تحریک تولید بافت گرانوله باعث بهبود سریع زخم خواهد شد. ایجاد محیط مرطوب موجب از بین رفتن بافت مرده پوست نیز خواهد شد.

فرمولاسیون این پانسمان از مزایایی چون تسریع روند تشکیل بافت اپی‌ تلیال، افزایش تولید پروتئین‌ های ماتریکس خارج سلولی مانند کلاژن، مدیریت اگزمای زخم و کاهش درد و التهاب برخوردار است.
تحریک رگ‌زایی، افزایش ماندگاری فاکتورهای رشد سلولی، کاهش ایجاد اسکار و عدم ایجاد زخم مجدد در هنگام تعویض پانسمان از دیگر مزایای پانسمان هیدروژل محققان مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

مدیریت زخم بسته به درک عوامل متعدد از قبیل مکانیزم پایه تشکیل زخم، نوع زخم، روند بهبود و وضعیت کلی بیمار از خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت و افزایش سن است و علاوه بر اطمینان از تشخیص درست زخم، بسیار مهم است که یک محیط مطلوب در سطح زخم ایجاد شود که با یک استراتژی مناسب برای درمان زخم برنامه‌ ریزی شده باشد.

بر این اساس در مقایسه با روش‌های سنتی،‌ استفاده از پانسمان‌ های مدرن هیدروژلی که بر پایه پلیمرهای طبیعی طراحی شده‌اند، بسیار سریع‌تر و به صرفه‌تر برای بیمار است.
پلیمرهای طبیعی به دلیل سازگاری زیستی، تجزیه زیستی و شباهت آن به ماتریکس خارج سلول (ECM) در ترمیم بافت‌های آسیب‌ دیده با تحریک و القای روند بهبود زخم بسیار قابل توجه در این زمینه است.
از این پانسمان می‌ توان در ترمیم زخم‌ های ناشی از خراش و بریدگی، زخم بستر، زخم‌های ناشی از دیابت، زخم‌های حاد و مزمن، جراحی و زخم‌های ناشی از نارسایی عروق استفاده کرد.


مطالب مرتبط:
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
ساخت پانسمان برای زخم های نافذ قفسه سینه
چسب زخم التیام دهنده زخم


منبع: خبرگزاری آنا