تبیان، دستیار زندگی

الهام از سیستم بینایی انسان برای بازشناسی اشیاء

پژوهش گران دانشگاه تهران موفق به پیاده‌ سازی سخت‌ افزاری سیستم بازشناسی اشیاء الهام گرفته از قشر بینایی مغز انسان شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
الهام از سیستم بینایی انسان برای بازشناسی اشیاء

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیژن علیزاده، مجری طرح «مدل‌ سازی و پیاده‌ سازی سخت‌ افزاری سیستم بازشناسی اشیاء مبتنی بر قشر بینایی مغز» که با حمایت ستاد علوم و فناوری‌ های شناختی معاونت علمی انجام شده است، درباره این طرح اظهار کرد: «تشخیص اشیاء یکی از موضوعات مهم در حوزه‌ های مختلف با کاربردهای متنوع است. یکی از راه‌ های بازشناسی اشیاء از سیستم بینایی انسان الهام گرفته شده است».
وی ادامه داد: «این که سامانه بینایی مغز انسان چطور به تشخیص اشیاء مبادرت می ورزد می تواند ایده خوبی برای تشخیص اشیاء توسط سیستم های ساخت بشر باشد. در این راستا، محققان مدل‌ های محاسباتی - شناختی گوناگونی در حوزه علوم شناختی ارائه کردند. با این وجود همواره دیدگاه‌های سخت‌ افزاری و پیاده‌ سازی این مدل‌ها کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند، به طوری که مدل‌های پیاده شده از نظر عملکرد زمانی و سرعت، بسیار کندتر از انسان عمل می‌کنند».
علیزاده بیان کرد: «هدف نخست، طراحی یک سیستم بازشناسی و تشخیص شی مبتنی بر سیستم بینایی انسان است. همزمان این سیستم با دیدگاه سخت‌ افزاری بهینه شده و در بستر سخت‌ افزار قابل برنامه‌ ریزی مناسب پیاده‌سازی ‌شده است. این بهینه‌ سازی شامل بررسی ساختار سیستم، جا به‌ جایی، تغییر و در صورت لزوم حذف عملکرد واحدهای محاسباتی است، به طوری که عملکرد سیستم تحت تاثیر قرار نگیرد و ساختار آن از نظر تعداد واحدهای محاسباتی مورد نیاز و نیز زمان اجرا بهبود یابد. این طرح می تواند در هر کاربردی که می بایست در آن تشخیص اشیاء بسرعت و برخط انجام شود، استفاده شود».
وی درباره سایر کاربردهای این سیستم که در حال انجام برخی از آن ها هستند گفت: «کمک به افراد نابینا جهت تشخیص موانع، کمک به درمان بیماران اوتیسم جهت افزایش حضور ذهن و تمرکز آن ها، آموزش زبان فارسی یا هر زبان دیگری به کودکان برخی دیگر از کاربردهای آن است».
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ابراز کرد: «در مقایسه با سیستم‌ های مشابه طراحی شده در دنیا، این سیستم دارای کیفیت بهتری به لحاظ تعداد تصاویر پردازشی در ثانیه است».


مطالب مرتبط:
تفاوت میان نیمکرۀ­ راست و چپ مغز چیست؟
چشم و ساختار عملکردی آن


منبع: خبرگزاری آنا