تبیان، دستیار زندگی
جهانى كه در آن زندگى مى كنیم به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات مشكلات جدیدى را با خود به همراه دارد. افرادى كه خلاقیت بیشترى دارند ، قالب هاى فكرى را در هم شكسته و به پدیده ها از زاویه دیگرى نگاه مى كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی به بازی تا خلاقیت

«بازى» نقش مهمى در پرورش تفكر خلاق در كودكان دارد.

جهانى كه در آن زندگى مى كنیم به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات مشكلات جدیدى را با خود به همراه دارد. افرادى كه خلاقیت بیشترى دارند ، قالب هاى فكرى را در هم شكسته و به پدیده ها از زاویه دیگرى نگاه مى كنند. كودكان خلاق و داراى مهارت تفكر و انتقاد ، بهتر مى توانند به درك تازه اى از پدیده ها دست یابند و مشكلات شان را استادانه حل كنند.

خلاقیت كودكان را با روش هاى مختلف مى توان تقویت كرد. به نظر مى رسد «بازى» نقش مهمى در پرورش تفكر خلاق در كودكان دارد.

بازى براى پرورش خلاقیت

خلاقیت بارز ترین شكل خودباورى است. هیچ چیز براى كودكان خشنود كننده تر از این نیست كه بتوانند خودشان را آشكارا و بدون هیچ قضاوتى مطرح كنند. توانایى خلاق بودن یعنى خلق چیزى از احساسات و تجربیات ، مى تواند بهداشت روانى (عاطفى) كودكان را پرورش دهد . تجربیاتى كه كودكان در طول سال هاى نخست زندگى دارند مى تواند به طور قابل توجهى رشد خلاقیت آنها را افزایش دهد.

اهمیت فرآیند خودباورى

همه كودكان باید واقعاً خلاق باشند تا آزادانه، خود را به سعى و تلاش ملزم كنند و هر فعالیتى را كه خودشان مى خواهند انجام دهند.

آن چه در هر فعالیت خلاق مهم است فرآیند خودباورى است.

تجربیات خلاق به آموزش آن چه یك كودك ممكن است فكر یا احساس كند كمك مى كند. همچنین خلاقیت به فراهم آوردن فرصت هایى براى سنجش افكار نوین، روش هاى جدید تفكر و حل مسأله كمك مى كند . فعالیت خلاق به شناخت و تمجید از خصوصیات منحصر به فرد هر كودك كمك مى كند. همچنین فرصت هاى عالى را براى خاص كردن آموزش و تمركز روى هر كودك فراهم مى آورد.

فرصت هایى براى خلاقیت

كودكان براى بازى و تفكر خلاق به فرصت هاى زیادى نیاز دارند . كار خود را با فراهم كردن فعالیت هایى بر اساس علایق و افكار كودكان شروع كنید . این بدان معنى است كه چطور با جدیت به آنچه كودكان مى گویند گوش كنیم . براى این منظور، ضبط نوار و نوشتن مكالمات آنها ، همچنین یادداشت بردارى و مرور آنها براى معلمان بسیار سودمند است . با دقت طیف گسترده اى از موضوع ها و تجربیّات خلاق را عرضه كنید . خلاق بودن چیزى فراتر از نقاشى یا رنگ آمیزى است . امكانات نامحدودى همچون عكاسى، موسیقى، گردش علمى، كار با سیم ، كاغذ ، چوب و آب یافت مى شود . فراهم كردن فرصت هاى زیاد براى كشف موضوع ها و پیگیرى ایده هاى كودكان خیلى مهم است این شامل فرصت هاى فكر كردن درباره چگونگى برنامه ریزى طراحى ، آزمایش و تجدید نظر ایده هاست . گفت وگوى به موقع درباره این عقاید با دیگران را از جمله كودكان و معلمان فراموش نكنید.

بازى خلاق

یكى از مهم ترین انواع فعالیت خلاق براى بچه هاى كوچكتر، بازى خلاق است . هنگامى سخن از بازى خلاق مى شود كه كودكان چیزهاى آشنا و ساخته شده را با یك روش جدید و غیر معمول به كار مى برند، یا سرگرم ایفاى نقش یا بازى خیالى هستند . هیچ چیز روح خلاق را بیشتر از بازى خلق الساعه تقویت نمى كند.

بازى یك كار جدى براى نوجوانان است و دادن فرصت جهت آزادانه بازى كردن براى سلامتى آنها حیاتى است.

حتى در آغاز دوران كودكى بازى رشد جسمى كودكان را با افزایش درك حسى و مهارت هاى حركتى پرورش مى دهد . از طریق بازى و تكرار مهارت هاى فیزیكى اساسى، كودكان توانایى هایشان را تكمیل و به طور فزاینده اى در كارهاى فیزیكى مشكل، مهارت پیدا مى كنند . بازى رشد ذهنى و روش هاى جدید فكر كردن و حل مسأله را پرورش مى دهد .

از طریق بازى گروهى ، كودكان با بسیارى از چالش هاى ذهنى كه به اندازه گیرى، تساوى، تعادل، شكل پذیرى، روابط فضایى و ویژگى هاى فیزیكى مربوط مى شود ، مواجه مى شوند.

یكى از مهم ترین فایده هاى بازى ، تأثیر آن بر رشد اجتماعى است. تعاملات اجتماعى بازى گرایانه از همان لحظه تولد شروع مى شود. با انجام بازى دراماتیك ( نمایشى ) كودكان بتدریج یاد مى گیرند ، به نیازهاى یكدیگر توجه كنند و به ارزش ها و دیدگاه هاى متفاوت ارج بگذارند .

از طریق بازى، كودكان در ابراز احساسات و كنترل آنها توانمند مى شوند.

بازى به كاهش استرس کودکان کمك مى كند .

آنها مى توانند فقط خودشان باشند؛ نیازى نیست كه مطابق معیارهاى بزرگسالان در طول بازى رفتار كنند ،بازى فرصت رسیدن به مهارت در محیط را به آنها مى دهد . آنها از طریق تخیلات شان به كنترل تجربه مى پردازند و در جریان بازى، انتخاب و تصمیم گیرى شان را تمرین مى كنند . بازى به پیشرفت و توسعه دیدگاه منحصر به فرد كودكان و شیوه فردى بیان خلاق كمك مى كند. بازى بیانگر واكنش هاى منحصر به فرد و شخصى كودك به محیط است. بازى یك فعالیت خود بیانگرى است كه قدرت تخیل كودكان را به كار مى گیرد . بازى یك شكل آزاد و بدون محدودیت است و هنگام بازى، كودكان براى ارزیابى و شكل گیرى افكار جدیدشان و تجربه عقاید پیشین خود داراى استقلال هستند.

فرصت هایى كه بازى براى كنترل و استقلال فراهم مى آورد، موضوعى مهم براى هر كودك و به خصوص نوجوانان است. روش هایى براى تشویق بازى در كلاس وجود دارد. همچون مراقبان خودمان باید مواظب باشیم كه از تسلط بر بازى اجتناب كنیم.

بازى بهتر است نتیجه افكار كودكان باشد

از طریق بازى ما باید سعى كنیم توانایى هاى كودكان را براى ابراز خود پرورش دهیم . همچنین باید كودكان را به گونه اى كمك كنیم كه با الهام هاى خود بازى را پایه گذارى كنند. هدف ما برانگیختن بازى و تشویق خشنودى و رضایت كودكان در بازى با یكدیگر است نه كنترل آن. به بازى توجه كنید، براى آن برنامه ریزى كنید وآن را تشویق كنید تا یاد بگیرید چطور بازى كودكان را از طریق توضیح ها و سؤال ها گسترش دهید .

ایده هاى خلاق را با تشویق آن ها براى مواجه شدن با كاربردهاى جدید و نامتعارف وسایل برانگیزید . سعى كنید خودتان را در معرض ایده هاى جدید و اصیل قرار دهید و كودكان را براى مواجه شدن با بیش از یك راه حل یا جواب تشویق كنید . در مورد وسایل بیش از حد محدود كننده دقت كنید و سعى كنید وسایل بازى اى را در اختیار داشته باشید كه در صورت درخواست كودكان سهل الوصول باشد.

تجهیزات را به گونه اى مورد استفاده قرار دهید كه مشوق روش هاى قدرت تخیل كودكان باشد . از تهیه اسباب بازى و وسایلى كه هر كارى را براى كودكان آسان مى كند و جایى را براى تخیل باقى نمى گذارد خوددارى كنید . میزان مناسب و متعادلى از وسایل را براى بچه ها فراهم كنید و با تغییر دایمى آنها یا تغییر مكان شان آنها را مهیج جلوه دهید .

منبع: اینترنت - با تلخیص

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.