تبیان، دستیار زندگی

واشنگتن اگزمینر گزارش داد؛

توهمات ترامپ و پمپئو درباره ایران

راهبرد جدید واشنگتن علیه ایران که از سوی وزیر خارجه آمریکا اعلام شد، نشات گرفته از توهمات این کشور است که در نهایت با شکست مواجه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مایک پمپئو

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تنها دقایقی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در روز 8 مِه اعلام کرد واشنگتن دیگر در توافق هسته‌ای ایران شرکت حضور نخواهد داشت، برای اروپایی‌ها، ایرانیان، روس‌ها و حتی بسیاری از آمریکایی‌ها پرسشی مبنی بر این مطرح شد که برنامه جایگزین آمریکا چه می‌تواند باشد. تصمیم ترامپ برای خروج از برجام آنچنان بدون برنامه‌ریزی و ناگهانی اتخاذ شد که به نظر نمی‌رسد به جز اعمال فشار مالی بر ایران و آرزوی عقب نشینی تهران برنامه دیگری داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روز گذشته (21 مِه) به امیدِ بخشیدن وجاهت سیاسی به این تصمیم عجولانه انجام شد. اما آنچه شاهد بودیم، 35 دقیقه سخنرانی پر سر و صدای ریشه گرفته از توهمات محکوم به شکست بود.

واشنگتن اگزمینر در ادامه نوشت: در حقیقت، پس از پایان سخنرانی پمپئو، می‌توان تصور کرد کاخ سفید قصد معامله و مذاکره با ایران را ندارد و تنها خواستار به اهتزاز درآمدن بی‌ قید و شرط پرچمی سفید است. او تهدید کرد «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران وضع خواهد کرد و «نیش این تحریم‌ها دردناک خواهد بود.»

 آمریکا نباید برای رسیدن به اهداف خود، تماما در اعمال فشار و تهدید و اجبار سرمایه‌گذاری کند.



اما باور این‌ که تهران درخواست‌های دوازده‌گانه پمپئو را به ازای بهبودهایی در بخش سیاسی و اقتصادی، آن هم در تاریخی نامشخص حتی مورد بررسی قرار دهد، بسیار ساده‌لوحانه است. این تفکر آنچنان متوهمانه است که می‌توان متصور شد آمریکا قصد دارد پیش از رویارویی‌های جسورانه‌تر علیه ایران، مقدمات آن را فراهم کند.

واشنگتن اگزمینر در ادامه نوشت: آمریکا نباید برای رسیدن به اهداف خود، تماما در اعمال فشار و تهدید و اجبار سرمایه‌گذاری کند. از میان برداشتن احتمال هرگونه گفتگو که به نظر می‌رسد پمپئو در سخنرانی روز گذشته‌اش قصد داشت به آن اشاره کند، یکی از ابزارهای مهم در اختیار آمریکا را از آن خواهد گرفت. این ابزار، کارمندان وزارت خارجه آمریکا هستند که پمپئو اکنون ریاست آن‌ها را بر عهده دارد.

بسیاری از کارشناسان، تحلیلگران و مقامات دولتی انجام مذاکرات با کشورهای رقیب آمریکا را به عنوان نشانه ضعف می‌دانند. حتی رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا که اکنون محبوب جمهوری‌خواهان است، هنگامی که تصمیم گرفت معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را با میخائیل گورباچف، رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق، به مذاکره بگذارد، مورد انتقادهای شدیدی از جانب جناح راست قرار گرفت. اما در نهایت مشخص شد ریگان تصمیم درستی گرفت، در حالی که منتقدان در اشتباه بوده اند.

در پایان این مطلب آمده است: در شرایط کنونی، انجام مذاکرات میان آمریکا و ایران تقریبا غیر قابل تصور است. اما ممکن است روزی شرایط تغییر کند. امیدواریم در آن زمان، ترامپ بتواند از ریگان درسی بیاموزد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان