تبیان، دستیار زندگی

نوزاد متولد شده از رحم اجاره‌ای

یکی از راه‌هایی که در دهه اخیر برای رفع مشکلات ناباروری زوج‌های نابارور اجرایی شده، "رحم اجاره‌ای" است. راهکاری که از نظر حقوقدانان و مسئولان امر، با خلاءهای قانونی متعددی روبروست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رحم اجاره ای

با کلی عشق و آرزو با هم ازدواج می کنند. روزها و سالهای اولیه ازدواجشان بسیار رویایی و غیرقابل وصف است. تصمیم می گیرند بچه دار شوند؛ اما بعد از انجام آزمایش‌های مختلف متوجه می‌شوند؛ رحم زن دارای مشکلاتی است و زن امکان بچه‌دار شدن ندارد. راه و روش‌های مختلفی را بررسی می‌کنند تا در نهایت می‌رسند به "رحم اجاره‌ای".

از زاویه دیگری هم می‌شود به قضیه نگاه کرد؛ زن و شوهر با یک بچه کودک زندگی خوب و خوشی دارند که ناگهان برای مرد مشکلی پیش می‌آید؛ از کار افتاده می‌شود ، مریض است یا ورشکسته می‌شود. مشکل مالی این خانواده را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد تا اینکه زن تصمیم می‌گیرد؛ در قبال دریافت پولی که این روزها از ۱۰ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان در نوسان است، رحم خود را ۹ ماه در اجاره زوجی که مشکل بچه‌دار شدن دارند، قرار داده و با قرارگیری اسپرم مرد بدون تماس فیزیکی در رحم خود آن پول را خرج زندگی‌اش کند. حالا بماند که در بسیاری موارد زن اجاره‌دهنده رحم با زوج نابارور توافق می‌کند تا سایر خرج‌های پزشکی و بیمارستانی نیز به جز رقم اصلی توافق شده بر عهده زوج نابارور باشد.

در سال ۱۳۸۲ قانونی در خصوص اهدای جنین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز آن را در سال ۱۳۸۳ تایید کرد. از آن زمان به بعد هم اقداماتی در این رابطه همانند اجاره‌ رحم با رقم توافقی حدود ۲ میلیون تومان آغاز شد و حالا بعد از گذشت حدود ۱۵ سال رقم آن از ۱۰ میلیون تومان تا ۳۰میلیون تومان در نوسان است.

این روزها این عمل در برخی از مراکز ناباروری کشور نظیر مرکز ناباروری حضرت مریم (س) در ساری، مرکز ناباروری میلاد در مشهد و پژوهشگاه رویان تهران انجام می‌شود. البته این مراکز نقش واسطه در این میان ندارند بلکه پس از توافق زن اجاره دهنده رحم با زوج نابارور تنها اقدامات پزشکی و درمانی در این خصوص را با دقت لازم انجام می‌دهند.

تلگرام جایی برای دلالی رحم اجاره‌ای

علی‌رغم اینکه گفته می‌شود؛ تعداد انجام دهندگان رحم اجاره‌ای کاهش یافته است، اما به دلیل نبود نظارت لازم و نیز مراکز مشخصی در این خصوص، برخی‌ها اقدام به دلالی در این زمینه می‌کنند. یکی از فضاهایی که برای این امر –حتی با وجود فیلترینگ- فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، تلگرام است.به راحتی با یک جستجوی ساده در شبکه اجتماعی تلگرام می‌توان به کانال‌های تخصصی در این زمینه دست یافت.

قیمت اجاره بهای رحم بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان در نوسان است

بعد از گذشت ۱۵ سال شاهد آن هستیم که در خصوص مباحث مربوط به رحم اجاره‌ای بین فقها اختلاف‌نظر وجود دارد. حتی مبنای فقهی صحیحی در خصوص الحاق جنین به زوجین وجود ندارد. به هر حال شرایط نگهداری جنین بسیار مهم است. مباحثی در خصوص شیوه نگهداری و نیز شیوه تغذیه و سایر مسائلی که در حوزه بارداری اجاره‌دهنده رحم وجود دارد، باید به دقت و منظم تنظیم شود. به عنوان مثال حتی مواد غذایی مصرفی توسط اجاره دهنده رحم باید به دقت مشخص شود. این مسائل در حال حاضر به اختلافات شدیدی میان دو طرف تبدیل شده که در برخی موارد پای آنها را به دادگاه می‌کشاند.

بلایای مهریه در انتظار پدیده رحم اجاره‌ای

در کشور ما نوزاد را متعلق به پدر می دانیم و مادر کسی است که نوزاد ۹ ماه در شکم وی بارور شده است. از این رو در بسیاری مواقع مبحث رحم اجاره ای به لحاظ تعیین مادر برای فرزند دچار مشکل می شود و دو طرف مجبور می شوند از راه‌های غیرقانونی برای این مسئله استفاده کنند. خیلی وقت‌ها در هنگام مراجعه به ثبت احوال، گرفتن گذرنامه، گواهی ولادت و... مشخص نیست که مادر این فرزند دقیقاٌ چه کسی است؟ و اینها باید مشخص شود.

درگیری‌های مالی بر سر اجاره بهای رحم

بالاخره حاملگی چیز ساده‌ای نیست. عوارض حاملگی با مسائل دارویی، درمانی و هورمونی چیزی است که حقیقتاً هیچ پولی جایگزین آن نمی شود. در دنیا خیلی‌ها معتقدند که بحث "حمل جایگزین" باید اقدام خیرخواهانه باشد. یعنی عقیده ای در جهان وجود دارد که می گوید هر پولی هم که در این بین دادوستد شود با تحمل مشکلات مادر شدن زن قابل قیاس نیست. در ایران چون قانونی برای این مسئله وجود ندارد و متاسفانه قانونمند هم نشده، قیمت های متفاوتی از آن را می بینیم و می شنویم. قطعاً وجود قانون در این حوزه می تواند جلوی دعواهای مالی را بگیرد و خیلی از مشکلاتی که در این حوزه بارها دیده‌ایم و اتفاق افتاده، رفع کند.

پروتکل خاصی برای رحم اجاره‌ای نداریم

در حال حاضر برای این مبحث بین زوجین و زن اجاره‌دهنده رحم یک قرارداد بسته می شود. هرچند که این قراردادها یک توافق دو طرفه است و ما پروتکل خاصی برای آن نداریم، اما همین‌ هم توانسته است به عنوان مثال از ادعای فرد اجاره‌دهنده رحم نسبت به نوزاد متولد شده جلوگیری کند و بسیاری از آسیب‌ها را کاهش داده است. به هر حال بحث رحم اجاره‌ای در یک دهه اخیر توانسته است به عنوان راهکاری برای بچه‌دار شدن در نظر گرفته شود و البته مشکل درآمدی افراد اجاره‌دهنده رحم را نیز حل کند.

فرد اجاره‌دهنده رحم بهتر است از نزدیکان زوجین باشد

فرد اجاره دهنده رحم در حقیقت نقش یک دایه را بازی می‌کند و به لحاظ ژنتیکی، اسپرم مردانه در رحم آن زن هیچگونه خصلت‌های ژنتیکی فرد حمل کننده را دریافت نمی‌کند. اینکه زن اجاره دهنده رحم چه کسی باشد از نظر ما فرقی نمی‌کند. تنها یک سری تاییدیه‌های سلامت و آزمایش‌های مربوطه در این خصوص گرفته می‌شود تا صحت امکان این اتفاق تایید شود. ما فقط توصیه می‌کنیم این فرد از نزدیکان خود زوجین باشد، چرا که بهتر است؛ ولی باز هم تاکید می‌کنم که فرد اجاره‌دهنده رحم تنها نقش یک حمل کننده را دارد و نوزاد به دنیا آمده از وی هیچ خصوصیت‌های ژنتیکی را دریافت نمی‌کند.


کاهش آمار اجاره‌دهندگان رحم

در حال حاضر خوشبختانه مسائلی دارویی و درمانی در بحث ناباروری رشد خوبی یافته است و ما توانسته‌ایم، بسیاری از زوجین دارای مشکل باروری را از طریق درمان هایی نظیر IVF ،IUI و روش‌های مدرن تخمک‌گذاری درمان کنیم و در واقع  رحم اجاره‌ای را به عنوان آخرین گزینه به زوجین نابارور پیشنهاد می‌دهیم.
منبع: خبرگزاری ایلنا