تبیان، دستیار زندگی

چرایی کاهش بودجه‌ی موسسات فرهنگی

اساسا نوع نگاه به موضوع "فرهنگ" در کشور ما، نگاهی دست دومی است، در حالی که طبق اندیشه‌ی اسلامی و نیز در منظومه‌ی فکری امام راحل(ره)؛ فرهنگ؛ زیرمجموعه و اساس شکل‌گیری یک جامعه را به خود اختصاص می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زاکانی
در سومین روز از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، غرفه‌ی تبیان میزبان "دکتر علیرضا زاکانی" بود. وی درباره‌ی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان گفت: تنوع برنامه‌های موسسه تبیان جاذبه‌های فرهنگی فراوانی را ایجاد کرده است که پیش‌تر در فضای مجازی نظیر آن را نداشته‌ایم.

این موسسه تمام توان و تلاش خود را به‌کار گرفته است تا به دستاوردهایی فراتر از وظایف خود در حوزه‌ی فرهنگی نائل آید. اما متاسفانه شاهد برخی کم لطفی‌ها نسبت به این قبیل موسسات فرهنگی هستیم.

این که بودجه‌ی مطلوبی به این قبیل موسسات تخصیص داده نمی‌شود و برخی مسئولین به این بخش بی‌عنایتی نشان می‌دهند، چندان مطلوب نیست و در عمل زمینه‌ساز دوری از اهداف اساسی انقلاب اسلامی و مصالح و منافع ملی را در پی خواهد داشت.



نگاه دست دومی به فرهنگ

اساسا نوع نگاه به موضوع "فرهنگ" در کشور ما، نگاهی دست دومی است، در حالی که طبق اندیشه‌ی اسلامی و نیز در منظومه‌ی فکری امام راحل(ره):

فرهنگ؛ زیرمجموعه و اساس شکل‌گیری جامعه را به خود اختصاص می‌دهد، همچنان که در غرب، اقتصاد این نقش را ایفا می‌کند، لذا زمانی که چنین نقش بنیادی و خاصی برای فرهنگ قائل می‌شویم، باید تمامی ساختار، اجزا و مبانی کشور بر این اساس شکل گیرد.

این که بودجه‌ی مطلوبی به این قبیل موسسات تخصیص داده نمی‌شود و برخی مسئولین به این بخش بی‌عنایتی نشان می‌دهند، چندان مطلوب نیست و در عمل، زمینه‌ساز دوری از اهداف اساسی انقلاب اسلامی و مصالح و منافع ملی را در پی خواهد داشت.

به نظر بنده بهترین راهکار در این زمینه، تغییر در نوع نگاه و توجه بیش از پیش مسئولین به این حوزه است، چرا که در غیر این صورت فعالیت‌های فرهنگی به حاشیه کشیده شده و دچار دور باطل می‌شود و در ادامه‌ی این مسیر؛ مسئله‌ی بنیانی فرهنگ را در اولویت‌های رده پایین قرار داده و نتیجه‌ی نهایی آن؛ نفوذ روزافزون فرهنگ غربی و تهاجم همه‌جانبه‌ی غرب بر کشور ما خواهد بود.