تبیان، دستیار زندگی
نخستین گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران صبح روز گذشته 29 خردادماه در موزه سینما برگزار شد و با قرائت قطعنامه‌ای که به امضاء هنرمندان رسیده بود، یایان یافت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زالوی قاچاق نابودی سینمای ملی را هدف قرار داده است

گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران

متن کامل قطعنامه نخستین تجمع بزرگ سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران /

زالوی قاچاق نابودی سینمای ملی را هدف قرار داده است / مسئولین مرتبط را به تحرکی جدی و نه فرمایشی فرامی‌خوانیم .

نخستین گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران صبح روز گذشته 29 خردادماه در موزه سینما برگزار شد و با قرائت قطعنامه‌ای که به امضاء هنرمندان رسیده بود، یایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن قطعنامه هنرمندان در دفاع از حقوق سینمای ایران که پرویز پرستویی آن را به نمایندگی از معترضان خواند به این شرح است :

چند سالی است که زالوی قاچاق به شریان های حیاتی سینمای ملی ایران چنگ انداخته و آخرین رمق‌های سینمای نجیب و مظلوم ایران را بیرحمانه می‌مکد. این حرکت سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده که روز به روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود، آشکارا نابودی اصلی‌ترین عنصر شاخص فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران را که همانا سینمای ملی است هدف قرار داده است.

گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران

بالندگی سینمای ایران با وجود همه مضایق و مشکلات معجزه‌ای است که صرفا به مدد عشق و همت هنرمندان و دست‌اندرکاران این سینما آغاز شده و به مثابه خاری در چشم دشمنان فرهنگ و هنر این مرز و بوم فرومی‌رود و طبیعی است خدشه در کیان این سینما هدف اصلی باندهای تبهکار اقتصادی و ضدفرهنگی قرار گیرد. نابودی سینمای ملی یعنی نابودی فرهنگ و هنر، نابودی و ویرانی سرمایه‌های ملی، نبود امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش بحران بیکاری موجود در سینما، ناامنی شغلی و حرفه‌ای اعضا خانه سینما ... و نهایتا یعنی نابودی فکر و ذوق ایرانی و به انزوا کشاندن هنرمند اندیشمند ایرانی.

در این سال‌ها با وجود تلاش‌های ارزنده دلسوزان و تشکل‌های سینمایی، متاسفانه برای اعتراض‌های مکرر و متداول فردی، جمعی و صنفی خود گوش شنوا نیافته‌ایم یا اگر هم بوده، چنان عاجز از عمل و اقدام به میدان آمده که ره به جایی نبرده است. اکنون هنرمندان و دست‌اندرکاران سینمای ایران بر آن شده‌اند تا این بار از یک حنجره و دست در دست یکدیگر صدای اعتراض و تظلم خویش را به هر نحو و وسیله‌ای اعلام و ابراز نمایند و تا رسیدن به خواسته‌های به حق صنفی خود از پای ننشینند.

گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران

ما چاره نهایی برخورد با این پدیده شوم و امنیت‌برانداز را تنها در بروز اراده‌ای ملی می‌دانیم و در گام نخست تمامی نهادها و مسئولین مرتبط را به تحرکی جدی و نه فرمایشی فرامی‌خوانیم. سینمای ایران عزم راسخ دارد تا با گسترش دامنه اعتراض‌های جدی و قاطع خود از تمام ابزار، امکانات و توانمندی‌ها برای نجات سینمای نوین ایران از محاق موجود استفاده کند. سینمای ایران امیدوار است مسئولین فرهنگی و نهادهای ذیربط این اولین هشدار را جدی بگیرند و در جریان این جنگ نابرابر سینما در مقابل باندهای مافیایی اقتصادی و ضدفرهنگی به کمک و یاری آنان بشتابند.

اکنون اعلام می‌داریم:

1- قاچاق محصولات سینمایی به وضعیتی رسیده که جز با اقدام عاجل و ضربتی از سوی نهادهای امنیتی، راهی برای امحاء و نابودی شبکه‌های مخوف و فعال در این عرصه وجود ندارد. لذا از وزارت اطلاعات می‌خواهیم از توان و قابلیت خود برای انهدام شبکه‌ها و افرادی که به‌ تاراج حقوق سینمای ایران مشغولند مجدانه اقدام نمایند.

2- از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقعیم که برای جبران خسارت فراوانی که در این سالیان به سینمای ایران وارد شده و برای اثبات عزم خود در دفاع از حقوق سینماگران، هر چه سریعتر صندوق حمایت از سینمای ایران را جهت تعریف و جبران زیان‌های وارده راه‌اندازی نماید.

3- از مجلس شورای اسلامی تقاضای جدی داریم که به عنوان یک ضرورت ملی و معوقه تصویب قانون تاسیس سازمان حقوق و مالکیت معنوی را در دستور کار خود قرار دهد و با تامل جدی و فوری بر قوانین ناکارآمد فعلی در برخورد با عناصر و شبکه‌های قاچاق محصولات فرهنگی و تضییع‌کنندگان حقوق سینمای ایران ما را یاری رساند.

4- از قوه قضائیه می‌خواهیم به عنوان وظیفه ذاتی آن قوه در برخورد با شبکه‌ها، اشخاص، سازمان ها و نهادهایی که حقوق سینمای ایران را به یغما می‌برند، ‌رویه‌ای فعال، قاطع و بی‌اغماض را در پیش گیرد.

5- از نیروی انتظامی درخواست می‌کنیم با اتخاذ تدابیری ویژه ضمن برخورد با عوامل خرده پا و معلول در شبکه قاچاق، از طریق شناسایی و دستگیری عوامل اصلی و سرمنشاء این باندهای مافیایی، معضل قاچاق را از سرچشمه تا انتها بخشکاند.

6- از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای جدی داریم که جهت نهادینه کردن حقوق سینمای ایران و جلوگیری از نمایش‌های غیرمجاز آثار سینمایی که توسط نهادهای دولتی یا وابسته به آن همچون هواپیمایی جمهوری اسلامی، قطارهای مسافربری، شبکه‌های حمل و نقل بین شهری، آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هتل‌ها، مراکز تفریحی، دانشگاهها و ... که کرارا و بدون قرارداد و پرداخت حقوق به صاحبان اثر صورت می‌گیرد، قاطعانه جلوگیری و نهادهای مربوط را موظف به پرداخت خسارات وارده به سینمای ایران کند.

گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران

7- از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم ضمن جلوگیری از ترویج و تبلیغ سینمای آمریکا در رسانه ملی سهم واقعی و درخور سینمای ملی ایران را چه از حیث تبلیغ آثار و چه از حیث پرداخت حقوق نمایش محصولات سینمای ایران بازنگری کند و ضمن رعایت عادلانه حقوق این سینما، به نقشی که در ایجاد تناسب میان هزینه‌های تولید و تبلیغات دارد، توجه کند. ضمنا وظیفه خود را در آگاه‌سازی جامعه نسبت به حرمت شرعی استفاده از کپی‌های قاچاق مورد توجه بیشتر قرار دهد.

8- توقع داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت از شبکه‌های رسمی و قانونی تکثیر و توزیع ویدئویی و توجه به معضلات و مشکلات این حوزه، جهت قانونمند و توانمندتر شدن آنان برای مقابله با شبکه‌های زیرزمینی و غیرقانونی تدابیر تازه بیندیشید.

9- تضییع حقوق سینمای ایران در خارج از کشور از معضلات جدی سینمای ایران است که به انحاء مختلف توسط شبکه‌های ویدئویی و کانال‌های ماهواره‌ای مورد تعرض و آسیب قرار می‌گیرد. لذا از وزارت امور خارجه درخواست می‌کنیم جهت احیا حقوق سینما و شهروندان ایرانی کارشناسی و اقدام لازم را در برنامه کار خود قرار دهد.

سینماگران، هنرمندان و یاران سینمای ایران از شما سپاسگزاریم. سپاسگزار حضور مقتدرانه و باشکوه شما هستیم. اعتراض سینمای ایران در دفاع از حقوق خود تا حصول پاسخ به درخواست‌های مشروع حقه‌ای که در این گردهمایی اعلام گردید، ادامه خواهد داشت و خانه سینما بر عهده خود می‌داند با تشکیل کمیته ویژه مطالبات سینماگران ایرانی در این گردهمایی را پیگیری و نتایج حاصل را در دومین گردهمایی بزرگ خویش در روز ملی سینما به اطلاع افکار عمومی و سینماگران عزیز برساند.

منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط :

برخورد جدی با قاچاق فیلم ، قانون به کپی‌رایت