تبیان، دستیار زندگی

با روایان سوم خرداد

سرتیپ دربندی: فتح خرمشهر کمر صدام را شکست

نویسنده کتاب «بوی گل مریم» و «دکتر بدو» درباره فتح خرمشهر گفت: فتح خرمشهر حادثه ای بسیار بزرگ و سرنوشت ساز بود؛ به طوری که بعد از فروپاشی دژ بعثی ها در خرمشهر کمر صدام شکست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سرتیپ دربندی: فتح خرمشهر کمر صدام را شکست

امیر سرتیپ غلامحسین دربندی نویسنده کتاب «دکتر بدو» و «بوی گل مریم» در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره یوم الله سوم خرداد و فتح خرمشهر، گفت: رزمندگان دفاع مقدس از هشت سال جنگ تحمیلی دارای خاطرات بسیار زیادی هستند و ارزش این خاطرات و ناب بودن وقایع، انسان را مشتاق می کند که آن‌ها را ثبت و ضبط کند. از طرفی تاکید مقام معظم رهبری و مسئولین فرهنگی نظام بر این است که سعی کنیم این‌ها ماندگار شود؛ از همین رو ما تلاش کردیم این‌ها را مکتوب کنیم. در واقع بعد از جنگ، من خاطرات دفاع مقدس را تنظیم کردم؛ زیرا در دوران جنگ به صورت روزنوشت خاطرات روزانه را ثبت می کردیم اما با پایان دوران دفاع مقدس آن‌ها را تنظیم کرده و در قالب دو کتاب درآوردم.

وی ادامه داد: کتاب دکتر بدو خاطرات من در رسته بهداری ارتش است که در عملیات های مختلف به ویژه عملیات بیت المقدس که به آزادسازی خرمشهر منجر شد گردآوری شده است. عنوان این کتاب از اصطلاح مرسومی در زمان جنگ اخذ شده است. بعد از هر حمله دشمن و بمباران رزمندگان برای نجات جان زخمی ها فریاد می زدند «دکتر بدو!» و معمولا پزشکان بعد از شنیدن این فریاد متوجه می شدند که تعدادی از رزمندگان دچار مصدومیت شده اند.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه کرد: کتاب بعدی من بوی گل مریم است. من ابتدای جنگ بچه دار شدم و خداوند دختری به من داد به نام مریم اما من فرزندم را طی 8 سال جنگ به شکل مداوم ندیدم و تا زمانی که او به مدرسه رفت دقیق من را نمی شناخت. این کتاب را هم به پاسداشت فداکاری و مجاهدت خانواده رزمندگان به رشته تحریر در آورده ام.

سرتیپ دربندی تصریح کرد: هشت سال دفاع مقدس هر ساعت و لحظه اش دارای اتفاقات، حوادث و وقایع است. شروع جنگ تحمیلی در روز 31 شهریور 59 ساعت 2 عصر آغاز شد. این تاریخ شروع رسمی جنگ است قبل از آن تحرکاتی در مرزها داشتیم اما به طور رسمی در آخرین روز تابستان شهریور جنگ آغاز شد .جنگ فقط از جنوب کشور آغاز نشد بلکه از زمین و هوا و دریا به ایران حمله کردند. نیروهای ما باید در یک روز در مرزهای هوایی زمینی و دریایی جلوی دشمن را می گرفتند. در زمین نیروی زمینی ارتش سپاه و بسیج جلوی حمله دشمن را سد کردند، در هوا عباس دوران ها بابایی ها و بسیاری از دلیرمردان دشمن را زمین گیر کردند و در دریا دریادلان و رزمندگان جان برکف توانستند در مقابل نیروی دریایی رژیم بعث عراق ایستادگی کنند.

وی در ادامه گفت: مجاهدت رزمندگان دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ این کشور است. سال های سال نیروهای مسلح ایران نتوانسته بود در برابر هجوم خارجی ها ایستادگی کند اما این بار در یکی از طولانی ترین جنگ های قرن بیستم که بعد از جنگ ویتنام طولانی ترین جنگ قرن به حساب می آید چنان در برابر صدامی ها ایستادند که یک وجب از خاک این کشور در دست دشمن نماند و توانستیم به طور کامل از تمامیت ارضی کشور دفاع کنیم. ما 2890 روز در برابر انواع مختلف حملات با سلاح های غیر قانونی و نامتعارف ایستادگی کردیم و این دفاع جانانه ما را به یکی از بزرگترین نیروهای نظامی جهان بدل کرده است. برگ برگ این مجاهدت ها سند افتخار برای نسل های آینده است.

نویسنده کتاب دکتر بدو تاکید کرد: دشمن بعد از حمله سراسری به ایران 5 منطقه بزرگ کشور را به اشغال خود درآورد. ما با زحمت طی عملیات های مختلف توانستیم دشمن را از خاک خودمان خارج کنیم. عملیات های بسیار بزرگی انجام شد که هر کدام از آنها مقوله های مفصل درباب استراتزیک است. برابر تقویم عملیاتها، نخستین عملیات بزرگ و پیروزمندانه ما عملیات ثامن الائمه (ع) است که منجر به شکستن حصر آبادان شد. در 5 مهرماه، بعد از آن، عملیات طریق القدس بود و بعد از آن عملیات فتح المبین و در آخر عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد. در این میان عملیات های کوچک و بزرگ بسیاری رخداده است؛ به طور مثال بین ثامن الائمه و بیت المقدس عملیات حمله به ارتفاعات الله اکبر یکی از این عملیات ها بود. 31 اردیبهشت سالروز عملیات فتح این ارتفاعات در منطقه بوستان است.

سرتیپ دربندی خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی این عملیات ها انجام شد تا دشمن از خاک ایران خارج شد. اما عملیات بیت المقدس و پیروزی نیروهای ایرانی که منجر به فتح خرمشهر شد یکی از متمایزترین و خاص ترین عملیات ها در طول دفاع مقدس است به طوری که بعد از این شکست بعثی ها، صدام حسین کمرش شکست و دست به کارهای جنون آمیزی زد. عملیات بیت القمدس سوم خرداد تمام شد، مرحله آخر این عملیات که با فتح خرمشهر همراه بوددر این روز پایان یافت . بیت المقدس در تاریخ 10 اردیبهشت 61 آغاز شد و جایگاه آن از نظر زمانی بعد از عملیات فتح المبین و قبل از عملیات رمضان است.

وی ادامه داد: به دلیل تقارن زمانی عملیات با ماه رجب رمز عملیات در مرحله اول یا علی بن ابی طالب (ع) شد. بخش اول عملیات به سرعت پیش رفت و توانست یکی از موثرترین عملیات ها والبته دشوارترین عملیات ها باشد. دشمن موانع بسیاری درست کرده بود در مرحله آخر موفق شدیم خرمشهر را آزاد کنیم. در این عملیات ما با عبور از 5 پل نظامی که گردان پل ارتش در اهواز بر روی رودخانه عریض کارون روانه کرد رزمندگان توانستند ادوات و تچهیزات را از روی این پل ها عبور دهند و طرف دیگر با دشمنی که برای خودش یک دژ مستحکم درست کرده بود وارد نبرد شوند. رزمندگان توانستند به جاده اهواز به خرمشهر برسند دشمن به شدت این جاده را ناهموار کرده بود. در آن خاکریز 3 متری درست کرده بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: بسیاری از کشورها از جمله آمریکا چشم امید بسیاری به شکست ایران داشتند، آنها تصور می کردند با فتح خرمشهر خوزستان سقوط می کند از همین رو ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفتی خودش را ازدست خواهد داد از همین رو با شکست آنها و فتح خرمشهر، استکبار ناامید شد و مسیر جنگ را به طرف استفاده از سلاح های شیمیایی بمباران بیشتر شهر ها و کشتار زنان و کودکان افزایش داد. غربی ها به دشمن دکترین نظامی ارائه می کرد، بعثی ها را از نظر اطلاعات، نقشه، استراتژی های نظامی و تاکتیک پشتیبانی می کردند اما تلاش رزمندان و مدد خداوند آنها به بدترین شکل ممکن در خرمشهر مغلوب شدند به طوری که چندین لشکر بعثی به اسارت گرفته شد.

سرتیپ دربندی با بیان این که کتاب دکتر بدو پر است از خاطرات و ناگفته های جنگ، تصریح کرد: در عملیات بیت المقدس در مرحله دوم عملیات در محور اهواز به خرمشهر، اتفاقات بسیار خاصی رخ داد، دشمن ریل راه آهن را کنده بود به شکل عمودی در خاک فرو کرده بود، خودروها همه شکل عمودی در خاک بودند و جنگلی از ریل راه آهن و ماشین به وجود آمده بود. با خواندن این کتاب درخواهیم یافت خرمشهر به این راحتی فتح نشد و اگر عنایت خدا و تلاش رزمندگان نبود شاید سرنوشت تلخی در انتظار این دیار عزیز بود.

منبع :پایگاه خبری حوزه هنری