تبیان، دستیار زندگی

در ماه رمضان چگونه مطالعه کنیم ؟

توصیه هایی برای مطالعه ی با کیفیت در ماه رمضان

با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با شروع امتحانات پایان سال دانش آموزان و نزدیک شدن به زمان برگزاری ماراتن کنکور، یکی از دغدغه های دانش آموزان نحوه مطالعه بدون خستگی در این ایام است. فاصله طولانی سحر تا افطار همراه با هوای گرم این روزها، می تواند روند درس خواندن دانش آموزان را کمی دچار افت کند. البته دانش آموزان باید بدانند که با داشتن برنامه و رعایت یک سری نکات نه تنها از کیفیت مطالعه شان کاسته نخواهد شد بلکه می توان به نتیجه مطلوب تری دست یافت. با این حال و در ادامه همین مطلب، چند پیشنهاد ارائه می شود که با رعایت آن ها در این ماه مبارک، می توانید کیفیت مطالعه خود را افزایش دهید و بهترین نتیجه را در امتحانات پایان ترم و کنکور بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مطالعه، دانش اموزان، ماه رمضان، کیفیت مطالعه، افطار، سحر،درس خواندن، برنامه ریزی، خانواده ایرانی

افت میزان مطالعه طبیعی است

افت میزان ساعت مطالعه درسی در این ایام، موضوعی طبیعی است، اگرچه می توانید به روش های مختلفی برنامه ریزی کنید که میزان کیفیت مطالعه کاهش پیدا نکند. با این حال باید بدانید این وضعیت تقریبا همگانی و فراگیر است و همه دانش آموزان و کنکوری ها تا حد زیادی با آن مواجه می شوند. بنابراین اعتماد به نفس تان را از دست ندهید و با قدرت به راه تان ادامه دهید.

به هیچ وجه از برنامه ریزی غفلت نکنید

این یک اصل کلی است که شاید اهمیت رعایت آن در ماه مبارک رمضان، بیش از پیش خود را نشان دهد. بنابراین برنامه ریزی را فراموش نکنید. قبل از شروع مطالعه برای خودتان مشخص کنید که قرار است در روزی که پیش رو دارید، کدام مباحث را مطالعه کنید. اگر در زمان روزه دار بودن موفق به تمام شدن آن مباحث نشدید، خود را مقید کنید که پس از افطار برنامه خود را تمام کنید و آن مبحث را نیمه تمام رها نکنید.

مطالعه را فقط به بعد از افطارها موکول نکنید

به هیچ عنوان در ماه رمضان و در ساعات روزه بودن، درس خواندن را متوقف نکنید. ممکن است که کیفیت کار مانند زمان های قبل نباشد اما توقف می تواند علاوه بر مختل کردن روند آماده سازی شما، شروع مجدد فعالیت درسی را با کندی رو به رو سازد. بنابراین مطالعه را فقط به افطار تا سحر موکول نکنید و در روز هم برای مطالعه، برنامه ریزی داشته باشید.

بعد از سحر و ساعات ابتدایی روز را دریابید

درس های سنگین و مهم تر را در ساعات ابتدایی صبح و بعد از سحر در برنامه خود قرار دهید چون میزان قند خون در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. البته به شرطی که در وعده سحری، غذای سنگین نخورده نباشید.

میزان مطالعه در بعدازظهرها را کاهش دهید

هنگام ظهر کمی استراحت کنید و در بعدازظهر، زمان های مطالعه خود را به فاصله های کوچک تر 45 دقیقه ای تقسیم کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشید. به طور مثال اگر در ساعات ابتدایی روز به ازای هر یک ساعت و نیم مطالعه، 20 دقیقه استراحت می کردید، در ساعات پایانی روز و قبل از افطار، به ازای هر 45 دقیقه مطالعه، 20 دقیقه استراحت کنید تا کیفیت مطالعه تان افزایش یابد.

خلاصه برداری هایتان را در بعدازظهرها مرور کنید

اگر در بعدازظهرها بی حوصله و خسته بودید، می توانید از خلاصه هایی که قبلا از درس های تان نوشته اید، استفاده کنید و به مطالعه مطالب ساده تر و مرور آن ها بپردازید. در این شرایط، کنکوری ها به هیچ عنوان از تست زنی غافل نشوند و به مرور دانسته های پیشین خود بپردازند و از فراگیری مطالب جدید در این مدت پرهیز کنند.

جای شب و روز را برای مطالعه عوض نکنید

جای شب و روز را برای درس خواندن عوض نکنید چون بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کافی بین ساعت 11 شب تا 5 صبح است. همچنین این کار باعث تغییر ساعت بیولوژیک بدن می شود و عواقب دیگری را بعد از این ایام برای فرد به دنبال دارد و مدتی طول می کشد تا فرد دوباره به روال طبیعی خواب خود برگردد. بنابراین تغییر 180 درجه ای ساعت مطالعه توصیه نمی شود.

در وعده افطار غذای سنگین نخورید


در وعده افطار از خوردن غذاهای حجیم پرهیز کنید که سنگین نشوید و بتوانید مطالعه کنید. این مورد برای سلامتی تان هم از لحاظ پزشکی بهتر است.

در دیدن سریال های ماه رمضان افراط نکنید

در ماه رمضان، سریال های متعددی از تلویزیون پخش می شود. دقیقا از دقایقی بعد از افطار تا نیمه شب، این سریال های مناسبتی پشت سر هم پخش می شود و وقت زیادی از مردم می گیرد. دیدن سریال های متعدد باعث می شود مدیریت زمان را از دست بدهید و زمان مطالعه شما محدود شود و از برنامه خود عقب بمانید.

حداکثر تا ساعت 11 شب درس بخوانید

بعد از افطار و پس از کمی استراحت، مطالعه خود را شروع کنید و تا ساعت 11:30-11 ادامه دهید و تا سحر بخوابید. همان طور که گفته شد، بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کافی بین ساعت 11 شب تا سحر است.

کلاس های متفرقه را در این ماه تعطیل کنید

انرژی خود را ذخیره کنید. بهتر است برنامه هایی مانند کلاس های متفرقه و ... را موقتا تا پایان ماه رمضان و امتحانات تعطیل و به بعد از آن موکول کنید.

به رقبایتان فکر کنید

به فکر رقابت باشید در لحظه ای که شما به دلایل مختلف دست از درس خواندن کشیده اید، دانش آموزان بسیاری هستند که با وجود شرایط مشابه، سختی ها را تحمل و با جدیت مطالعه می کنند. فکر کردن به این موضوع، عامل محرکی برای حرکت شما به سمت تلاش بیشتر و موفقیت تحصیلی است.
منبع : خراسان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.