تبیان، دستیار زندگی

همراه با نهج البلاغه؛

در خلوت هم از گناه بپرهیزیم

گروهى از افراد كوته فكر هستند كه گمان مى‏ كنند اگر در خلوت و تنهایى مرتكب گناه شوند و كسى شاهد گناه آنها نباشد، از كیفر و مجازات در امان خواهند بود؛ غافل از آنكه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گناه

هیأت تحریریه بنیاد نهج‏ البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.* در خلوت هم از گناه بپرهیزید

«اتقوا معاصى الله فى الخلوات فان الشاهد هو الحاكم/ در خلوت و تنهایى هم، از گناه و نافرمانى بپرهیزید، زیرا همان كسى كه گناه شما را مى‏بیند (یعنى خداوند) خودش نیز درباره آن، داورى خواهد كرد».

شرح

گروهى از افراد كوته فكر هستند كه گمان مى‏ كنند اگر در خلوت و تنهایى مرتكب گناه شوند و كسى شاهد گناه آنها نباشد، از كیفر و مجازات در امان خواهند بود؛ غافل از آنكه خداوند، در همه جا حاضر است و در خلوت و تنهایى هم، شاهد اعمال بندگان خویش است.

امام صادق علیه ‏السلام مى فرماید: كسی كه در تنهایى مرتكب گناه مى ‏شود، مثل كسى است كه در یك كشتى، داخل اطاقك خصوص خود نشسته است و كف آن را سوراخ مى ‏كند. گرچه كسى شاهد این عمل زشت و نادرست نیست تا از آن جلوگیرى كند، یا آن شخص را به مجازات رساند، ولى چنین كسى، مجازات عمل خود را خواهد دید، زیرا به خاطر كار زشت او دیگران هم صدمه خواهند دید. چون سرانجام آب دریا، از سوراخ آن اتاقك بالا خواهد آمد و همه كشتى را با تمام سرنشینان آن غرق خواهد كرد.

پس گناه، اگر در خلوت و تنهایى صورت گیرد، هم شخص گناهكار به مجازات خواهد رسانید، هم به روى جامعه اثر بد خواهد گذاشت.

از سوى دیگر، انسان در رابطه با خدا باید بداند كه: هرچند در خلوت و تنهایى مرتكب گناه شود و كسى شاهد او نباشد، ولى خداوند او را مى‏ بیند و شاهد گناهان اوست. به این ترتیب، شخص گناهكار در روز رستاخیز از داورى خداوند توانا و بینا كه خود آن گناه را دیده است، هیچ راه فرارى نخواهد داشت.


منبع:حوزه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.