تبیان، دستیار زندگی

فواید دویدن

رازهایی که فقط دونده‌ها می‌دانند

خیلی از افراد هستند که خودشان را «دونده» می‌دانند. برخی از آن‌ها مدام در مسابقات و رقابت‌ها شرکت می‌کنند، بعضی دیگر هر روز می‌دوند و عده‌ای نیز دونده‌ی ماراتن هستند و بقیه هم فقط در اطراف خانه و پارک محل می‌دوند. اما همه‌ی آن‌هایی که به طور منظم می‌دوند حقایقی را می‌دانند که بقیه نمی‌دانند! با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دویدن

1. احساس غرور می‌کنید

شاید در مورد احساس غرور دونده‌ها شنیده باشید و فکر کنید تنها یک باور اشتباه است. اما دونده‌های همیشگی می‌دانند که درست است. وقتی شما برای ساعت‌های طولانی ورزش می‌کنید، مثلاً می‌دوید، بدنتان اندورفین ترشح می‌کند که به شما احساس سرخوشی و غرور می‌دهد.

2. دویدن همان‌قدر که برای بدن خوب است برای ذهن نیز خوب است

حتماً دیده‌اید که در مسابقات دو، دوندگان به خودشان فشار می‌آورند تا به خط پایان برسند. آن‌هایی که به صورت منظم می‌دوند می‌دانند که گاهی این اراده است که آن‌ها را به جلو می‌راند، نه صرفاً فیتنس بدنی. آن‌ها می‌توانند این اراده‌ی شگفت انگیز را در سایر جنبه‌های زندگی نیز به کار ببرند.

3. دویدن به شما حس بی‌پایان آزادی می‌دهد

دویدن می‌تواند شما را از تمام مشکلاتتان دور کند و احساس رهایی به شما بدهد. شما هنگام دویدن چیزی جز بادی که در موهایتان می‌پیچد و صدای ضربات پاهای خود ندارید و به موضوع دیگری فکر نمی‌کنید.

دویدن باعث می‌شود نسبت به بدن خود دقیق‌تر و آگاه‌تر شوید. می‌توانید عضلات و مفاصلتان را حس کنید و به درک بهتری از توانایی‌ها و ناتوانی‌هایتان برسید. این یعنی هماهنگ‌تر شدن با بدن و شرایط آن و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس


4. دهیدراته شدن بدن ساده‌تر از آنکه فکر کنید روی می‌دهد

دویدن عوارضی هم دارد! یکی از چیزهایی که دونده‌ها خیلی زود آن را یاد می‌گیرند، اهمیت هیدراته ماندن بدن است. آن‌ها می‌دانند که باید مرتباً آب بنوشند وگرنه احساس بدی شبیه آنفلوانزا خواهند داشت.

5. می‌توانید دوباره بچه شوید

یکی دیگر از چیزهایی که آن‌هایی که همیشه می‌دوند می‌دانند این است که دویدن بسیار مفرح و لذت‌بخش است. افرادی که نمی‌دوند فقط تلاش سخت و عرق ریختن دونده‌ها را می‌بینند اما چیزی که نمی‌دانند این است که دونده‌ها به طور رمزآلودی دوباره احساس بچه بودن می‌کنند. آن‌ها می‌توانند بی‌مهابا بدوند، پا بکوبند و از هر جا که می‌خواهند عبور کنند، بدون اینکه کسی آن‌ها را منع کند.

6. همان‌طور که بدن را گرم می‌کنید، باید سرد هم بکنید

اگر اهل دویدن نباشید ممکن است تعجب کنید اگر بدانید بعد از دویدن هم باید بدن را سرد کرد. خیلی از دونده‌ها بعد از پایان، دست کم پنج دقیقه راه می‌روند تا بدنشان فرصت پیدا کند خودش را دوباره تطبیق بدهد.

7. دویدن شما را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کند

وقتی می‌دوید می‌توانید نگاهی به اطراف خود کنید و از طبیعت لذت ببرید. اگر در پارک جنگلی بدوید چیزهای زیادی خواهید دید که ممکن است در حالت عادی به چشمتان نیایند.

8. محلتان را کشف می‌کنید

البته گاهی دویدن می‌تواند کسل کننده هم باشد اما اگر هر بار مسیرهای متفاوتی را امتحان کنید، چیزهای جدیدی نیز کشف خواهید کرد، چه در محله‌تان و چه در شهرتان.

9. بدنتان را بهتر می‌شناسید

دویدن باعث می‌شود نسبت به بدن خود دقیق‌تر و آگاه‌تر شوید. می‌توانید عضلات و مفاصلتان را حس کنید و به درک بهتری از توانایی‌ها و ناتوانی‌هایتان برسید. این یعنی هماهنگ‌تر شدن با بدن و شرایط آن و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.