تبیان، دستیار زندگی

در ادامه‌ی اخبار تیراندازی به قصر سلطنتی عربستان

ابهام در مرگ بن‌سلمان

بن‌سلمان که علاقه‌ی خاصی به رسانه‌ها و انتشار تصاویر و اخبار مربوط به خود داشت، اینک قریب به یک ماه است که خبر و تصویر جدیدی از وی منتشر نشده و این موضوع زمینه‌ساز جولان‌دهی شایعات و حواشی خاصی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بن سلمان
مدتی است که اخبار و شایعات فراوانی درباره‌ی خروج بن‌سلمان از عربستان به گوش می‌رسد. خبرهایی که آنقدر از سوی دولتمردان سعودی بی‌پاسخ و در هاله‌ای از ابهام ماند که به سمت و سوی شایعاتی مبنی بر فوت وی کشیده شد.

ترور بن‌سلمان

ماجرا از آن جا شروع شد که در اوایل اردیبهشت ماه، اخباری مبنی بر تیراندازی در اطراف قصر سلطنتی بن سلمان در ریاض منتشر شد که پس از آن شایعات فراوانی در این راستا همچون؛ خروج بن‌سلمان از ریاض نیز به گوش رسید.

در ادامه‌ی این روند و عدم حضور بن‌سلمان در مجامع عمومی و دیدارهای خاص از جمله؛ سفر وزیر امور خارجه‌ی جدید ایالات متحده به عربستان، مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده‌ی افسری، و... قوت این سناریو را بیش‌تر کرد که وی در تروری نافرجام زخمی شده است. البته این سناریو نمی‌تواند گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی فوت وی را کاملا رد کند!

باتوجه به روند جاری، اگر چه سؤالات مختلف در خصوص وضعیت بن سلمان و چرایی غیبت او هر روز در حال افزایش است، اما هیچ توضیح یا اقناعی از سوی دستگاه حاکمیتی سعودی دیده نمی‌شود و همین مساله باعث پیچیدگی شرایط شده است. اخیرا نیز خبرگزاری اتیوپی اعلام کرد که "ابی احمد" نخست‌وزیر این کشور در ریاض به دیدار محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان رفته است اما خبرگزاری رسمی عربستان در اخبار مربوط به ولیعهد هیچ خبری در این خصوص پوشش نداده و هیچ تصویری نیز از این دیدار ادعایی منتشر نشده است.(1)

در سفر اخیر "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض هم بر خلاف معمول، هیچ تصویری از دیدار او با محمد بن سلمان مشاهده نشده است.



بن‌سلمان که علاقه‌ی خاصی به رسانه‌ها و انتشار تصاویر و اخبار مربوط به خود داشت اینک قریب به یک ماه است که خبر و تصویری جدیدی از وی منتشر نشده و این موضوع بستر جولان‌دهی شایعات و حواشی را آماده کرده است.

آخرین اخبارِ مربوط به دیدارها و نشست‌های محمد بن سلمان مربوط به 4 اردیبهشت‌ماه (24 آوریل) است. در این میان نکته‌ی حائز اهمیت آن است که در تصاویر منتشر شده از از نشست شورای وزیران عربستان سعودی که در روز 15 می برگزار شد، غیبت بن‌سلمان نظر مجامع بین‌المللی را به خود جلب کرد.

از دیگر سو، در سفر اخیر "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض هم بر خلاف معمول، هیچ تصویری از دیدار او با محمد بن سلمان مشاهده نشده است و این موضوع به حدی عجیب به نظر می‌رسد که برخی از منابع خبری در انجام این ملاقات تردید کردند.

سناریوهای مطرح درباره‌ی غیبت بن‌سلمان

اینک، موضوع غیبت خاص ولیعهد سعودی به یکی از پربحث‌ترین اخبار روز جهان تبدیل شده است که سه گانه را مطرح می‌کند. اول آن که بن‌سلمان از هراس ادامه‌دار شدن جریان ترور، از کشور خارج شده و در مکانی نامعلوم اما امن مستقر شده است تا اوضاع عربستان به آرامش نسبی برسد. دوم آن است که، وی در جریان تیراندازی در ریاض زخمی شده و برای درمان از انظار عمومی پنهان شده است تا خدشه‌ای بر قدرت وی وارد نشود و پس از حصول سلامتی کامل به ریاض بازگردد. اما مورد سومی هم مطرح شده است که احتمال مرگ وی را ارائه می‌کند و این موضوع از آن جهت مخفی مانده است تا ضمن جلوگیری از بروز تنش‌های احتمالی بین‌المللی و نیز افزایش آشفتگی سیاسی عربستان، در زمانی مناسب‌تر و پس از انتخاب ولیعهد جدید علنی شود.

به هر حال، باتوجه شواهد و اخبار منتشره، باید در انتظار آن باشیم تا دلیل اصلی غیبت ولیعهد عربستان و عدم حضور وی در انظار عمومی آشکار شده و گره‌ی کور این معمای سیاسی گشوده شود.

پی‌نوشت:
1- سناریوهای غیبت چهار هفته‌ای بن سلمان، مشرق نیوز، خرداد 97