تبیان، دستیار زندگی

ضدسرفه‌های خانگی

3 شربت خانگی برای تسکین سرفه‌های خشک

سرفه‌های خشک یک واکنش طبیعی محسوب می‌شود که بدن برای بیرون انداختن یک عنصر مزاحم از گلو یا مجاری تنفسی به کار می‌گیرد. به این ترتیب که بدن می‌خواهد منطقه مورد نظر را تمیز و از وجود هر مزاحمی پاکسازی کند. در این گیرودار گلو می‌سوزد و سرفه‌های بی‌امان دنده‌های فرد را به درد می‌آورد. در این مطلب چند شربت خانگی معرفی می‌کنیم که تأثیر زیادی در برطرف کردن مشکل دارند. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شربت زنجبیل، عسل و لیمو
این روزها که هوا گرم و سرد می‌شود خیلی از افراد دچار سرماخوردگی و سرفه می‌شوند. سرفه‌های خشک بسیار ناخوشایند است و فرد را آزار می‌دهد. در این نوع سرفه برخلاف سرفه‌های چرب از بلغم خبری نیست. سرفه‌های خشک یک واکنش طبیعی بدن محسوب می‌شود که بدن برای بیرون انداختن یک عنصر مزاحم از گلو یا مجاری تنفسی به کار می‌گیرد. به این ترتیب که بدن می‌خواهد منطقه مورد نظر را تمیز و از وجود هر مزاحمی پاکسازی کند. در این گیرودار گلو می‌سوزد و سرفه‌های بی‌امان دنده‌های فرد را به درد می‌آورد. در این مطلب چند شربت خانگی معرفی می‌کنیم که تأثیر زیادی در برطرف کردن مشکل دارد. با ما همراه باشید...


شربت زنجبیل، عسل و لیموترش

زنجبیل، عسل و لیموترش قدرت آنتی باکتریال بالایی دارند. عسل و زنجبیل همچنین برای تسکین درد بسیار مؤثر هستند. بنابراین ترکیب این سه ماده علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها تأثیر زیادی در نرم شدن سینه دارند.
مواد لازم
لیموترش 3 برش (معادل 45 گرم)
عسل 2 قاشق غذاخوری (معادل 20 گرم)
زنجبیل تازه 3 برش (معادل 50 گرم)
آب 3 لیوان (معادل 500 میلی‌لیتر)
روش تهیه
آب را با برش‌های لیموترش و زنجبیل تازه بجوشانید. عسل را اضافه کنید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. محلول را صاف کرده و در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. این شربت معمولاً به مدت 2 ماه در یخچال قابل نگهداری است. هر رو 2 تا 3 قاشق از این شربت را میل کنید و تا زمان بهبود این کار را ادامه دهید. افرادی که بی‌امان و به طور مزمن سرفه می‌کنند می‌توانند به محض شروع سرفه‌ها از این شربت استفاده کنند. این شربت برخلاف شربت‌های شیمیایی ضرر و عوارض جانبی ندارد.

شربت بادیان رومی و بابونه و میخک

شربت بادیان رومی، بابونه و چوب میخک

بادیان رومی که به گیاه انیس یا رازیانه نیز معروف است به همراه بابونه و چوب میخک شهرت زیادی در رفع باکتری‌ها داشته و ضدعفونی کننده‌اند و هر سه نیز ترکیبات لازم را برای بهبود سرفه‌های خشک دارا هستند. علاوه بر این گیاهان مانع از اسپاسم هایی می‌شوند که به دلیل سرفه در بدن ایجاد می‌شود.
مواد لازم
آب 1 لیوان (معادل 250 میلی‌لیتر)
بابونه به اندازه یک چای کیسه‌ای
بادیان رومی نصف قاشق غذاخوری (معادل 5 گرم)
چوب میخک 2 عدد
روش تهیه
در گام اول آب را به همراه بابونه بجوشانید. سپس چوب میخک و بادیان رومی را اضافه کرده و حدود 7 دقیقه صبر کنید. درنهایت نیز محلول را صاف کنید. این شربت را نیز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید و روزانه 2 تا 3 قاشق میل کنید تا سرفه‌ها رفع شوند. از آنجایی که این شربت نیز یک شربت طبیعی است عوارض جانبی به همراه ندارد مگر اینکه به گیاهان حساسیت یا آلرژی خاصی داشته باشید.

شربت فلفل کائن، زنجبیل و سرکه سیب

فلفل کائن، زنجبیل و سرکه سیب

سرکه سیب قدرت زیادی در دفع عناصر عفونی دارد. فلفل کائن نیز از چنین خاصیتی برخوردار است. خوشبختانه ادویه‌ها مواد مفید و زود تأثیری هستند. در نتیجه تهیه شربت از این ترکیبات سرفه‌های خشک را بهبود می‌دهد.
مواد لازم
فلفل کائن یک‌چهارم قاشق چای‌خوری (معادل 1.5 گرم)
عسل 1 قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
آب 2 قاشق غذاخوری
سرکه سیب 1 قاشق غذاخوری
روش تهیه
همه مواد را ترکیب کرده و روزانه یک قاشق از این شربت خانگی میل کنید. این شربت تأثیر فوری دارد و خیلی سریع سرفه‌ها بهبود پیدا می‌کنند. در حالت کلی طعم این شربت چندان جالب نیست اما هر چه باشد بهتر از داروهای شیمیایی است.

حرف آخر

زنجبیل، عسل و لیموترش قدرت آنتی باکتریال بالایی دارند. عسل و زنجبیل همچنین برای تسکین درد بسیار مؤثر هستند. بنابراین ترکیب این سه ماده علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها تأثیر زیادی در نرم شدن سینه دارند

بدن هر کس متفاوت است و واکنش‌های متفاوتی نسبت به داروهای مختلف نشان می‌دهد. ممکن است دارویی که برای شما مفید است برای دیگری بی‌تأثیر باشد. در هر صورت یادتان باشد اگر با مصرف این شربت‌های خانگی و یا هر داروی دیگری بهبودی در سرفه‌هایتان حاصل نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است سرفه علامت آلرژی، آسم، ذات الریه یا بیماری‌های جدی دیگر باشد که لازم است مورد بررسی پزشکی قرار گیرد. اما اگر مشکل یک سرماخوردگی ساده باشد این شربت‌ها بسیار مؤثر هستند. یادتان باشد که در برخی موارد استرس و مسائل عاطفی نیز باعث بروز سرفه می‌شود. برخی افراد در شرایط استرس زا دچار سرفه‌های خشک می‌شوند. در این صورت نیز این شربت‌ها مؤثر هستند اما بهتر است ابتدا به فکر برطرف کردن مشکلات روحی روانی باشید. در این صورت ورزش‌هایی مانند یوگا و یا مشاوره بیشتر مؤثر خواهد بود.
نکته آخر اینکه در زمان‌هایی که دچار سینه درد و سرفه می‌شود مصرف شیر داغ با عسل بسیار کمک کننده است. چون علاوه بر نرم کردن سینه ذهنتان را آرام کرده و باعث استراحت بیشتر می‌شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.