تبیان، دستیار زندگی

قندهای مخفی در چاشنی‌ها

میزان شکر در سس‌ها چقدر است؟

احتمالاً هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکرده‌اید که زمانی که همراه غذاهایتان سس کچاپ، سس سویا، سس خردل و یا سیرچا استفاده می‌کنید چه میزان شکر را وارد بدنتان کرده‌اید! متأسفانه، واقعاً قند و کالری در تهیه چاشنی‌ها و سس‌ها اضافه می‌شوند و اگر ما در میزان مصرف آن‌ها محتاط عمل نکنیم، در مصرف شکر، زیاده روی کرده‌ایم که خود می‌تواند عواقب بسیار جدی را به دنبال بیاورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سس
چاشنی‌ها و سس‌ها چیزی نیستند که مردم از آن‌ها به میزان بسیار کم استفاده کنند و متأسفانه اکثر مردم در مورد سس یا چاشنی‌ای که می‌خورند آگاهی لازم را نداشته و گاهی بیش از حد استفاده می‌نمایند.
طبق گفته سازمان جهانی دارو و غذا، شکر (قند) اضافه شده در این چاشنی‌ها، می‌تواند خود را تحت نام‌های دیگری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، ملاس، دکستروز، فروکتوز، عسل، مالتوز و گلوکز پنهان کند.
برای کنترل مقدار قندی که مصرف می‌نمایید، سعی کنید میزان چاشنی و سسی که استفاده خواهید کرد را اندازه بگیرید، اگر در رستوران هستید، سس‌ها را با قاشق غذاخوری خود اندازه‌گیری کنید.
سعی کنید برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کرده و از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع پیدا کنید. با این کار از سوءمصرف و استفاده بیش از حد از آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

در اینجا به شما خواهیم گفت که سس‌ها و چاشنی‌های محبوبتان تا چه اندازه حاوی قند هستند:

1. سس سیراچا

این چاشنی محبوب، یک سس بسیار تند تایلندی است که از رب گوجه فرنگی، سرکه، سیر، شکر و ...تشکیل شده است. هر یک قاشق چای‌خوری سس سیراچا فقط حاوی 5 کالری است، اما بر طبق برچسب غذایی، نیز حاوی یک گرم شکر است. این مقدار شاید زیاد به نظر نرسد، اما کمتر فردی تنها به خوردن یک قاشق سس سیراچا اکتفا می‌کند.

2. سس گوجه فرنگی (کچاپ)

این سس بسیار محبوب در جهان، یکی از مجرم‌ترین چاشنی‌هاست که حاوی قند زیادی است. با توجه به برچسب روی بسته‌بندی این سس، هر قاشق غذاخوری از سس کچاپ، حاوی 4 گرم شکر می‌باشد که این، مقدار بالایی است.

بسیاری از سس‌های تند بدون قند هستند. اما با این وجود هنوز هم نیاز است که برچسب روی بسته بندی این نوع سس‌ها خوانده شوند. چون در برخی برندها در تهیه سس تند از شکر استفاده می‌کنند


3. سس خردل و عسل

این سس، حاوی مقداری سس مایونز، کمی عسل، آبلیمو و سس خردل است. ممکن است در سس خردل زرد هیچ شکری وجود نداشته باشد، اما عسل (عسلی که کاملاً طبیعی نیست)، خود حاوی شکر بوده و هر قاشق چای‌خوری از سس خردل و عسل حاوی یک گرم شکر خواهد بود.

4. سس سالسا

هر یک قاشق غذاخوری از این سس محبوب مکزیکی، حاوی 2 گرم شکر است. این مقدار نیز زیاد به نظر نمی‌رسد اما اغلب افراد بیش از یک قاشق چای‌خوری از این سس را مصرف می‌کنند.

5. سس ووسترشر

سس ووسترشر یا به اختصار سس ووستر، یکی از سس‌های محبوب در رستوران‌ها برای مزه دار کردن انواع گوشت‌ها است. هر یک قاشق چای‌خوری از این سس، حاوی یک گرم شکر می‌باشد.

6. سس باربیکیو

مقدار قند موجود در سس کباب مصرفی‌تان، بستگی به مارک انتخابی شما دارد. بدون توجه به نام تجاری، این سس معمولاً می‌تواند حداقل 4 تا 6 گرم شکر را در خود جای دهد.
شربت ذرت با فروکتوز بالا اولین عنصر در تهیه برخی از انواع سس‌ها است (معمولاً در انواع خارجی). فقط دو قاشق سس باربیکیو حاوی شربت فروکتوز، دارای 12 تا 16 گرم قند است.

7. سس تری-یاکی

این سس ژاپنی که برای مزه دار کردن گوشت‌ها استفاده می‌شود، نیز حاوی زنجبیل، سیر، سویاسس و شکر قهوه‌ای است و هر قاشق غذاخوری آن 2 گرم قند دارد.

سس سویا

8. سس سویا

این سس چینی پرطرفدار، خود پایه اصلی تهیه بسیاری از انواع سس‌های دیگر است. خیلی نباید نگران وجود شکر در این سس‌ها نباشید، چون میزان وجود شکر در انواع خانگی آن و یا در برخی برندها صفر است. اما مهم است که در نظر داشته باشید که سس سویا با سدیم تهیه می‌شود. فقط یک قاشق غذاخوری سس سویا حاوی 920 میلی‌گرم سدیم یا 38 درصد میزان مورد نیاز است.

9. هات سس (سس تند)

بسیاری از سس‌های تند بدون قند هستند. اما با این وجود هنوز هم نیاز است که برچسب روی بسته بندی این نوع سس‌ها خوانده شوند. چون در برخی برندها در تهیه سس تند از شکر استفاده می‌کنند.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.