خدا گناهان انسان را نمیآمرزد!
قرآن به صراحت میفرماید ما تمام اعمال خود را به صورت زنده و مجسم در کنار خود خواهیم دید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1397/03/01
برخی میگویند خدا مهربان است و بندگان خود را در قیامت و برزخ عذاب نمیکند، این اندیشه مخالف قرآن بوده و باطل است، یکی از اندیشههای ناب قرآنی تجسم اعمال است، یعنی انسان، اعمال و کردار خود اعم از خوب یا بد را در عالم برزخ و قیامت در کنار خود حاضر میبیند، لذا معنا ندارد بگوییم خدا رئوف است و مهربان است، ما گناه میکنیم و او میبخشد، خیر، خداوند متعال هیچ گناه کبیرهای را بدون توبه نمیبخشد.
در مطلب قبلی گفته شد یکی از شگردهای شیطان برای اینکه انسان را به گناه و معصیت بکشاند و با خود به قعر جهنم ببرد، دادن وعده رحمت الهی به انسان و بیپروا کردن او نسبت به دستورات الهی است که خدا این قدر هم که گفته میشود سختگیر نیست و با انجام چند گناه ما را جهنم نمیبرد. همچنین گفته شد که این مطلب مخالف قرآن و روایات و عقل است، در این نوشتار به بحثهای قرآنی آن میپردازیم:
یکی از مطالب نابی که از قرآن استفاده میشود و کاملا مخالف این اندیشه است «تجسم اعمال» است. قرآن کریم در این رابطه میفرماید: «یَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَ یُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد [آلعمران/30] روزى كه هر كس، آنچه از كار نیك انجام داده را حاضر مىبیند، و آرزو مىكند میان او و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانى زیادى باشد. خداوند شما را از (نافرمانى) خودش، بر حذر مىدارد، و (در عین حال) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است».
قرآن مجید در آیه مورد بحث و آیات زیاد دیگرى از این حقیقت پرده بر مىدارد كه در قیامت اعمال نیك و بد انسان، هر كدام در شكلى تجسم یافته و در عرصه محشر حاضر مىشود. واژه «تجد» از ماده «وجدان» (یافتن) ضد فقدان و نابودى است، كلمه «خیر» و «سوء» كه به صورت نكره آمده نیز مفید عموم است، یعنى هر انسانى در آن روز تمام اعمال خوب و بد خود را- هر چند كم باشد- در نزد خود مىیابد.
گر چه جمعى از مفسرین اصرار دارند این آیه و آیات مانند آن را توجیه كنند و بگویند منظور از حاضر شدن اعمال، حضور پاداش و كیفر آنهاست و یا اینكه منظور حضور نامه عمل است كه تمام اعمال آدمى از نیك و بد در آن ثبت شده است. ولى پیدا است كه این توجیهات، با ظاهر آیه سازگار نیست، زیرا این آیه به روشنى مىگوید كه انسان در روز رستاخیز «خود عمل» را مىیابد و در اینجا نیز خود عمل، مورد بحث آیه است، نه نامه عمل یا كیفر و پاداش آنها.
گواه دیگر اینكه در آیه مورد بحث مىخوانیم: گناهكار دوست دارد میان او و عملش فاصله زیادى بیفتد و هرگز آرزوى از بین رفتن عمل خود را نمىكند. این نشان مىدهد كه نابودى اعمال امكانپذیر نیست و به همین دلیل تمناى آن را نمىکند
.
آیات فراوان دیگرى نیز این مطلب را تایید مىكنند مانند آیه: «وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا یَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً [کهف/49] گنهكاران در روز رستاخیز، تمام اعمال گذشته را در برابر خود حاضر میبینند و خداوند به هیچ كس، ستم نمىكند» و آیه: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ [زلزال/7 و 8] هر كس اندكى كار نیك یا بد انجام دهد، آن را خواهد دید».
همچنین از بعضى آیات به دست مىآید كه این جهان كشتزار جهان دیگر است و عمل انسان بسان دانهایست كه كشاورز در دل خاك مىافشاند، سپس همان دانه رشد و نمو كرده، همان دانه را با مقادیر زیادترى برداشت مىكند، اعمال انسان نیز با تبدلات و تغییرات بیشترى كه لازمه سراى رستاخیز است، به خود انسان باز مىگردد چنان كه مىفرماید: «مَنْ كانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِه [شورى/20] هر كس كشت آخرت را بخواهد، كشته او را افزایش مىدهیم».
از بعضى از آیات دیگر به دست مىآید كه كارهاى نیك این جهان در جهان دیگر به صورت نور و روشنایى در مىآیند، منافقان از مؤمنان مطالبه این نور را مىكنند، و مىگویند: «انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُم [حدید/13] صبر كنید تا ما از نور شما بهره گیریم» به آنها گفته مىشود: «ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً [حدید/13] بازگردید، این نور را از دنیا طلب كنید».
این آیات و دهها آیات دیگر مىرساند كه ما، در روز رستاخیز عین عمل را به صورت كاملتر مىیابیم و این همان تجسم اعمال است كه دانشمندان اسلامى به آن قائلاند.
در نتیجه: ما تمام اعمال خود را از خوب و بد، از کوچک و بزرگ، خواهیم دید و چنین نیست که خداوند مهربان بوده و اعمال ما را محو کند و به سراغ ما نیایند، البته توبه در دنیا فرق میکند، توبه خودش گناهان را محو کرده و عملی از اعمال خود انسان محسوب میشود.
منبع : رهروان ولایت