تبیان، دستیار زندگی

خدا گناهان انسان را نمی‌آمرزد!

قرآن به صراحت می‌فرماید ما تمام اعمال خود را به صورت زنده و مجسم در کنار خود خواهیم دید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بدحجابی

برخی می‌گویند خدا مهربان است و بندگان خود را در قیامت و برزخ عذاب نمی‌کند، این اندیشه مخالف قرآن بوده و باطل است، یکی از اندیشه‌های ناب قرآنی تجسم اعمال است، یعنی انسان، اعمال و کردار خود اعم از خوب یا بد را در عالم برزخ و قیامت در کنار خود حاضر می‌بیند، لذا معنا ندارد بگوییم خدا رئوف است و مهربان است، ما گناه می‌کنیم و او می‌بخشد، خیر، خداوند متعال هیچ گناه کبیره‌ای را بدون توبه نمی‌بخشد.
در مطلب قبلی گفته شد یکی از شگردهای شیطان برای این‌که انسان را به گناه و معصیت بکشاند و با خود به قعر جهنم ببرد، دادن وعده رحمت الهی به انسان و بی‌پروا کردن او نسبت به دستورات الهی است که خدا این قدر هم که گفته می‌شود سخت‌گیر نیست و با انجام چند گناه ما را جهنم نمی‌برد. هم‌چنین گفته شد که این مطلب مخالف قرآن و روایات و عقل است، در این نوشتار به بحث‌های قرآنی آن می‌پردازیم:
یکی از مطالب نابی که از قرآن استفاده می‌شود و کاملا مخالف این اندیشه است «تجسم اعمال» است. قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: «یَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَ یُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد [آل‌عمران/30] روزى كه هر كس، آن‌چه از كار نیك انجام داده را حاضر مى‏‌بیند، و آرزو مى‏‌كند میان او و آن‌چه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانى زیادى باشد. خداوند شما را از (نافرمانى) خودش، بر حذر مى‌‏دارد، و (در عین حال) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است».

قرآن مجید در آیه مورد بحث و آیات زیاد دیگرى از این حقیقت پرده بر مى‏‌دارد كه در قیامت اعمال نیك و بد انسان، هر كدام در شكلى تجسم یافته و در عرصه محشر حاضر مى‏‌شود. واژه «تجد» از ماده «وجدان» (یافتن) ضد فقدان و نابودى است، كلمه «خیر» و «سوء» كه به صورت نكره آمده نیز مفید عموم است، یعنى هر انسانى در آن روز تمام اعمال خوب و بد خود را- هر چند كم باشد- در نزد خود مى‌‏یابد.

گر چه جمعى از مفسرین اصرار دارند این آیه و آیات مانند آن را توجیه كنند و بگویند منظور از حاضر شدن اعمال، حضور پاداش و كیفر آن‌هاست و یا این‌كه منظور حضور نامه عمل است كه تمام اعمال آدمى از نیك و بد در آن ثبت شده است. ولى پیدا است كه این توجیهات، با ظاهر آیه سازگار نیست، زیرا این آیه به روشنى مى‏‌گوید كه انسان در روز رستاخیز «خود عمل» را مى‌‏یابد و در این‌جا نیز خود عمل، مورد بحث آیه است، نه نامه عمل یا كیفر و پاداش آن‌ها.

گواه دیگر این‌كه در آیه مورد بحث مى‏‌خوانیم: گناهكار دوست دارد میان او و عملش فاصله زیادى بیفتد و هرگز آرزوى از بین رفتن عمل خود را نمى‌‏كند. این نشان مى‌‏دهد كه نابودى اعمال امكان‏پذیر نیست و به همین دلیل تمناى آن را نمى‏‌کند
.
آیات فراوان دیگرى نیز این مطلب را تایید مى‌‏كنند مانند آیه: «وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا یَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً [کهف/49] گنه‌كاران در روز رستاخیز، تمام اعمال گذشته را در برابر خود حاضر می‏‌بینند و خداوند به هیچ كس، ستم نمى‌‏كند» و آیه: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ [زلزال/7 و 8] هر كس اندكى كار نیك یا بد انجام دهد، آن را خواهد دید».

هم‌چنین از بعضى آیات به دست مى‏‌آید كه این جهان كشت‌زار جهان دیگر است و عمل انسان بسان دانه‌‏ایست كه كشاورز در دل خاك مى‌‏افشاند، سپس همان دانه رشد و نمو كرده، همان دانه را با مقادیر زیادترى برداشت مى‌‏كند، اعمال انسان نیز با تبدلات و تغییرات بیشترى كه لازمه سراى رستاخیز است، به خود انسان باز مى‌‏گردد چنان كه مى‌‏فرماید: «مَنْ كانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِه [شورى/20] هر كس كشت آخرت را بخواهد، كشته او را افزایش مى‌‏دهیم».

از بعضى از آیات دیگر به دست مى‏‌آید كه كارهاى نیك این جهان در جهان دیگر به صورت نور و روشنایى در مى‌‏آیند، منافقان از مؤمنان مطالبه این نور را مى‌‏كنند، و مى‏‌گویند: «انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُم [حدید/13] صبر كنید تا ما از نور شما بهره گیریم» به آن‌ها گفته مى‌‏شود: «ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً [حدید/13] بازگردید، این نور را از دنیا طلب كنید».

این آیات و ده‌‏ها آیات دیگر مى‏‌رساند كه ما، در روز رستاخیز عین عمل را به صورت كامل‌‏تر مى‏‌یابیم و این همان تجسم اعمال است كه دانشمندان اسلامى به آن قائل‏اند.

در نتیجه: ما تمام اعمال خود را از خوب و بد، از کوچک و بزرگ، خواهیم دید و چنین نیست که خداوند مهربان بوده و اعمال ما را محو کند و به سراغ ما نیایند، البته توبه در دنیا فرق می‌کند، توبه خودش گناهان را محو کرده و عملی از اعمال خود انسان محسوب می‌شود.


منبع : رهروان ولایت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.