تبیان، دستیار زندگی

بازی های دوست داشتنی با کودکان در خانه

راهنمای بازی با کودک یکساله در خانه

بچه‌ها بین 12 ماهگی تا دوسالگی کم‌کم سعی می‌کنند بعضی کارها را خودشان انجام دهند. متوجه روابط علت و معلولی می‌شوند و با محیط اطرافشان ارتباط برقرار می‌کنند؛ به همین دلیل آموزش و در معرض چالش‌های مناسب سن قرار دادن بچه‌ها بسیار ضروری است. برای اینکه موفق شوید توانایی ‌های کودک یک ساله را از طریق بازی بالا ببرید و او را به چالش بکشید، پیشنهادهای ما را از دست ندهید. این پیشنهادها برای محیط خانه طراحی شده‌اند و در خوب گذراندن روزهای بهاری کمکتان می‌کنند. ضمن اینکه بعضی مهارت‌های اساسی فرزندتان را هم پرورش خواهید داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی با کودک
1. طبل‌زن کوچولوی من
وسایل موردنیاز: جغجغه، قاشق، قابلمه و ماهیتابه، زنگ، سنج
نحوه بازی: با استفاده از این وسایل سعی کنید ریتم ایجاد کنید و چیزی شبیه موزیک بنوازید. فرزندتان را تشویق کنید تا او هم همین کار را انجام دهد. مراقب باشید صداها آن‌قدر بلند نباشند که گوش او را بیازارند. نواختن ساز، این بازی کودک یک ساله را به چالش گوش دادن می‌کشاند.
توانایی های کودک یک ساله با این بازی: هماهنگی، مهارت‌های شنیداری، تجربه کردن موسیقی

2. خاله‌بازی

وسایل موردنیاز: خانه اسباب‌بازی بزرگ آماده پلاستیکی یا کاغذی
نحوه بازی: این بازی کودک یک ساله را سر ذوق می‌آورد. اگر بودجه‌تان به خرید خانه آماده برای بازی می‌رسد که هیچ؛ اگرنه با استفاده از پارچه می‌توانید چادر بزنید. مسیر ورود و خروج را مشخص کنید و فرزندتان را تشویق کنید وارد خانه شود. اگر متوجه نشد بهتر است خودتان چند بار این کار را انجام دهید. الکی به در بکوبید و بپرسید کسی خانه هست یا نه. این مهارت به‌خصوص برای روزهای عید مناسب است و بچه را بیشتر با مفهوم ارتباطات آشنا می‌کند.
توانایی های کودک یک ساله با این بازی: بهبود مهارت‌های اجتماعی و تجربه محیط اطراف

3. تلفن بازی
وسایل مورد نیاز: تلفن اسباب‌بازی یا تلفن قدیمی که ازکارافتاده
نحوه بازی: یک گوشی را به دست فرزندتان دهید و دیگری را خودتان در دست بگیرید. تظاهر کنید در حال شماره‌گیری و داشتن مکالمه فرضی هستید. می‌توانید برای خودتان شخصیت بانمکی بسازید که با صدای کودکانه‌ای صحبت می‌کند؛ از این طریق بازی کودک یک ساله را جذب خودش خواهد کرد.
توانایی های کودک یک ساله با این بازی: مهارت‌های زبانی و ارتباطات اجتماعی

4. دریا بازی
وسایل موردنیاز: آب، ماسه، سطل، بیلچه پلاستیکی، قاشق، وان بزرگ
نحوه بازی: ممکن است امسال نتوانید به کنار دریا سفر کنید اما آشنا کردن بچه‌ها با دریا کار سختی نیست. اگر فرزندتان به 18 ماهگی رسیده است می‌تواند ماسه بازی کند. شما هم می‌توانید شن و ماسه را با آب ترکیب کنید، آواز بخوانید و کارهایی را که او انجام می‌دهد، تکرار کنید. برعکس این قضیه هم ممکن است؛ یعنی می‌توانید از او بخواهید کارهایی را که شما انجام می‌دهید، انجام دهد.
توانایی های کودک یک ساله با این بازی: مهارت بازی خلاقانه، بهبود توانایی‌های حرکتی و لمسی

5. بازی بگرد و پیدایش کن
وسایل موردنیاز: هر وسیله‌ای که متعلق به فرزندتان باشد.
به فرزندتان مأموریت‌های متفاوتی بدهید که مجبور شود به اطراف خانه سرک بکشد. برای مثال از او بخواهید لیوان، توپ یا کفش‌هایش را برای شما بیاورد. از طریق درخواست کردن در این بازی کودک یک ساله امکان درک جملات دستوری را پیدا می‌کند و متوجه می‌شوید فرزندتان تا چه حد می‌تواند کارهایش را به‌تنهایی انجام دهد.
توانایی های کودک یک ساله با این بازی: درک موقعیت و جهت‌یابی، بهبود مهارت‌های حافظه

6. بازی خودت را بشناس
وسایل موردنیاز: رژ لب!
نحوه بازی: با استفاده از یک رژ لب ضد حساسیت نقطه رنگی قابل دیدنی روی بخشی از صورت فرزندتان بکشید. چند دقیقه او را سرگرم کنید تا حواسش پرت شود و سپس او را جلوی آینه بگذارید. در اوایل زندگی، بچه‌ها درکی از مفهوم خود ندارند اما معمولاً از یک‌سالگی به بعد متوجه وجود خودشان می‌شوند؛ بنابراین احتمالش زیاد است که فرزندتان دستش را به سمت نقطه رنگی ببرد و برای پاک کردن آن تلاش کند. اگر این کار را نکرد، نگران نشوید. احتمالاً خیلی زود این مهارت را به دست می‌آورد.
توانایی های کودک یک ساله با این بازی: خود‌آگاهی

7. بازی شمارش
وسایل موردنیاز: هر وسیله غیر خطرناک و قابل شمردن
نحوه بازی: این بازی بچه یک ساله را به ریاضیات علاقه‌مند می‌کند. بچه‌ها عاشق شمردن انگشت‌های دست‌وپایشان هستند. شروع به شمردن انگشت‌هایشان کنید و از آن‌ها بخواهید این کار را تکرار کنند. اگر نتوانستند اعداد را درست بگویند یا جا‌به‌جا گفتند، نگران نشوید. مهم این است همان‌طور که با مفهوم کلمات آشنا می‌شوند با اعداد هم ارتباط برقرار کنند و مفهوم شمارش را درک کنند.
توانایی های کودک یک ساله با این بازی: مهارت تشخیص ترتیب اعداد، مهارت شمارش

منبع : نی نی سایت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.