تبیان، دستیار زندگی

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی متوقف شد

ساخت ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نیروگاه خورشیدی

به گزارش تبیان به نقل از خبرآنلاین؛ خروج آمریکا از برجام منجر شده که ساخت ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان توسط شرکت بریتانیایی کوئرکس در شرایط ابهام قرار بگیرد.

روابط عمومی این شرکت در پاسخ به ایمیل خبرآنلاین درباره انجام مصاحبه‌ای در رابطه با تصمیم جدید دونالد ترامپ مبنی بر خروج از آمریکا از برجام و ادامه سرمایه‌گذاری این شرکت در ساخت ششمین نیروگاه خورشیدی جهان در گفت: متاسفانه شرکت کوئرکس نمی‌تواند در این بازه زمانی در این رابطه اظهار نظر کند.

این در حالی است که پیش از این در مهر ماه امسال زمانی که گمانه‌زنی‌های مختلفی در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای انجام می‌شد، دیگو بیازی مدیرعامل این شرکت به خبرآنلاین گفته بود: «ما داریم کاری که سرمایه گذاران از ما می‌خواهند را انجام می‌دهیم ولی بر اساس چیزهایی که خوانده‌ام و چیزهایی که از بازار می‌فهمم ایران نمی‌خواهد از برجام خارج شود، پس تا وقتی ایران به تعهدات خودش در این توافق پایبند بماند اروپایی ها هم به آن پایبند می‌مانند. آقای ترامپ می‌تواند خواهان خروج از توافق هسته‌ای باشد ولی این توافق توسط چند گروه مختلف امضا شده و باید توسط گروه‌های دیگر اجرا شود.»

 فکر می‌کنیم اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود ایران می‌تواند برای سرمایه‌گذاران منطقه‌ای جذاب باشد. قرار است به زودی دفتر شرکت کوئرکس را در تهران افتتاح کنیم .



در اواخر شهریور ماه امسال سفیر ایران در بریتانیا خبر داده بود که شرکت بریتانیایی کوئرکس قصد برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی در ایران بیش از نیم میلیارد یورو هزینه کند، گفته می‌شد این نیروگاه 600 مگاواتی در مناطق مرکزی ایران ساخته شود و بعد از پروژه‌های 1.5 گیگاواتی هند و چین تبدیل به ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان شود.

پیش از این قرار بود در نیمه اول سال ۲۰۱۸ این پروژه آغاز شود و در مدتی ۲.۵ تا ۳ ساله این نیروگاه خورشیدی ساخته شود و قرار بود در این پروژه تا جای امکان از تجهیزات داخلی ایران استفاده شود.

همچنین به نظر می‌رسید این شرکت قصد داشت پروژه‌های بیشتری در ایران اجرا کند که البته این موضوع دیگر در شرایط ابهام قرار دارد. بیازی در این رابطه گفته بود: ما فکر می‌کنیم این یک فرصت خوب برای سرمایه‌گذارن است تا بازار انرژی تجدیدیپذیر را در ایران ارزیابی کنیم و امیدواریم این پروژه شروعی باشد تا در آینده به تعداد جدی تری در ایران پروژه داشته باشیم.

فکر می‌کنیم اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود ایران می‌تواند برای سرمایه‌گذاران منطقه‌ای جذاب باشد. قرار است به زودی دفتر شرکت کوئرکس را در تهران افتتاح کنیم و این نیت ما را در تحکیم موقعیتمان را در ایران نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم برای مدت طولانی و نه برای یک دوره‌ی زمانی کوتاه، در ایران حضور داشته باشیم.
منبع: خبرآنلاین