تبیان، دستیار زندگی

فقر شدید سرانه ورزشی در البرز

ورزشکاران استان البرز با وجود کسب 1500 مدال جهانی ، آسیایی و بین المللی در سال گذشته با کمبود شدید اماکن ورزشی مواجه هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استخر
به گزارش تبیان به نقل از صداوسیما، سرانه ورزشی در البرز تنها 53 سانتی متر مربع است که با وضعیت مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد. این آمار البرز را در رده آخر کشور در حوزه سرانه ورزشی قرار داده است. مهمترین مانع موجود بر سر راه توسعه ورزشگاههای استان نیز مشکل کمبود بودجه ارزیابی شده که امید است با سرمایه گذاری بخش خصوصی این معضل در سالهای آتی کمرنگ شود.

 سرانه ورزشی در استان البرز کمتر از متوسط کشوری

معاون استاندار البرز 24 خرداد سال گذشته، با بیان اینکه سرانه ورزشی در استان ۰.۴ متر مربع است و ۰.۶ متر مربع تا حد متوسط کشوری فاصله دارد ، گفت: باید امکانات به صورت متمرکز باشد و از موازی کاری پرهیز شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرج اما، سرانه ورزشی استان را ۳۸ سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: سرانه ورزشی شهرستان کرج ۲۹ سانتی‌متر است.
وی با اشاره به اینکه مشکلات موجود در بخش ورزش و جوانان به آسیب‌شناسی دقیق و جامع نیاز دارد، ادامه داد: هدف‌گذاری توسعه سرانه ورزشی در برنامه‌ پنجم یک متر بوده است.
کلهر با اعلام اینکه به لحاظ سرانه ورزشی در رده آخر کشور قرار داریم، تصریح کرد: سیاست دولت اتمام پروژه‌هایی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی افزود: طبق قانون می‌توانیم پروژه‌های با زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرج گفت: می‌توان برای مشارکت بیش‌ازپیش بخش خصوصی مشوق‌های قابل‌ملاحظه‌ای را در نظر گرفت.

مشکلات گسترده زیر ساختی در حوزه جوانان

رئیس شورای اسلامی استان نیز با اشاره به استعدادهای فراوان ورزشی در البرز و فقر سرانه ورزشی در این استان ادغام ادارات ورزش و جوانان را کارشناسی نشده دانست و افزود: مشکلات زیر ساختی در حوزه جوانان آنقدر وسیع است که هنوز وزارت ورزش و جوانان نتوانسته انتظارات جامعه را برآورده کند.
ایزدبین ادامه داد: بسیاری از سالن های ورزشی استان را شهرداری ها و بخش خصوصی احداث کرده و در اختیار ورزش قرار گرفته است؛ بااین حال  هنوز با کمبود قابل توجه زمینهای ورزشی مواجه هستیم.

فردیس 114 سانتی متر مربع سرانه ورزشی کم دارد

این کمبود به حدی زیاد است که به طور مثال در شهرستان فردیس با وجود کثرت جمعیت و مشارکت بالای نوجوانان و جوانان منطقه در فعالیت ورزشی تا رسیدن به میزان مطلوب باید 114 سانتی متر مربع سرانه ورزشی دیگر احداث شود
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فردیس در این زمینه گفت: طبق استاندارد باید سرانه ورزشی برای هر نفر 120 سانتی متر مربع باشد، اما سرانه ورزشی در فردیس تنها 6 سانتی متر مربع است.
وی افزود: هر چند در سال های اخیر با گشایش 80 سالن ورزشی خصوصی و تعدادی پروژه دولتی سرانه ورزشی فردیس از 4 سانتیمتر مربع به 6 سانتی متر مربع رسیده اما این سرانه اندک است.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فردیس با تأکید بر اهمیت حمایت بخش خصوصی از ورزش، خاطرنشان کرد: دولت نیز با تحقق بودجه ورزشی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد فضاهای ورزشی این شهرستان داشته باشد.
عزیزی با بیان اینکه در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 300 درصد افزایش صدور پروانه بهره‌برداری در فضاهای ورزشی خصوصی داشته‌ایم، تأکید کرد: با استاندارد سازی فضاها، وضعیت مکان های ورزشی فردیس بهبود می یابد.
وی از فعالیت 204 باشگاه خصوصی در فردیس خبر داد و تأکید کرد: در سال 96 سه پروژه بزرگ ورزشی با حضور وزیر ورزش و جوانان در فردیس گشایش یافت.
شهرستان فردیس حدود 17 هزار ورزشکار ساماندهی شده دارد.

افتخارآفرینی ورزشکاران استان با وجود کمبودها

مدیر کل ورزش و جوانان البرز در ابتدای سال 97 با اشاره به افتخارات ورزشکاران البرزی گفت: 1500 مدال جهانی ، آسیایی و بین المللی سهم استان از رقابتهای بین المللی در سال گذشته بوده است. همچنین البرز در سال 96 میزبانی 120 مسابقه کشوری برعهده داشته است.
غفرانی ادامه داد: دراین مدت 2 سالن ورزشی در البرز گشایش یافت و سرانه ورزشی استان از 38 صدم متر به 53 صدم متر افزایش یافت.
مدیر کل ورزش و جوانان البرز افزود: 63 پروژه نیمه تمام ورزشی در استان وجود دارد که به علت مشکلات اعتباری نمی توان پروژه جدیدی را آغاز کرد.

افتتاح اماکن ورزشی جدید؛ مرهمی بر کمبودهای ورزشی البرز

در این شرایط امید ورزشکاران البرزی به افتتاح ورزشگاههای جدید وعده داده شده است. سالن ورزشی شش هزاره نفری کرج یکی از پروژه هایی است که پس از شش سال از زمان کلنگ زنی و باوجود چندین بار تمدید زمان افتتاح، به گفته مسئولان، فجر امسال به بهره برداری می رسد.
کلنگ احداث سالن سرپوشیده شش‌هزارنفری کرج اوایل سال ۹۰ زمین زده شد و قرار بود از محل اعتبارات ملی و ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد که امروز به‌رغم گذشت حدود شش سال از این موضوع، تاریخ‌های زیادی برای بهره‌برداری این پروژه اعلام‌شده است.
به گفته رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرج این پروژه به اعتباری بالغ‌بر ۱۴ میلیارد تومان نیاز دارد.
منبع:صداوسیما