تبیان، دستیار زندگی

حال و هوای تازه «در حلقه رندان»/ دعوت از هنرمندان و ادبای جوان برای حضور در برنامه «در حلقه رندان»

تازه‌ترین مراسم «در حلقه رندان» با اجرای داریوش کاردان و با شعرخوانی، اجرای موسیقی و استندآپ کمدی و در حال و هوایی تازه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حال و هوای تازه «در حلقه رندان»

تازه‌ترین مراسم «در حلقه رندان» با حضور جمعی از شاعران و طنزپردازان کشور و با اجرای داریوش کاردان یکشنبه 30 اردیبهشت ماه، در ایام مبارک ماه رمضان در حوزه هنری برگزار شد.

داریوش کاردان در این مراسم اعلام کرد که از این پس، هنرمندان جوان و تازه کار و علاقه‌مند می توانند اشعار طنز خود، استندآپ کمدی و یا اجرای موسیقی با درون مایه‌های طنز را برای سایت سپهر سوره هنر حوزه هنری ارسال کنند و کارشناسان پس از بررسی و در صورت دارا بودن کیفیت لازم، از این عزیزان برای  اجرا دعوت خواهند کرد.

وی همچنین از نمایش برنامه تلویزیونی «در حلقه رندان» در آینده نزدیک خبر داد.

اکبر کتابدار پژوهشگر و منتقد ادبی در سخنانی با اشاره به این که شاعران در طول تاریخ از چهار منظر به ماه رمضان توجه نشان داده اند، اظهار کرد: برخی شاعران به ویژگی های این ماه در آثارشان پرداخته اند، برخی دیگر این ماه را از منظر عاشقانه بررسی کرده اند. برخی هم نگاهی عارفانه داشته اند و در نهایت برخی شاعران از منظر طنز به ماه رمضان پرداخته اند.

وی ادامه داد: حضرت حافظ و سعدی از جمله شاعران بزرگ پارسی گویی هستند که اشعار طنازانه ای با مضمون ماه رمضان دارند. از دیگر شعرهای معروف با مضمون طنز شعر: « آمد رمضان، نه صاف داریم و نه دُرد/ وز چهره ما گرسنگی رنگ ببُرد/ در خانه ما ز خوردنی چیزی نیست/ ای روزه برو، ورنه تو را خواهم خورد» از «عهدی ترشیزی» است.

کتابدار ادامه داد: در میان شاعران معاصر نیز، مهدی اخوان ثالث اشعار مطایبه آمیزی درباره ماه مبارک رمضان دارد.

اسماعیل امینی، شعری از کتاب تازه اش با عنوان «ببر در کوزه» برای حضار خواند. این اثر به همت نشر قاف وارد بازار کتاب کشور شده است.

ترانه خوانی مهدی فرج الهی نیز از دیگر بخش های این مراسم بود. او شعری از مهدی استاد احمد و مرحوم عمران صلاحی را به همراه گیتارنوازی برای حاضرین در سالن اجرا کرد.

نادر ختایی شاعر و طنزپرداز پیشکسوت کشور نیز شعری با مضمون انتقادی نسبت به مسائل و مشکلات کشور خطاب به حجت الاسلام روحانی خواند.

از دیگر بخش های تازه این مراسم، اجرای استندآپ کمدی توسط محسن روشن دل با موضوع نحوه استفاده از اتوبوس بود.

سیامک روشن، حمید اسماعیلی، رضوی فرد، ناهید نوری، حجت الاسلام حسینی، استاد بانی، مصطفی مشایخی، صابر قدیمی، سعیده موسوی زاده، محمد حسن صادقی و فرید فردوسی از دیگر شاعرانی بودند که در این محفل به شعرخوانی پرداختند.

اشعار خوانده شده در این برنامه، به مضامینی مانند ماه رمضان، فیلتر شدن تلگرام و مسائل اقتصادی اختصاص داشت.

منبع : پایگاه خبری حوزه هنری