تبیان، دستیار زندگی

یادی از سریال‌های طنز رضا عطاران در ماه رمضان

موفقیت سریال «خانه به دوش» در جذب مخاطب تلویزیونی که رمضان ۱۴ سال قبل اتفاق افتاد، ژانر کمدی را برای سازندگان سریال‌ها و همچنین مدیران تلویزیون، به عنوان ساختاری موفق رمضانی شناساند تا پس از آن بیشتر در پی ساخت آن باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 سریال «خانه به دوش»

سریال «خانه به دوش» به کارگردانی رضا عطاران که در رمضان سال ۸۳ از شبکه سه سیما پخش شده بود، پنجمین روز از رمضان امسال به صورت فیلم سینمایی از شبکه چهار سیما راهی آنتن می‌شود.

«خانه به دوش» اولین سریال رمضانی رضا عطاران است که به نوعی توانست فصل جدیدی از سریال‌های رمضانی را با درون‌مایه اجتماعی و ساختار طنز در تلویزیون باز کند. این سریال که توانست در جذب مخاطب موفق باشد تا سال‌ها بعد به بهانه‌های مختلفی از شبکه‌های تلویزیونی بازپخش شد. 

عطاران علاوه بر کارگردانی این مجموعه تلویزیونی به عنوان بازیگر نیز در آن حضور داشت. او پیش از این در مجموعه‌های تلویزیونی زیادی به عنوان بازیگر، نویسنده، کارگردان هنری و کارگردان فعالیت کرده بود که از این میان می‌توان به کارگردانی سریال «کوچه اقاقیا» و بازی در مجموعه‌های «ساعت خوش»، «سال خوش»، «دنیای شیرین»، «سیب خنده»، «قطار ابدی» و «دنیای شیرین» اشاره کرد.  

در واقع می‌توان گفت که عطاران در سال ۷۲ با مجموعه «پرواز ۵۷» به کارگردانی مهران مدیری پا به تلویزیون گذاشت، سال ۷۳ با مجموعه «ساعت خوش» ساخته مهران مدیری دیده شد و پس از آن با حضور در مجموعه‌های مختلف توانست اولین سریال خود را با نام «کوچه اقاقیا» که زنده‌یاد منوچهر نوذری نیز در آن ایفای نقش کرده بود را بسازد و در ادامه مجموعه‌های «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» را کارگردانی کند.

در این میان موفقیت سریال «خانه به دوش» در جذب مخاطب‌ باعث شد تا عطاران در ماه رمضان سال‌های بعد نیز دو سریال «متهم گریخت» و «بزنگاه» را برای تلویزیون بسازد؛ اما حواشی سریال «بزنگاه» در رمضان ۸۷ و موضع تلویزیون در سال‌های بعد، باعث شد تا این سریال آخرین مجموعه‌ای باشد که او برای تلویزیون کارگردانی می‌کند؛ این در حالی است که به باور بسیاری از منتقدان آثار نمایشی، در ۱۰ سال اخیر جای مجموعه‌های طنزی همانند سریال‌های عطاران در تلویزیون بسیار خالی شده و کمتر سریال طنز رمضانی همانند این سه‌گانه عطاران در یاد مخاطبان باقی مانده است.

سریال «خانه به دوش» که هنوز هم برخی از تکه‌کلام‌های آن در شبکه‌های اجتماعی رواج دارد، زندگی دو خواهر را روایت می‌کرد که فاصله طبقاتی زیادی با هم داشتند. این دو خانواده با وجود این اختلاف طبقاتی همواره با هم در رقابت بودند. تضاد میان دو قشر ثروتمند و فقیر به یکی از جذابیت‌های اصلی داستان تبدیل شده بود که با طراحی موقعیت‌های و دیالوگ‌های طنز تلاش شده بود از تلخی‌های داستان کاسته شود.

فیلمنامه این سریال توسط رضا عطاران نوشته بود و داستان مردی به نام «ماشاء‌الله» را روایت می‌کرد که در تأمین معاش خود و خانواده‌اش با مشکلات مالی مواجه است. او به طور اتفاقی با آقای بیات آشنا می‌شود و به پیشنهاد «بیات» پولی را برای سفر و کار در کشور مالزی به او می‌دهد و ادامه داستان.

ایرج محمدی و مهران مهام تهیه‌کنندگی سریال «خانه به دوش» را برعهده داشتند  و بازیگرانی چونحمید لولایی، مریم امیرجلالی، علی صادقی، آناهیتا همتی، خشایار راد، بهنوش بختیاری، غلامحسین لطفی و فلور نظری در آن ایفای نقش کرده‌ بودند.

حمید لولایی نیز پیش از سریال «خانه به دوش» در مجموعه‌های زیادی ایفای نقش کرده بود که مهمترین آنها مجموعه سریال «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان محسوب می‌شود. او که با نقش «خشایار» در مجموعه «زیر آسمان شهر» معروف شده بود و اغلب با همان نقش شناخته می‌شد، توانست در کنار رضا عطاران کاراکتر جدیدی را در سریال «خانه به دوش» ایفا کند. 

 برنامه «سی سریال» به تهیه‌کنندگی حسین مروی امروز (۳۱ اردیبهشت ماه) فیلم سینمایی مجموعه «خانه به دوش» را پخش و نقد و بررسی می‌کند

منبع: ایسنا