تبیان، دستیار زندگی

درباره جاذبه های گردشگری شهر ایثار

سفر به وقت خرمشهر

خرمشهر در حافظه تاریخی ایران زمین، نماد مقاومت، ایثار و شهادت است. شهری که با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان، می تواند مقصد سفر به یادماندنی هر گردشگری هم محسوب شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کارون
وقتی از مرز استان های همجوار خوزستان وارد این استان می شوی، اولین تصویری که از این دیار در ذهن تان شکل گرفته را به یاد می آورید. سرزمین حماسه و مقاومت، ایثار و شهادت، ایستادگی و سرافرازی. تصویری که به واسطه جنگ تحمیلی در خاطر همه ایرانی ها باقی مانده. جنگی با همه زشتی ها و خوبی هاکه تبدیل به دفاعی مقدس شد.خرمشهر یا خونین شهر مثل بسیاری از شهرهای دنیا گرفتار جنگی ناخواسته شد، به اشغال دشمن درآمد اما به لطف دلاوری مردمانش دوباره به دامان میهن بازگشت.خرمشهر به عنوان یک مقصد گردشگری می تواند گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات باشد. شهری که هم عطر معنویت در آن استشمام می شود و هم چشم هر گردشگری را با جاذبه های طبیعی اش خیره می کند.

همه راه های رسیدن به خرمشهر

برای رفتن به خرمشهر از هر کجای ایران به غیر از بُعد مسافت، مشکل خاصی نخواهید داشت. خرمشهر از قدیم الایام یکی از بنادر مهم و تجاری ایران بوده و نزدیکی آن به شهرهایی چون آبادان و  اهواز مسافرت به این شهر را آسان تر کرده است. فرودگاه های آبادان و اهواز برای کسانی که اهل مسافرت هوایی هستند، گزینه های اصلی به شمار می روند.راه آهن هفتاد ساله خرمشهر در مسیر راه آهن سراسری هم شما را به ایستگاه خرمشهر می رساند. ایستگاهی که خودش جاذبه ای تاریخی و کردشگری محسوب می شود. اهل جاده هم مثل همیشه کارشان را بلدند و بالاخره خودشان را به خرمشهر می رسانند.

جنگ، فراموش نشدنی است

مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس  از جمله شلمچه و علقمه هرساله پذیرای خیل عظیم کاروان راهیان نور است. هر چند سفر شما به خرمشهر می تواند یک سفر شخصی و توریستی باشد، اما بازدید از این مناطق معمولا انتخاب اول هر گردشگر است. در تمام دنیا این مناطق جزو موزه های طبیعی و واقعی هر کشوری که تجربه جنک را داشته است، به حساب می آید.

بنای موزه جنگ خرمشهر قدمتی یکصد ساله دارد. تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می شده و دردو دهه اخیر تبدیل به مرکز فرهنگی و موزه شده است

یادمان هایی که علاوه بر زنده نگهداشتن روحیه ایثار و شهادت، بخشی از تاریخ این سرزمین نیز هست. روایت گری عملیات ها یکی دیگر از تجربه های هیجان انگیز سفر به این مناطق است. دیدن میادین و ادوات جنگی در مقیاس واقعی و از نزدیک هم خالی از لطف نیست.علاوه بر اینها معنویت حاکم بر این مناطق و استشمام عطر شهادت از خاکی که گوشه گوشه آن محل دلاوری و رشادت فرزندان این آب و خاک است، لحظات خاص و تکرار نشدنی را برای هر بازدید کننده ای چه ایرانی و چه غیر ایرانی رقم می زند.

موزه گردی، تلخ اما دیدنی

شاید موزه های جنگ در نگاه اول، تلخ و غمناک به نظر برسد اما یکی از اصیل ترین و تاریخی ترین اماکن گردشگری در هر کشوری است. بنای موزه جنگ خرمشهر قدمتی یکصد ساله دارد. تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می شده و دردو دهه اخیر تبدیل به مرکز فرهنگی و موزه شده است.از آنجایی که زمانی این بنا مرکز دیده بانی عراقی ها بوده؛ دست نوشته های سربازان عراقی یکی از قسمت های جالب این موزه است. آثار و یادگاران سرداران دفاع مقدس، همچون سید محمدعلی جهان‌آرا، عبدالرضا موسوی، از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است .چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر است  که در هر بخش گوشه‌هایی از حماسه آن دوران را نشان می‌دهد.

مسجد جامع،نماد مقاومت یک شهر

هر شهری در دنیا برای خودش یک نمادی دارد. از تهران با برج آزادی و میلادش گرفته تا اصفهان و شیراز و یزد که یک بنای تاریخی و یادمان  فرهنگی به عنوان نماد و نشانه آن مشهور و زبانزد عام و خاص است.مسجد جامع خرمشهر برای این شهر فقط یک مسجد معمولی نیست. نه فقط برای خرمشهر بلکه برای ایران به عنوان سمبل مقاومت و ایثار شناخته شده است. مسجد جامع صرف نظر از نوع معماری آن، یادمانی تاریخی است که سرگذشت یک نسل از مردم ایران زمین در سینه آجرهای آن تا ابد حفظ می شود.مسجد جامع یکی از گزینه های گردش در شهر خرم ایران است. پس اگر قصد گشت و گذار در شهر را داشتید حتما سری به مسجد جامع بزنید. احتمالا با دیدن گنبد و گلدسته آن یاد سوم خرداد و آزادی خرمشهر و آن عکس های مشهور از رزمندگان و گنبد آسیب دیده آن می افتید. زمزمه یا شنیدن نوحه معروف «ممد نبودی، ببینی شهر آزاد گشته » هم حس نوستالژی سفرتان را دو چندان می کند.

خرمشهر برای طبیعت گردی هم جاذبه های طبیعی هیجان انگیزی دارد. رودخانه کارون و اروند رود، مهمترین و دیدنی ترین جایی است که می توانید یک تجربه فراموش نشدنی از سفر به خرمشهر داشته باشید

سفر بدون خرید یعنی هیچ

خرید کردن عادت بدی هم نیست. خرید از بازارهای مقصد گردشگری نه تنها برای روحیه شما خوب است، بلکه به اقتصاد گردشگری و محلی شهرهای کوچک هم کمک فراوانی می کند. یکی از پرجاذبه ترین اماکن گردشگری در شهرهای ایران، بازارهای سنتی است.بازار صفای خرمشهر یکی از همان بازارهای سنتی و معروف شهر است که در طی سال ها تغییر چندانی نکرده. بازار خرمشهر یکی از لوکیشن های محبوب فیلمسازان ایرانی هم هست. در فیلم ها و سریال های بسیاری مثل روز سوم یا کیمیا، نماهایی از این بازار را دیده اید. مثل همه بازارهای قدیمی می‌توانید انواع خوراکی‌ها، ماهی، خواربار و خلاصه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا کنید.برای رسیدن به بازار صفا راه سختی در پیش ندارید چراکه این بازار درست پشت مسجد جامع قرار گرفته است. راستی! در سبد خریدتان حتما جایی برای کلیچه سوغات جهانی خرمشهر بگذارید. کلیچه یک نوع کلوچه خرمایی است که قدمت پخت آن به یک قرن می رسد.

لبِ کارون، دیرین دیرین

خرمشهر برای طبیعت گردی هم جاذبه های طبیعی هیجان انگیزی دارد. رودخانه کارون و اروند رود، مهمترین و دیدنی ترین جایی است که می توانید یک تجربه فراموش نشدنی از سفر به خرمشهر داشته باشید. ساحلِ زیبا، قایق و لنج سواری در رودخانه، ماهیگیری و ... گزینه های مناسبی برای گذراندن یک عصر بهاری و تفریح در خرمشهر است.یکی دیگر از دیدنی های دریایی این شهر کانال یا شط عضدی است که در زمان عضد الدوله دیلمی ساخته شده. این کانال خرمشهر را به دونیمه شمالی و جنوبی تقسیم می کند.اگر هنوز مسحور جاذبه های دریایی خرمشهر نشده اید، سری به نخلستان های اطراف شهر، خصوصا جزیره مینو هم بزنید. نخلستان هایی که محل تولید مهمترین محصول کشاورزی این دیار یعنی خرما به حساب می آید.

غذای محلی چی بخوریم؟

یکی از جاذبه های شهرهای جنوبی کشور که به هیچ عنوان نمی توان از آن چشم پوشی کرد، غذاهای محلی خوزستان است. حتی اگر شما رژیم داشته باشید و در حال وزن کم کردن، باز هم باید یک دل سیر غذای جنوبی بخورید. در غیر این صورت اصلا سفر شما معنا پیدا نمی کند و جزو گردشگران به حساب نمی آید! غذای محلی را باید در مضیف ها (رستوران محلی) نوش جان کرد.از قلیه ماهی و فلافل معروف که بگذریم، هر منطقه ای از خوزستان نیز مثل بقیه استان های کشورمان غذاهای محلی و منحصر به فرد خود را دارد. خرمشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. مخصوصا اگر گذرتان به روستاهای اطراف خرمشهر بیفتد، با عطر غذای محلی زنان روستایی هوش از سرتان خواهد رفت.غذاهایی مانند صبور، مدفونه، امگشت، معلوگه که همه آنها با ماهی درست می شود و به دلیل استفاده از ادویه جات های مخصوص جزو خوشمزه ترین غذاهای این مناطق و ایران به شمار می روند.رنگینک هم به عنوان یک شیرینی خانگی، درماه مبارک رمضان محسوب می طرفداران بسیاری دارد. رنگینک را فقط باید در جنوب مزه کنید چرا که معمولا در هیچ فروشگاه و قنادی عرضه نمی شود.