تبیان، دستیار زندگی

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم عنوان کرد:

۵ حافظ کل در میان نوادگان مرحوم طباطبایی

نوه مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی به اهتمام فراوان ایشان به قرآن و تفسیر آیات و نیز وجود ارتباط صمیمی میان رهبر معظم انقلاب اسلامی و آن مرحوم اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سید مهدی طباطبایی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حاج‌ابوالقاسم، نوه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق که روز پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه دار فانی را وداع گفت،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با سجایای اخلاقی و تأکیدات قرآنی آن مرحوم اظهار کرد: مرحوم حاج آقا طباطبایی شخصیت ارزشمند چندبعدی داشتند. ارتباط ایشان با مردم خیلی شاخص و زبان‌زد بود و علاقه‌ فراوانی به مردم داشتند که این امر باعث شده بود تا خود را وقف مردم کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مرحوم طباطبایی، قریب به پنجاه سال در محله مسجد موسی بن‌جعفر(ع) از بعد از شهادت آیت‌الله سعیدی، مشغول به ارتباط با مردم و هدایت ایشان بودند و با وجود اینکه بارها به ایشان پیشنهاد شد تا به علت کسالت، منزل خود را به جای خوش آب و هواتری منتقل کنند، اما به خاطر عشق و علاقه به مردم محل، در همان منطقه مرکز شهر باقی ماندند.
حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم افزود: منزل ایشان نیز همیشه محله رفت و آمد و نیز حل مشکلات مردم بود. معمولا سفره ایشان همیشه پهن بود و میهمانانی از دور و نزدیک در همه وعده‌های غذایی در منزل ایشان حضور داشتند، حتی صبحانه و شام را نیز بدون میهمان سپری نمی‌کردند. همچنین، در ماه مبارک رمضان نیز به‌ویژه سحرهای این ماه مبارک از نقاط دور و نزدیک تهران میهمانانی بر سر سفره ایشان حضور داشتند.
حاج‌ابوالقاسم در ادامه تصریح کرد: حاج آقا طباطبایی در ارتباط با اطرافیان و بستگان خود نیز بسیار خون‌گرم، صمیمی و متواضعانه رفتار می‌کردند و با همه فرزندان و بستگان ارتباط داشتند. ایشان به صله رحم اهتمام بسیار زیادی داشتند و مرتب پیگیر اخبار خویشاوندان دور و نزدیک خود و حل مشکلات ایشان بودند.
وی بیان کرد: ایشان در مورد مسائل عبادی نیز به ویژه نسبت به زیارت ائمه معصومین(ع) و ارتباط معنوی با اهل بیت(ع) اهتمام بسیاری داشتند و در طول عمر شریفشان معمولا حضور در مجالس ذکر مصائب و مجالس شادی اهل بیت(ع) همه روزه حضور داشتند. بنده می‌توانم به جرأت بگویم که ایشان بیش از شصت سال روز خود را با مجلس روضه و ذکر اهل بیت(ع) آغاز می‌کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین، تصریح کرد: حاج آقا طباطبایی در کنار این مسائل، مبارزات سیاسی و فعالیت‌های انقلابی فراوانی در قبل و بعد از انقلاب داشتند. در قبل از انقلاب به واسطه فعالیت‌های سیاسی، چندین بار به زندان رفته و مدت‌ها در زندان رژیم ستم‌شاهی بودند و پس از انقلاب نیز در کنار امام(ره) ‌و سپس، در رکاب مقام معظم رهبری پیوسته به حمایت از نظام می‌پرداختند. ایشان چند دوره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودند و در هر فرصت و مناسبتی تأکید بر حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند.

 




این حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم افزود: ایشان به‌ویژه نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها هم در مصاحبه‌ها و هم به صورت خصوصی به بنده یا برخی فرزندانشان توصیه می‌کردند که ایشان شخصیت ممتاز و بی‌نظیری دارند و در شرایطی که کشور ما دارد، بهترین کسی که توانسته و می‌تواند این کشور را اداره کند، شخص مقام معظم رهبری است. همچنین، در هر ملاقاتی که بنده خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب می‌شدم، ایشان اگر مطلع می‌شدند، ابلاغ سلام می‌کردند. گاهی بنده سلام ایشان را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌رساندم و حضرت آقا نیز به ایشان سلام می‌رساندند و یک ارتباط صمیمی و محبت‌آمیزی بین ایشان و شخص مقام معظم رهبری برقرار بود.
حاج‌ابوالقاسم در رابطه با تأکیدات قرآنی مرحوم طباطبایی نیز بیان کرد: ایشان به قرآن کریم علاقه‌ وافری داشتند و به‌ویژه نسبت به مقوله حفظ قرآن در میان فرزندان و نوه‌هایشان تأکید می‌کردند و نسبت به آن دسته از نوه‌هایشان که حافظ کل قرآن بودند(و تعدادشان نیز پنج نفر است)، خیلی اظهار علاقه می‌کردند.
این حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم تصریح کرد: مرحوم حاج آقا طباطبایی در مباحث اخلاقی خود نیز همواره از آیات الهی قرآن کریم بهره می‌بردند و پیوسته از ما که بیشتر فعالیت قرآنی داشتیم، در مسائل مختلف کمک می‌گرفتند. گاهی نیز که احیاناً منبری داشتند، مکرر می‌شد که تماس می‌گرفتند و راجع به آیه‌ای سؤال می‌کردند و یا راجع به محتوایی که مد نظرشان بود، آیه‌ای را از بنده می‌خواستند که این نشان‌دهنده اهتمام فراوان ایشان به قرآن و تفسیر قرآن کریم بود.
یادآور می‌شود، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی ضمن اینکه از چهره‌های مهم و مؤثر و محبوب تبلیغی و اخلاقی کشور بود سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را نیز داشت و از یاران همیشگی امام و رهبری بود که در اولین روز ماه مبارک رمضان به دلیل عارضه ریوی چشم از جهان فروبست و روز گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

منبع : خبرگزاری قرآن


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.