تبیان، دستیار زندگی

استغفار را امروز از دست ندهیم؛ هم نعمت و هم سپر

مدیر جامعة المرتضی در تفسیر مفهوم استغفار که در دعای امروز(روز پنجم ماه رمضان) از خداوند آن را طلب می‌کنیم، عنوان کرد: استغفار نعمتی است در ردیف نعمت نبوت و سپری است در مقابل آتش.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدیر جامعة المرتضی


دعاهای هر روز ماه رمضان بسیار کوتاه هستند اما در هر دعا عنایاتی از خدا می‌خواهیم که اگر به اصل و ذات آنچه از خدا خواسته‌ایم دقت و برای به دست آوردن آن تلاش کنیم به برکت این ماه خداوند ما را در به دست آوردن‌ آنها یاری خواهد‌ کرد و در انتهای ماه رمضان خواهیم دید که پله‌های زیادی را به سوی خدا طی کرده‌ایم؛ مدارج معنوی که در روزهای عادی سال برای به دست آوردن آنها باید بسیار بیشتر زهد و پرهیز می‌کردیم.

امروز پنجمین روز از ماه رمضان است در دعای این روز عزیز از خدا می‌خواهیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ‏ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِكَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین‏؛ خدایا مرا در این روز از توبه و استغفار كنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود مقرر فرما  و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به حق لطف و رأفتت اى مهربانترین مهربانان عالم».

استغفار مهم‌ترین و کلیدی‌ترین چیزی است که امروز از خدا می‌خواهیم؛ حجت‌الاسلام و المسلمین احمد زادهوش، مدیر جامعة المرتضی در خصوص استغفار و مفهوم آن در گفت‌وگو با ایکنا؛ عنوان کرد: «استغفار نعمتی است در ردیف نعمت نبوت و سپری است در مقابل آتش. اینکه هر شخصی در هر موقعیتی و با هر عملکردی امکان بازگشت و اصلاح و جبران گذشته را داشته باشد و راه بازگشت همواره بروی انسان‌ها گشوده باشد نعمت عظیمی است که خدای مهربان به بندگانش ارزانی فرموده است.

با وجود استغفار ناامیدی معنا ندارد و یأس از رحمت خدا گناه کبیره به حساب می‌آید اما با همه این توصیفات باید توجه داشت که استغفار و توبه یک تشریفات مذهبی و لقلقه زبان نباید باشد بلکه استغفار رتبه بندگان برتر خداست و بر چند معنا استوار شده است: اول پشیمانی بر گذشته، دوم تصمیم برای ترک گناه در آینده، سوم تدارک واجباتی که ترک شده، چهارم ادا کردن حقوقی که از مردم و مخلوقین تباه کرده است، پنجم سختی طاعت را چشیدن همانگونه که شیرینی گناه را چشیده و ششم ذوب کردن گوشتی که از حرام بر بدن روییده».

وی در پایان عنوان کرد: شایسته است بدانیم گرچه اولیاء الهی از ارتکاب گناه و آلودگی به معصیت پاک بودند اما یکی از ذکرهای روزانه و همیشگی آنان استغفار و طلب آمرزش از خدای کریم بوده و اگر چنین باشد امثال ما بیشتر باید به این نعمت ارزشمند الهی و این ریسمان نجات آسمانی چنگ بزنیم.

منبع : ایکنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.