تبیان، دستیار زندگی
جراحان كانادایی، هنگام جراحی شاهد خونریزی بیماری شدند كه خون وی به طرز باور نکردنی به رنگ سبز تیره بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردی با خون سبز رنگ

جراحان كانادایی، هنگام جراحی شاهد خونریزی بیماری شدند كه خون وی به طرز باور نکردنی به رنگ سبز تیره بود.

خون گیری از بیمار

شاید علم با خیلی از ‌فیلم‌های تخیلی موافق نباشد، اما بسیاری از اتفاقاتی که در این نوع فیلم‌ها مشاهده می‌شود، می‌تواند روزی به واقعیت تبدیل شود. شاید مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا را به خاطر داشته باشید.

یكی از شخصیت‌های این فیلم اسپاك نام داشت و از نژاد ولكان‌ها بود. ولكان نام سیاره‌ای بود كه با زمین در صلح به سر می‌برد. اسپاك علاوه بر داشتن گوش‌های تیز و مدل موی خاص، خونی به رنگ سبز داشت كه موجب قدرت وی می‌شد. با دیدن این سریال كمتر كسی فكر می‌كرد خون سبز رنگ در بدن انسان وجود داشته باشد اما به تازگی گروهی از جراحان كانادایی هنگام جراحی شاهد خونریزی بیماری شدند كه به طرز باور نکردنی به رنگ سبز تیره بود؛ درست مثل آقای اسپاك!

دکتر استفان شوارتز، دکتر آلنا فلکسمن و تیم همراهشان در بیمارستان سنت پل واقع در ونكوور كانادا هر چند با دیدن چنین صحنه‌ای كاملاً شگفت‌زده شدند، اما پس از انجام آزمایش‌های بالینی دریافتند در این مورد خاص، رنگ خون غیر طبیعی بیمار به دلیل داروهایی بوده که برای درمان میگرن خود استفاده می‌کرده است.

پزشکان کانادایی پس از انجام آزمایش‌های بالینی دریافتند رنگ خون غیر طبیعی بیمار به دلیل داروهایی بوده که برای درمان میگرن خود استفاده می‌کرده است.همین باعث ایجاد شرایطی شده كه به آن «سولف ‌هموگلوبینمی» می‌گویند.

سولف هموگلوبین در اثر مصرف برخی داروها در خون به وجود می آید. بدین ترتیب که سولفور موجود در بعضی داروها وارد جریان خون شده و با هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون ترکیب می شود و در نتیجه مانع از اتصال اکسیژن به هموگلوبین می گردد. در این حالت رنگ هموگلوبین سبز می شود.

داستان از آنجا شروع شد كه این مرد 42 ساله در حالی كه روی صندلی نشسته بود، به خواب رفته و به زمین می‌افتد. در اثر این زمین خوردگی هر دو پای این فرد دچار آسیب جدی می‌شود، به طوری كه پزشكان شبانه مجبور به جراحی فاشیوتومی ‌می‌شوند. در این نوع جراحی لایه فیبری بریده می‌شود تا فشار یا کشش از بین برود و جریان خون دچار اشکال نشود.

نیاز به این نوع جراحی در مواردی است كه بیمار دچار سندرم كمپارتمان (compartment syndrome) شده است. در این بیماری، فشار در یكی از فضاهای بسته در بدن بالا می‌رود. به عنوان مثال به دنبال شكستگی بسته به دلیل خونریزی ناشی از پاره شدن عروق اطراف استخوان، خون در فضای عضلات تجمع كرده و فشار آن محل را بالا می‌برد. بالا رفتن فشار در فضای بسته موجب قطع خون‌رسانی به عضلات موجود در آن فضا شده و به همین دلیل جراحی فاشیوتومی انجام می‌شود. البته عمل جراحی پای این مرد با موفقیت انجام شد و جریان و رنگ خونش با مصرف دارو به حالت طبیعی بازگشت.

خیلی زود معلوم شد این بیمار مقدار بسیار زیادی سوماتریپتان 200 میلی‌گرم مصرف كرده است. این دارو برای درمان میگرن استفاده می‌شود. همین باعث ایجاد شرایطی شده كه به آن «سولف ‌هموگلوبینمی» (sulfhemoglobinemia) می‌گویند.

سولف هموگلوبین در اثر مصرف برخی داروها در خون به وجود می آید. بدین ترتیب که سولفور موجود در بعضی داروها وارد جریان خون شده و با هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون ترکیب می شود و در نتیجه مانع از اتصال اکسیژن به هموگلوبین می گردد. در این حالت رنگ هموگلوبین سبز می شود.

نشریه لنست در گزارش خود آورده است كه بیمار بدون هیچ مشکلی بهبود یافته است، زیرا مصرف سوماتریپتان را قطع كرده و پس از گذشت 5 هفته از آخرین مصرف، هیچ سولف ‌هموگلوبینی در خونش یافت نشده است.

خون سبز این مرد همه را به یاد آقای اسپاک در سریال پیشتازان فضا می‌اندازد. بر اساس این سریال علمی تخیلی، علت رنگ خون سبز آقای اسپاک مربوط به عامل حمل کننده اکسیژن می‌شد كه به جای آهن، مس بود. هر چند رنگ خون سبز را می‌توان در گونه‌های خاصی مانند كرم دریایی یافت، اما این موضوع هیچ گاه در موارد پزشكی دیده نشده بود.

نسرین خسروشاهی

* مطالبی از این قبیل:

کوچک ترین نوزاد دنیا

تولد نوزاد باردار! 

باز هم تولد نوزاد یخی

سالمندترین مادر جهان دو قلو زایید 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.