تبیان، دستیار زندگی

روابط عمومی‌ ها باید درک صحیح از پیچیدگی‌ های امروز و فردای جامعه داشته باشند

وزیر آموزش‌ و پرورش در بازدید از مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به همکاران این مرکز تبریک گفت و فاز دوم استودیو الفبا و پرتال تحلیلی نگاه را افتتاح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
روابط عمومی‌ ها باید درک صحیح از پیچیدگی‌ های امروز و فردای جامعه داشته باشند

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش حضور پیدا کرد و اظهارکرد: از اینکه همکاران در روابط عمومی مسیر جدیدی را برای توسعه و ارتقای جایگاه روابط عمومی، مخاطبان و ذی‌ نفعان در پیش‌ گرفته‌ اند، بسیار خوشحال و خشنود هستم.

وی بیان کرد: آموزش‌ و پرورش علاوه بر مأموریت سنگین و آینده سازی که در پیش دارد، با وجود تلاش‌ های زیاد،  متأسفانه در حوزه اطلاع‌ رسانی و ارتباطات نتوانسته جای خود را در جامعه پیدا کند و این وظیفه سنگین را انجام دهد.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: در طی دوران گذشته، همکاران  این مرکز تلاش‌ های زیادی برای ارتقای اطلاع‌ رسانی داشته‌ اند، اما در دنیای امروز و ‌آینده، آن‌ قدر تغییرات سریع پیش می‌ رود، که اگر خودمان را نتوانیم با آن تطبیق دهیم، شاید نتوانیم از مزایای آن بهره‌ مند شویم.
عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: روابط عمومی باید درک صحیح از پیچیدگی‌ های امروز و فردای جامعه داشته باشد و اهداف خود را بر آن اساس تطبیق دهند.
بطحایی با اشاره به جامعه گسترده ذی‌ نفعان آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: براین اساس؛ آماری حدود 22 میلیون نفر از جمعیت کشور را اولیای دانش آموزان و نیز بیش از 13 میلیون نفر را دانش‌ آموز در کشور تشکیل داده‌ اند و جامعه  وسیعی از جمعیت کشور بر آموزش‌ و پرورش تأثیرگذار بوده و تأثیر می‌پذیرند، ضمن این‌که  سایر بخش‌ ها به‌صورت غیر مستقیم بر آن اثر می‌ گذارد.

بطحایی افزود: در چنین جامعه‌ای، فضای اطلاع‌ رسانی، ارتباط و تعامل بسیار مهم و تنگاتنگ بوده و براین اساس، اگر تحلیلی از فضای مجازی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم، میلیون‌ها کاربرد در این فضاها در حال گفت‌ و گو و انتشار اخبار و اطلاعات هستند.

وزیر آموزش‌ و پرورش ضمن تبیین چنین فضایی اظهار کرد: روابط عمومی آموزش‌ و پرورش باید بسیار چابک و تخصصی و حرفه‌ای عمل کند، زیرا روابط عمومی‌ ها باید پل ارتباطی با سایر بخش‌ های وزارت آموزش‌ و پرورش باشند.
بطحایی با اشاره به نیازهای روابط عمومی گفت: روابط عمومی آموزش‌ و پرورش، نیاز ضروری به کارشناسان متخصص و حرفه‌ای دارد که برای راهبری این جریان انرژی بگذارد و برای رسیدن به این مسیر به حمایت و پشتیبانی‌ هایی نیاز دارد و روابط عمومی باید طوری عمل کند که ذی‌ نفعان علاوه بر آشنایی با دستاوردها و عملکردهای آموزش‌ و پرورش قدر و منزلت مقام معلم را بدانند.
وزیر آموزش‌ و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم به سطحی از شایستگی‌ها برسیم که آموزش‌ و پرورش بسیاری از اهداف و فعالیت‌ های خود را به مخاطبان منتقل و سخنان، پیشنهادها و انتقادات آنان را نیز به مسئولین منتقل نماید.
شایان‌ ذکر است وزیر آموزش‌ و پرورش پس از افتتاح استودیو با قرارگرفتن در جایگاه مخصوص گفت‌ و گو،  پیامی را خطاب به مدیران و کارکنان روابط عمومی ایراد نمود. متن پیام به شرح زیر است:
خوشحالم که تلاش‌هایی در راستای رونق بخشیدن به حوزه اطلاع‌ رسانی صورت گرفته است. باید بپذیریم بخش عمده موفقیت آموزش‌ و پرورش مدیون توسعه اطلاع‌ رسانی و ارتباطات و روابط عمومی است، اگر جامعه ذی‌ نفعان با چالش‌ها، دستاوردها، موانع و محدودیت‌ های آموزش‌ و پرورش آشنا نباشند، آموزش‌ و پرورش حتی نمی‌ تواند مانند گذشته با سرعت ادامه دهد.
ابتکارات و خلاقیت‌ هایی مثل استودیو الفبا که امروز مرحله دوم آن به بهره‌برداری می‌رسد، ازاین‌جهت حائز اهمیت است که شتاب بیشتری به حرفه‌ای شدن روابط عمومی می‌دهد.
صمیمانه به همه دست اندرکاران روابط عمومی خسته نباشید می‌ گویم و از اینکه تلاش می‌ کنیم آموزش‌ و پرورش جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کند، سپاس گزارم و امیدوارم علی‌ رغم همه محدودیت‌ های مرکز اطلاع‌ رسانی به مرکزی حرفه‌ای تبدیل شود.


مطالب مرتبط:
مهم ترین اقدامات ”بطحایی” زمان حضورش در دولت یازدهم
پاسخ بطحایی به صفر تا صد برنامه‌هایش در آموزش و پرورش


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش