تبیان، دستیار زندگی

آتش ‌بس تجاری میان چین و امریکا

نزدیک به یک ماه پیش بود که ترامپ بازی جدیدی را در حوزه تجارت جهان آغاز کرد. او در یک پست توئیتری نوشت:«جنگ ‌های تجاری خوب و بُردن آنها آسان است.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پرچم
به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، ترامپ تصمیم گرفت تا خلاف توافقنامه تجارت آزاد، تعرفه واردات فولاد به امریکا را افزایش دهد، عمده‌ترین صادرکنندگان فولاد به امریکا نیز کانادا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، مکزیک، برزیل، ژاپن و چین هستند و البته گزارش‌های مختلف حاکی از آن بود که ترکش‌های جنگ تجاری رئیس جمهوری امریکا بیش از هر کشور دیگری، چین را نشانه گرفته است.
او سپس اعلام کرد که روی بیش از 1300 محصول تکنولوژیک و ماشین‌آلات چینی تعرفه‌های جدید اعمال می‌کند و چین نیز در مقابل، تهدید کرد که به‌روی 106 محصول امریکا، که برخی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی هستند، تعرفه 25 درصدی وضع کرده است. اما حالا طرفین اصلی این جنگ تجاری پیش از آنکه زبانه شعله‌های آتش بلند شود، پای میز مذاکره نشسته و به این جنگ یک‌ماهه پایان داده‌اند. البته در سویی دیگر از میدان، جنگ هنوز در جریان است و اروپایی‌ها به همراه هند با هم علیه ترامپ متحد شده‌اند.

چین و امریکا به چه توافقی رسیدند؟

روز گذشته رویترز در این باره نوشت:«دو کشور چین و امریکا اعلام کردند که توافق شد تا چین میزان خرید کالا و خدمات از امریکا را بشدت افزایش دهد اما در این توافق هیچ اشاره‌ای به هدف دویست میلیارد دلاری کاخ سفید درباره تعرفه‌ها اشاره‌ای نشده است. پکن و واشنگتن همچنین توافق کردند آنها مذاکرات خود را درباره اینکه چین انرژی و کالاهای کشاورزی بیشتری از امریکا خریداری کند تا کسری 335 میلیارد دلاری کاهش یابد، ادامه دهند.»
شینهوا لیوهه نماینده ویژه رئیس جمهوری چین در گفت‌و‌گوهای اقتصادی چین و امریکا نیز در این باره گفت: «چین دارای توده‌های بزرگ با درآمد متوسط است و به بزرگترین بازار جهان تبدیل خواهد شد، بازار چین دارای نیروی رقابتی زیادی است. کشورهای صادرات‌کننده اگر بخواهند در بازار چین سهم خود را به دست آورند، باید نیروی رقابتی محصولات و خدمات خود را ارتقا دهند تا چینی‌ها مایل به خرید شوند. چین مایل است نه تنها از امریکا بلکه از سراسر جهان کالا بخرد.»
چین و امریکا همچنین بر اهمیت حفاظت از حق مالکیت معنوی تأکید و با افزایش همکاری در این باره موافقت کردند، چین تجدید نظر در قوانین و مقررات مربوطه از جمله «قانون حق ثبت اختراع» را به پیش سوق خواهد داد. همچنین دو طرف با تشویق سرمایه‌گذاری متقابل موافقت کردند و برای ایجاد محیط تجاری با رقابت عادلانه تلاش خواهند کرد.
در اظهار نظری که خبرگزاری شینهوا درباره توافق امریکا و چین منتشر کرد، گفته شده است این بیانیه یک مثال خوبی از معامله برد برد است و به امریکا کمک خواهد کرد تا کسری تجاری خود را با افزایش صادرات به چین جبران کند و همچنین به چین این امکان را می‌دهد تا کیفیت کالاهای وارداتی خود را بهبود بخشد.

هند و اروپا علیه اقدامات اقتصادی ترامپ متحد می‌شوند

اما در سویی دیگر از ماجرا، جنگ تجاری هنوز به پایان نرسیده است. خبرگزاری رویترز روز گذشته همچنین گزارش داد:«هند و اتحادیه اروپا در اقدامی تلافی جویانه فهرستی از کالاهای امریکایی را به سازمان تجارت جهانی ارائه دادند و درصدد اعمال تعرفه‌های گمرکی سنگین بر آنها هستند.»
اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد تعرفه‌ای که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا بر فولاد وارداتی کشورهای عضو این سازمان اعمال کرده است، به حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار می‌رسد درحالی که این میزان درخصوص آلومینیوم 100میلیون دلار است، به همین خاطر این اتحادیه، برای اعمال تعرفه ‌ها بر واردات کالاهای امریکایی فهرستی از آن را در اختیار این سازمان قرار داده است
از سوی دیگر، هند در گزارشی به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد، تعرفه اعمال شده بر فولاد صادراتی به امریکا 134 میلیون دلار و تعرفه بر آلومینیوم 31 میلیون دلار است، همین امر دهلی نو را بر آن داشت، برای اعمال تعرفه بر کالاهای تولید واشنگتن، فهرستی از این تولیدات را در اختیار این سازمان قرار دهد.
«ژان ایو لودریان» و «برونو لومر» وزیران امورخارجه و اقتصاد فرانسه نیز اوایل اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کردند، پاریس می‌خواهد اتحادیه اروپا به طور دائم از افزایش تعرفه‌های گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم به امریکا معاف شود.
منبع:ایرنا