تبیان، دستیار زندگی

سه ویژگی مهم برای دانشجویان

رهبر معظم انقلاب برای دانشجو سه ویژگی کلان را برمی‌شمارند و همه‌ی توقعات خود از دانشجویان را در قالب همین سه ویژگی می‌دانند که عبارت‌ اند از: استقلال‌ طلبی، عدالت‌ خواهی و آرمان‌ گرایی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دانشجو

ویژگی های دانشجویان بیدار

رهبر معظم انقلاب برای دانشجو سه ویژگی کلان را برمی‌شمارند و همه‌ی توقعات خود از دانشجویان را در قالب همین سه ویژگی می‌دانند که عبارت‌اند از: استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی. ایشان بیداری دانشجویی را زمینه حیات جامعه می‌دانند و برای این بیداری دانشجویی ویژگی‌هایی را بر‌می‌شمارند که عبارت است از:

1. آرمان‌گرایی در مقابل مصلحت‌گرایی؛ عشق به آرمان‌ها و مجذوب آرمان‌ها شدن.

2. صدق و صفا و خلوص و دوری از کلک، تقلب، حیله و شیوه‌های غیرانسانی.

3. آزادی و رهایی از وابستگی‌های گوناگونِ حزبی و سیاسی و نژادی و امثال این‌ها.

4. حرکت، مبتنی بر اشخاص نبودن، سیال بودن.

5. در مقابل مظاهری که از نظر فطرت انسانی زشت است (مثل ظلم، زورگویی، تبعیض، بی‌عدالتی، تقلب، دورویی و نفاق) حساسیت منفی دارد و آن را دفع می‌کند.

6. ضمن اینکه احساسات هست، منطق و تفکر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق هم در آن وجود دارد.

 
رهبر معظم انقلاب در اینجا البته علاوه بر این ویژگی‌ها، آفاتی را نیز برای جریان دانشجویی در نظر می‌گیرند که گرفتار شدن به این آفات را برابر با رو به افول رفتن حرکت‌های دانشجویی می‌دانند:

1. یکی از آفات حرکت دانشجویی این است که (همان‌طور که گفتم) عناصر و مجموعه‌های ناباب به آن طمع بورزند و بخواهند از آن سوءاستفاده کنند.

2. یکی دیگر از آفات جنبش دانشجویی (همان‌طور که گفتم) دور شدن از آرمان‌هاست.

3. یکی دیگر از آفات مهم جنبش دانشجویی، سطحی شدن است. عزیزان من! از سطحی‌اندیشی به‌شدت پرهیز کنید. خصوصیت دانشجو، تعمق و تدقیق است.

4. یکی دیگر از آفات، به دام احزاب و گروه‌ها افتادن است که این را قبلاً هم گفتم. مواظب باشید، اختاپوس خطرناک احزاب و گروه‌های مختلف به سراغتان نیاید و شما را به دام نیندازد.( بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت، 24 آذر 1387)

ایشان در همان گفتار، برداشت خود را از جریان دانشجویی در چند کلام خلاصه می‌کنند و می‌فرمایند: «برداشت من از جنبش دانشجویی و نگاه من به جنبش دانشجویی این است: ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافی‌گری، ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه، ضد گرایش‌های انحرافی.»

پیام رهبری به تشکل های دانشجویی

اما شاید یکی از مهم‌ترین فرازهایی که در دهه‌ی گذشته جنبش دانشجویی با آن مواجه بوده است و پس از آن، جریان دانشجویی بایستی بیش از پیش به ساخت درونی خود فکر کند، پیام رهبر معظم انقلاب به تشکل‌های دانشجویی انقلابی در بهمن‌ماه سال گذشته و هم‌زمان با سالروز پیروزی انقلاب است. ایشان در این پیام پنج‌ماده‌ای می‌فرمایند:

«1. در کنار تحصیل علم و دانش، از فرصت جوانی برای تهذیب نفس و انس با خدا و آشنایی عمیق با معارف قرآن و اهل‌بیت (ع) بهره ببرید.

2. شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار می‌طلبد. با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید.

3. نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایه‌هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل کنید و برای رویارویی با آن، تمام ظرفیت‌های خودتان را به‌ کار گیرید و در این مسیر، به وعده‌های خداوند اطمینان داشته باشید.

4. تشکیلات می‌تواند معبد باشد، ولی مبادا تبدیل به معبود گردد. اصول و ارز‌ش‌های عقیدتی و معنوی خودتان را در قالب تشکیلات حفظ و بر صمیمیت و همدلی بین اعضا تأکید کنید.

5. افق‌های روشنی در مقابل شما جوانان قرار دارد. این کشور و انقلاب با دست پُرتوان شما آینده‌ای امیدبخش در پیش ‌رو خواهد داشت. بر تلاش‌های خود بیفزایید و برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و تعالی از همدیگر سبقت بگیرید.»( پیام شفاهی رهبر انقلاب خطاب به تشکل‌های دانشجویی انقلابی، 24 بهمن 1392) رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین مسئله در وظایف مجموعه‌های دانشجویی را شناسایی جهت کلی و حفاظت و حراست از آن می‌دانند.


منبع: اندیشکده برهان ، دانشجو؛ استقلال‌طلب، عدالت‌خواه، آرمان‌گرا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.