تبیان، دستیار زندگی

راه جلب توجه و رضایت صاحب الزمان(عج) در ماه رمضان

اگر ما به دنبال ارتباط با خدا و جلب توجه امام عصر(عج) در این ماه هستیم و می خواهیم درهای رحمت به روی ما گشوده شود این دعا روزنه ای است که در اختیار ما قرار داده شده چرا که ملائکه این دعا را استماع می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماه رمضان


حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در بخش دوم گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: پیشتر اشاره کردیم که صدور دعای افتتاح با توجه به قرائنی که وجود دارد از سوی امام عصر علیه السلام بوده و خواندن این دعا در هر شب از ماه مبارک رمضان سفارش شده است. از این متن برمی آید که این دعا نه تنها مورد توصیه حضرت حجت(عج) است بلکه ایشان در مکتوب و مرقومه ای خطاب به «محمد بن عثمان امری» دومین نایب خاص خود (که 40 سال نیابت حضرت(عج) را بر عهده داشته است) این دعا را تعلیم داده و منتشر کرده است.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: بررسی حالات نواب خاص امام زمان(عج) نشان می دهد که آنها هیچ گاه کاری از جانب خود و با سلیقه و طبق نظر خود انجام نمی دادند، بنابر این، این دعا به دستور و از ناحیه امام(عج) بوده و از طرق معتبری به ما رسیده است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، وقتی سیر تطور منابعی که این دعا را نقل کرده اند بررسی می کنیم به کتاب هایی می رسیم از قبیل «مصباح المتهجد» اثر شیخ طوسی، کتاب «اقبال الاعمال» سیدبن طاووس، «مصباح» کفعمی، «بلدالامین» و «زادالمعاد» علامه مجلسی و در نهایت «مفاتیح» مرحوم شیخ عباس قمی. این سیر تطور منابع دعا نشان می دهد که این دعا در منابع معتبری و از ناحیه علمای شاخص ثبت و ضبط شده و توسط شخص معتبری نیز به ما رسیده است. یعنی واسطه ای که ما این دعا را از او دریافت می کنیم «محمد بن عثمان امری» است شخصی ثقه و مورداعتماد امام عصر(عج) و جزء سران سازمان وکالت.

حجت الاسلام معنوی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تردید نسبت به محتوای این دعا اشاره کرد و گفت: برخی شک دارند که محتوای این دعا از ناحیه معصوم(ع) صادر شده یا خیر، در این باره باید گفت که این دعا از محتوایی بسیار عالی و غنی از معارف برخوردار است. وقتی شما دعای افتتاح را می خوانید بخشی از آن به حمد و ثنای الهی، بخشی شکایات ما به درگاه الهی که به موانع اجابت دعا می پردازد و بخشی نیز به صلوات و درود بر اهل بیت (ع) اختصاص دارد و قسمت خاص آن صلوات و درود بر امام دوازدهم(عج) است بنابراین، ما شاهد محتوایی بسیار قوی در این دعا هستیم. علاوه بر اینکه این محتوا با این قرائت قطع به یقین از معصوم(ع) صادر شده است فرازهایی از آن نیز در ادعیه ای که از امام صادق (ع) به ما رسیده وجود دارد و این قرینه دیگری است که این دعا از ادعیه ماثور است.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: نمی توان گفت متن این دعا از معصوم(ع) صادر نشده بلکه دقت در این معارف و همخوانی و هماهنگی آن با سایر معارف ما نشان می دهد این متن، بسیار معتبر است و حتی علامه مجلسی در «زادالمعاد» ادعا می کند که ما با سند معتبر این دعا را از ناحیه امام دوازدهم(عج) دریافت کرده ایم. سخن علامه مجلسی به عنوان یک محقق دقیق حدیث شناس نشان می دهد که این دعا از طرف معصوم صادر شده و هیچ شک و شبهه ای در آن نیست.

وی در همین رابطه بیان کرد: در رابطه با اهمیت این دعا باید گفت وقتی امام (ع) توصیه می کنند که هر شب ماه مبارک رمضان این دعا را بخوانید و هر کس آن را بخواند ملائکه برای او استغفار می کنند همین بیانگر درجه اهمیت این دعا است. اگر ما به دنبال ارتباط با خدا و جلب توجه امام عصر(عج) در این ماه هستیم و می خواهیم درهای رحمت به روی ما گشوده شود این روزنه ای است که در اختیار ما قرار داده شده چرا که ملائکه این دعا را استماع می کنند،

کارشناس مباحث مهدوی تاکید کرد: این مسئله کوچکی نیست چون ملائکه هر حرف و سخن ضعیف و سخیفی را استماع نمی کنند؛ پس این مضمون، مضمونی قابل استماع برای ملائکه است و نتیجه این استماع آن است که وقتی آن را می شنوند تمایل می یابند که برای خواننده این دعا طلب استغفار کنند، این یعنی دعای افتتاح، دعایی بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام معنوی ادامه داد: هرچند کار ما کار قابلی نیست اما این دعا به کار ما قابلیت می بخشد و ملائکه برای ما استغفار می کنند و از این طریق نظر امام عصر (ع) را جلب نموده و درهای رحمت و مغفرت الهی را به روی خود باز می کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر کسی توفیق داشته باشد که شرح‌هایی را نیز درباره این دعا نوشته شده از جمله شرح دعای افتتاح به قلم آقای مدرسی، شرح دعای افتتاح از آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و درس هایی از دعای افتتاح به قلم عبدالحسین باقی و همچنین برخی منابع دیگر مانند «بیان حقیقت» نوشته احمد زمردیان را نیز مطالعه کند سهم او از این دعا و آثار آن بیشتر خواهد بود.

کارشناس و استاد مهدوی در پایان تاکید کرد: هشت فراز از فرازهای پایانی این دعا به طور اختصاصی به امام مهدی (ع) می پردازد و اندیشه مهدویت و انتظار را به شکل ویژه و متفاوت و با نگاهی نو و کاربردی و راهبردی به ما نشان می دهد؛ بنابراین، این دعا می تواند سلاح منتظران در عصر غیبت باشد، دعایی که خواندن آن می تواند ما را به رضایت امام عصر(عج) نزدیک کند.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.