تبیان، دستیار زندگی

ماه رمضان چه بنوشیم؟ چه ننوشیم؟

روزه و عطش: نوشیدنی‌های خوب و بد

بدن انسان از 60 تا 70 درصد و مغز به تنهایی از 70 درصد آب تشکیل شده است و 90 درصد ریه‌هایمان نیز از آب است. بنابراین کم آبی ممکن است موجب خستگی، ضعف، خواب‌آلودگی و ... شود. از آنجایی که امسال نیز ماه رمضان در گرمای تابستان است بهتر است با نوشیدنی‌های خوب و بد برای رفع عطش آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشیدنی در ماه مبارک رمضان
گرمای تابستان هر آدمی را کلافه می‌کند. این‌گونه می‌شود که عرق جاری می‌شود و بدن ما آب و املاح زیادی از دست می‌دهد. اگر این آب از دست رفته جبران نشوند خستگی، ضعف، خواب‌آلودگی و حتی مرگ فرد را تهدید می‌کند. باید بدانید که بدن از 60 تا 70 درصد و مغز به تنهایی از 70 درصد آب تشکیل شده است و 90 درصد ریه‌هایمان نیز از آب است. از آنجایی که امسال نیز ماه رمضان در گرمای تابستان است بهتر است با نوشیدنی‌های خوب و بد برای رفع عطش آشنا شوید.

آب بهترین نوشیدنی

گرچه نمی‌توان آب را بهترین ضدعطش نامید اما برای تأمین مایعات بدن لازم است. آب سلول‌های بدن را احیا و جریان خون را فعال می‌کند. البته توصیه نمی‌شود روزه‌تان را با مثلاً یک لیوان آب یخ افطار کنید و یا بین افطار مدام آب بنوشید. اما باید بدانید که بدن بیش از هر چیز دیگر به آب نیاز دارد.

تخم شربتی و خاکشیر دو یار دیرین

رقص دانه‌های تخم شربتی و خاکشیر در لیوان کریستال دل و جان را صفا می‌دهد. این دو نوشیدنی بدون تحمیل کالری (در صورتی که شکر زیادی برای تهیه شربت استفاده نکنید) نه تنها عطش را برطرف می‌کنند بلکه باک ویتامین و مواد معدنی بدن را نیز پر می‌کنند. شاید باورتان نشود که کلسیم تخم شربتی 5 تا 6 برابر بیشتر از شیر است و پتاسیم، آهن، منیزیم و زینک خوبی به بدن می‌رساند. خاکشیر نیز دوستدار دستگاه گوارش، ضدیبوست، اشتهاآور، ضدجوش، دوستدار سلامت پوست، تب بر و سرشار از ویتامین C است.

شربت عرقیجات: صفای روح

اگر برای رفع عطش سراغ نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌روید سخت در اشتباهید. قند و گاز موجود در این نوشیدنی‌ها خیلی زود باعث ایجاد کرامپ معده می‌شود و عطشتان را بیشتر و بیشتر می‌کند

عرق بیدمشک، مقداری گلاب، اندکی نعنا و اگر می‌خواهید حسابی خوش به حالتان شود کمی زعفران و مقداری شکر یا نبات را مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. این شربت علاوه بر رفع عطش اعصابتان را آرام و قلب نازنینتان را تقویت می‌کند.
بیدمشک آرام بخش و خون ساز است و گلاب مقوی قلب، افزایش دهنده میل جنسی، ضدالتهاب و تقویت کننده معده بوده و در کل حالتان را جا می‌آورد.

آب با چند برش خیار

اگر طعم آب خالی را دوست ندارید دست به کار شوید. می‌توانید به آب نصف خیار، 5 پر نعنا، یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و 2 قاشق چای‌خوری شکر افزوده و یک نوشیدنی ضدعطش، خنک و مفید میل کنید.

آب‌میوه‌ها به شرط خانگی

برای ایجاد تنوع در نوشیدنی‌های تابستانی سراغ آب‌میوه‌هایی مانند آب پرتقال یا آب هویج و غیره بروید. البته سراغ انواع خانگی و صد درصد طبیعی. خوبی آب میوه‌ها این است که منبع ویتامین هستند. اما از آنجایی که هیچ گلی بی خار نیست قند زیاد موجود در آب میوه‌ها نیز نقطه ضعف آن‌ها محسوب می‌شود. چون قند باعث عطش می‌شود بنابراین می‌توانید آب‌میوه‌تان را با اندکی آب رقیق کنید تا دلتان را نزند.


شیرکاکائو: یار ورزشکاران

اگر با وجود روزه‌داری اهل ورزش هستید از شیرکاکائو غافل نشوید چون هم‌زمان آب، پروتئین و کلسیم بدنتان را تأمین می‌کنید. حتماً از شیر کم چرب استفاده کنید که حاوی 80 تا 91 درصد آب است. از آنجایی که این نوشیدنی نیز شیرین است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

نه بگویید به کوکاکولا و رفقا

اگر برای رفع عطش سراغ نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌روید سخت در اشتباهید. قند و گاز موجود در این نوشیدنی‌ها خیلی زود باعث ایجاد کرامپ معده می‌شود و عطشتان را بیشتر و بیشتر می‌کند. این قبیل نوشیدنی‌ها علاوه بر تحمیل کالری زیاد به بدن آن را از کلسیم و دیگر مواد معدنی خالی می‌کنند.

نه بگویید به آب‌های خیلی معدنی

آب‌هایی که مواد معدنی زیادی دارند بدن را بیش از پیش خسته می‌کنند. در واقع آب‌های سرشار از مواد معدنی ارگان‌های تصفیه کننده مانند کبد و کلیه‌ها را تحریک کرده و باعث خستگی بدن می‌شوند.

نوشیدنی های در ماه مبارک رمضان

نه بگویید به چای و قهوه زیاد

چون این دو نوشیدنی ادرارآور هستند و با مصرف زیاد آن‌ها مدام باید راه دستشویی را در پیش بگیرید. کاری که در دمای بالا به نفع بدن نیست و باید تا حد امکان آب بدن را حفظ کرد. البته این اتفاق برای چای و قهوه خورهای قهار رخ می‌دهد و مصرف متعادل این دو نوشیدنی مشکلی ایجاد نمی‌کند. می‌توانید به جای چای داغ که عرقتان را در می‌آورد چای گلاسه بنوشید. برای تهیه این نوشیدنی داخل یک لیتر آب جوش یک تا دو عدد چای کیسه‌ای بیندازید و 10 دقیقه دم کنید. سپس دو قاشق شکر و مقداری آب لیمو نیز به آن اضافه کنید. چای را 6 ساعت در یخچال قرار دهید تا حسابی خنک شود. چند پر نعنا در آن انداخته و میل کنید.

نه بگویید به نوشیدنی‌های انرژی‌زا

اکثر نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی کافئین هستند. در نتیجه ادرارآور بوده و آب بدن را از بین می‌برند. اگر اهل ورزش هستید و می‌خواهید از این نوشیدنی‌ها مصرف کنید حتماً به دنبال انواع کم کالری و کم قند آن‌ها باشید. البته از مصرف آب کافی در قبل، حین و بعد از ورزش نیز غافل نشوید.

نه بگویید به نوشیدنی‌های تگری

درست است که عطش و گرمی هوا باعث می‌شود دلتان برای یک لیوان آب یخ پر بزند اما حواستان باشد هر نوشیدنی تگری باعث ایجاد کرامپ معده می‌شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.